Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

27nov-1dec, Les salons des vins des Vignerons Indépendants

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tänk att under fem fulla dagar prova vin på vin på vin och köpa några av de bästa flaskorna, direkt från de passionerade odlarna. Det är som en svensk dryckesmässa anordnad av SB, men bra! Inga fåniga "kuponger" utan du får ett glas att nyttja fritt och då du blir hungrig kan du äta fois gras. Hundratals odlare med tusentals viner. Kvalitet. Service. Passion... Och det händer i Paris. Animerade diskussioner.
Läs mer här!

Jag har siktet inställt på att delta alla fem dagarna och köra stenhårt på ett schema som kommer likna detta:
Dag 1
1 Chablis
2 Riesling, Alsace (torr)
3 Pinot gris, Alsace (torr)
4 Vin Jaune
5 Sauternes

Dag 2
1 Röd bdx
2 Champagne
3 Madiran
4 Vit Bourgogne
5 Söta från. Loire

Dag 3
1 röd Bourgogne
2 Beaujolais
3 Minervois
4 Cahors
5 Söta Rieslingar (Alsace)

Dag 4
1 norra Rhône
2 Sancerre (SB)
3 CF från Loire
4 Languedoc (rött)
5 Söta Pinot gris (Alsace)

Dag 5
1 södra Rhône
2 Pouilly-Fumé
3 PN från Loire och Alsace
4 Muscadet
5 söta viner, whatever

Någon som kommer åka förbi?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Låter ju trevligt. Säkert mycket givande. Inga planer att delta ännu, men vem vet, kanske blir man så sugen att man inte kan låta bli. Tänk om pengar växte lika snabbt i fickan som magen när man lever livet till fullo. :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag har varit med på motsvarande mässa i Lille för några år sedan, och det är nog den vinmässa jag varit på där indexet (stort + trångt) antagit sitt största värde. De säljer ju på plats från sina bås, så förutom det vanliga fenomenet att det står en klunga halvdragna fransmän och pratar med samma odlare i 15-30 minuter om vädret, förra semestern, Charles de Gaulles älskarinnor och fördelen med labradorer framför golden retrievrar, utan att ta minsta notis om att det finns folk bakom, så måste man trängas med folk som bär på lådor och kör pirror med lådor. Sådana här "publika" mässor innebär ju också - oavsett land - stora mängder deltagare som aldrig förstått fuktionen hos en spottkopp, med en lätt störande "charterkänsla" efter några timmar. Så det kan verkligen behövas flera dagar för att prova allt man vill prova, har själv bara provat en. Jag försökte köra tematiskt i Lille, men det blev mycket knepigt, för de hade i något slags "egalité et fraternité"-anda gjort konfetti av regionerna, d.v.s. alla regioners odlare hade spritts jämnt över den gigantiska mässhallen och två grannstånd innehöll aldrig odlare från samma region. Så ville man t.ex. prova alla Jura-producenter på raken behövde man tillrygalägga några kilometer och forcera sig förbi åtskilliga tusen fransmän (och enstaka belgare, Lille ligger nära belgiska gränsen) innan man tagit sig genom dem. Så om de fortfarande lägger upp mässan så, kan du kanske behöva tänka om för att inte bli alltför frustrerad. Var där och häng på låset, för att undvika den värsta trängseln, som alltid byggs på under dagen. Klarar du av detta fem dagar i streck så är du verkligen en uthållighetsidrottare. Mässprovning fem dagar i streck kan vara tufft även under de lugnaste omständigheter, men de hittar man knappast på den här mässan.
Kvaliteten hos Vignerons Indépendants är ju verkligen "ömsom vin och ömsom vatten". Priserna är ofta bra, men inte alltid. Det finns en del producenter som är bland de dyraste på plats som verkligen inte är de bästa på plats. Vill man hitta humant prissatta mellanklassviner är det absolut ett bra ställe att jaga på.
Ska bli kul att höra hur det går för dig... Ett rejält smakprov av ett sött vin och en stor foie gras-macka (till ett betydligt lägre pris än vad råvarorna kostar i Sverige) brukar i alla fall höra till, som du redan noterat. Har så vitt jag märkt hittills inte införts på SB. :)
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag har varit med på motsvarande mässa i Lille för några år sedan, och det är nog den vinmässa jag varit på där indexet (stort + trångt) antagit sitt största värde. De säljer ju på plats från sina bås, så förutom det vanliga fenomenet att det står en klunga halvdragna fransmän och pratar med samma odlare i 15-30 minuter om vädret, förra semestern, Charles de Gaulles älskarinnor och fördelen med labradorer framför golden retrievrar, utan att ta minsta notis om att det finns folk bakom, så måste man trängas med folk som bär på lådor och kör pirror med lådor. Sådana här "publika" mässor innebär ju också - oavsett land - stora mängder deltagare som aldrig förstått fuktionen hos en spottkopp, med en lätt störande "charterkänsla" efter några timmar. Så det kan verkligen behövas flera dagar för att prova allt man vill prova, har själv bara provat en. Jag försökte köra tematiskt i Lille, men det blev mycket knepigt, för de hade i något slags "egalité et fraternité"-anda gjort konfetti av regionerna, d.v.s. alla regioners odlare hade spritts jämnt över den gigantiska mässhallen och två grannstånd innehöll aldrig odlare från samma region. Så ville man t.ex. prova alla Jura-producenter på raken behövde man tillrygalägga några kilometer och forcera sig förbi åtskilliga tusen fransmän (och enstaka belgare, Lille ligger nära belgiska gränsen) innan man tagit sig genom dem. Så om de fortfarande lägger upp mässan så, kan du kanske behöva tänka om för att inte bli alltför frustrerad. Var där och häng på låset, för att undvika den värsta trängseln, som alltid byggs på under dagen. Klarar du av detta fem dagar i streck så är du verkligen en uthållighetsidrottare. Mässprovning fem dagar i streck kan vara tufft även under de lugnaste omständigheter, men de hittar man knappast på den här mässan.
Kvaliteten hos Vignerons Indépendants är ju verkligen "ömsom vin och ömsom vatten". Priserna är ofta bra, men inte alltid. Det finns en del producenter som är bland de dyraste på plats som verkligen inte är de bästa på plats. Vill man hitta humant prissatta mellanklassviner är det absolut ett bra ställe att jaga på.
Ska bli kul att höra hur det går för dig... Ett rejält smakprov av ett sött vin och en stor foie gras-macka (till ett betydligt lägre pris än vad råvarorna kostar i Sverige) brukar i alla fall höra till, som du redan noterat. Har så vitt jag märkt hittills inte införts på SB. :)
Har avnjutit denna mumsetillställning, och klamrade mig då stupfull hemåt med två flaskor Bdx-plonk och två halvor gudomlig alsassisk nektar. Bör lägga till att mina tänder var voodoo-svarta och jag sov 16 timmar efteråt. Och det var Dag 1. Blev ingen Dag 2 iom att jag då istället reste vidare.

Bestämde mig dock där och då att detta skall göras om, flera vändor, med spottkopparna i sikte, se stökandet genom den enorma hallen för varje enskild runda som fyspass och se promenaderna mellan de jämnt utspridda båsen som perfekt interpunktion, dvs tid för eftertanke och smaknotning. Utan självdisciplin blir det inte lika bra som MED.

Me like :)
 
Toppen