Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

40 år gammalt portvin hittat i förråd

under

Medlem
Hej, i min familj har det varit tradition att ge portvin i doppresent. Många av dom har förvarats fel och korkarna torkat ut. Dock hittade min bror följande vin i ett förråd nyligen som verkar klarat sig bättre än dom felsta andra.

Jag är nyfiken på vad ni tror om vinet? Hur känsligt är portvin för felaktig förvaring (temperatur osv)

Hyr tycker ni att fyllnadsnivån i flaskan ser ut?

Vad är detta för vin? Är vinet gjort av W&J Graham men sålt av gamla Vin och Spritcentralen?

Fortsatt ska den förvaras i vinlagringsskåp (Mquvee Winestore med ställbar luftfuktighet) ståendes eller liggandes?

Detta är av mindre intresse men finns det någon marknad för viner som denna på tex dryckesauktionerna?

Tack!
 

Attachments

  • IMG_1774.JPG
    IMG_1774.JPG
    36,5 KB · Visningar: 182
  • IMG_1772.JPG
    IMG_1772.JPG
    33,3 KB · Visningar: 194
  • IMG_1771.JPG
    IMG_1771.JPG
    32,8 KB · Visningar: 191
  • IMG_1773.JPG
    IMG_1773.JPG
    47,4 KB · Visningar: 183

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Den typen av Port är redo att drickas redan vid försäljning. Kallas numera Ruby Reserve och är en årgångslös blanding.
Producenten är W&J och jag tror att vinet har härtappats (skeppats i bulk till Vin&Sprit som tappat upp på flaska i Sverige).
Fyllnadsnivån ser ok ut.
Min erfarenhet av gammal lagrad Ruby Reserve är noll så kan inte svara på hur det kan tänkas smaka.
 
Trådskapare
U

under

Medlem
Den typen av Port är redo att drickas redan vid försäljning. Kallas numera Ruby Reserve och är en årgångslös blanding.
Producenten är W&J och jag tror att vinet har härtappats (skeppats i bulk till Vin&Sprit som tappat upp på flaska i Sverige).
Fyllnadsnivån ser ok ut.
Min erfarenhet av gammal lagrad Ruby Reserve är noll så kan inte svara på hur det kan tänkas smaka.
OK så en slags multivintage alltså jag förstår. På flaskans baksida står att den ska lagras i minst tre år innan öppning, men jag misstänker då att den långvariga lagrinspotentialen inte så bra om man tex blandat i redan mogna viner för att få fram en mognad karaktär tydligare. Så blir det ju i alla fall med multivintagechampanger som jag har mer erfarnhet av.

Är det någon som vet hur en sån här brukar utvecklas på längre tid? Man är nyfiken på att prova, men om förhoppningarna är låga låter jag nog den vara och agera prydnad någonstans.
 

buteljen

Medlem
Hej, i min familj har det varit tradition att ge portvin i doppresent. Många av dom har förvarats fel och korkarna torkat ut. Dock hittade min bror följande vin i ett förråd nyligen som verkar klarat sig bättre än dom felsta andra.

Jag är nyfiken på vad ni tror om vinet? Hur känsligt är portvin för felaktig förvaring (temperatur osv)

Hyr tycker ni att fyllnadsnivån i flaskan ser ut?

Vad är detta för vin? Är vinet gjort av W&J Graham men sålt av gamla Vin och Spritcentralen?

Fortsatt ska den förvaras i vinlagringsskåp (Mquvee Winestore med ställbar luftfuktighet) ståendes eller liggandes?

Detta är av mindre intresse men finns det någon marknad för viner som denna på tex dryckesauktionerna?

Tack!

Här är en länk till min kompis gedigna portvins-hemsida om ruby reserve (former vintage character port). Han är nog en av dem i Sverige som kan mest om portvin gissar jag. Slängde iväg en fråga till honom om vad han tror om drickbarhet. Återkommer.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Portvin är i det närmaste okänsligt för både ålder och hur det lagrats.
Har köpt in allt möjligt här i Japan. Flera av dem har garanterat lagrats felaktigt, med sommartemperaturer på uppemot 60 grader inomhus (avstängd AC och solsida). Flera av dem är sådant som 'borde' ha druckits ungt, men som lagrats 30 eller 50 år extra.

Ett vin var grönt, men det var en 'japansk port'.

Personligen skulle jag förvara flaskan stående:
  1. Minimera risken för läckage.
  2. Låta sedimentet sätta sig.
…och sedan skulle jag ploppa den, ta ett glas och låta den komma i form under ett par veckor eller en månad. Blir spännande höra vad din expert tänker om denna flaska.

Lycka är att ha gammal välvädrad port i glaset :p
 
Last edited:

Sarco

Medlem
Yes, prova den! Gärna med ett par andra viner för att jämföra. Kanske en ruby reserve och en enklare vintage: Grahams Quinta dos Malvedos VP eller Fonseca Guimaraens VP ligger till vettiga priser (även om de stigit) på bolaget. Det blir minst två intressanta viner och minst två drickbara ;-)

Jag har inte kollat, men kan inte tänka mig att den är värd några pengar att tala om.
 

Sarco

Medlem

Här är en länk till min kompis gedigna portvins-hemsida om ruby reserve (former vintage character port). Han är nog en av dem i Sverige som kan mest om portvin gissar jag. Slängde iväg en fråga till honom om vad han tror om drickbarhet. Återkommer.
Återkom med svaret! Jag har aldrig provat en lagrad ruby utom LBV eller VP då, såklart. Spännande att höra vad någon som verkligen kan säger.
 

buteljen

Medlem

Här är en länk till min kompis gedigna portvins-hemsida om ruby reserve (former vintage character port). Han är nog en av dem i Sverige som kan mest om portvin gissar jag. Slängde iväg en fråga till honom om vad han tror om drickbarhet. Återkommer.

Så här svarade han:
"Numera heter den ruby reserve. Den näst enklaste.
Enkel röd port som ej är avsedd att lagras.
Sen händer det att även enkla port ibland blir bättre med ålder.
Kan faktiskt ha blivit riktigt god med lite tur.
Inköpsvärdet idag är enstaka tior och ökar generellt inte i värde. "
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Så här svarade han:
"Numera heter den ruby reserve. Den näst enklaste.
Enkel röd port som ej är avsedd att lagras.
Sen händer det att även enkla port ibland blir bättre med ålder.
Kan faktiskt ha blivit riktigt god med lite tur.
Inköpsvärdet idag är enstaka tior och ökar generellt inte i värde. "
Det kan bara tolkas på ett sätt: DRICK!!! :cool:
 
Trådskapare
U

under

Medlem
Så här svarade han:
"Numera heter den ruby reserve. Den näst enklaste.
Enkel röd port som ej är avsedd att lagras.
Sen händer det att även enkla port ibland blir bättre med ålder.
Kan faktiskt ha blivit riktigt god med lite tur.
Inköpsvärdet idag är enstaka tior och ökar generellt inte i värde. "
Tack tack! Det blir att korka upp! Hur länge håller sig en öppen flaska portvin?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tack tack! Det blir att korka upp! Hur länge håller sig en öppen flaska portvin?
Gediget genomgående avhandlat ämne på annan plats.
I mitt hem håller en ploppad port (från Ruby till riktigt gammal, dvs +70 år) flera månader.
Jag kör stående lagring i något sval rumstemp (18-19C).
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
I mitt hem har jag aldrig testat hållbarheten så länge. Den dricks upp innan den blir dålig :)
Jag har aldrig upplevt att något av mina ploppade söta viner blivit dåligt av att "stå till sig" ett halvår under kork.

En flaska 1962 Lafaurie Peyraguey fick härförledens stå under kork på kontoret under ett års tid. Tog mig en slurk nu och då. Den blev om möjligt bättre under den resan. Hade en Taylor's Fine Ruby under kork över 12 veckor och den blev fantastiskt mycket bättre allteftersom tiden gick :)

Tidigare led jag av stress över söta och spritade viner. Vågade knappt öppna någon, för hur skulle jag få i mig den på bara några dagar??? Och det är ju inte alltid så att man blir sugen på en TBA bara för att man måste. Nä, huh! Har nästan fortfarande PTSD från den tiden… Eftersom jag numer vet och kan vila trygg i att mina söta viner står sig, kan jag alltid ha ett större gäng öppna samtidigt. Och då jag blir sugen på en slurk till en ostkant, en halvtimme poesiläsning eller en spännande film kan jag hälla upp exakt det jag är sugen på och slipper kompromissa.

Me like!
 

Sarco

Medlem
Som sagt så har de en tendens att gå åt :) . De är sällan öppnade så länge hos mig, helt enkelt, innan de blir tomflaskor. Den erfarenhet jag har av portviner (både ruby och tawny) är att de håller bra öppnade, under rätt dåliga förhållanden. Men de flesta av mina erfarenheter av långtidsöppnade flaskor var innan min vinprovarkarriär började, så jag litar inte riktigt på min bedömning från den tiden. Madeira håller likaså väldigt bra öppnad men det är det väl ingen som ifrågasätter.

Jag har aldrig testat att spara t.ex. en slatt Sauternes, TBA eller liknande länge. Men du har gjort mig nyfiken. Jag lovar att genomföra ett test och återrapportera här! Det är helt rätt årstid för att smutta på söta viner. Kanske ett test med en enkel ruby, en VP och en Sauternes?

Har du förvarat i kyl eller på annat sätt, förresten?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Som sagt så har de en tendens att gå åt :) . De är sällan öppnade så länge hos mig, helt enkelt, innan de blir tomflaskor. Den erfarenhet jag har av portviner (både ruby och tawny) är att de håller bra öppnade, under rätt dåliga förhållanden. Men de flesta av mina erfarenheter av långtidsöppnade flaskor var innan min vinprovarkarriär började, så jag litar inte riktigt på min bedömning från den tiden. Madeira håller likaså väldigt bra öppnad men det är det väl ingen som ifrågasätter.

Jag har aldrig testat att spara t.ex. en slatt Sauternes, TBA eller liknande länge. Men du har gjort mig nyfiken. Jag lovar att genomföra ett test och återrapportera här! Det är helt rätt årstid för att smutta på söta viner. Kanske ett test med en enkel ruby, en VP och en Sauternes?

Har du förvarat i kyl eller på annat sätt, förresten?
De senaste fem åren har jag aldrig förvarat någonting i kyl, utom vitt vin på kylning innan drickning. Förrådet blir sällan varmare än 24 grader om somrarna tack vare AC och om vintrarna kör jag öppet fönster, med betydelsen att det pendlar mellan 3 till 10 grader.
Hustrun vill dock se att våra VCC ligger i kylskåpet...

En detalj: jag förvarar alla viner stående, utom ett par magnum som får ligga ned iom att hyllorna är för låga…

Lite oortodoxt, kanske kan tyckas, men det finns en hel del vinmakare som lagrar sina viner stående och inte alls ssk kallt. Jädrigt praktiskt är det också!
 

Sarco

Medlem
Jag har nu börjat med två slattar sedan en middag i måndags (5/12). En Suduiraut 2002 som dekanterats i några timmar var finfin till förrätten (stekt anklever på toast). Sedan dess har ett par deciliter stått framme i rumstemperatur med gummikork. Provade ett halvt glas nyss. Smaken är kvar (aprikos, saffran, mandelmassa) men jag tyckte inte vinet hade samma skärpa. Kan bero på temperatur också när det gäller balansen sötma-syra. Nu har jag ställt undan flaskan så får vi se i vinter när den stått ett par månader till.

Jag har någon öppnad tawny också (Dow's 10). Den tycker jag inte har ändrats alls jämfört med intrycken från i måndags. Visst alkoholstick, röd frukt, torkad frukt (dadlar, fikon), mandlar och julkryddor. Jag är ingen storkonsument av tawny så den här förvånade mig lite med den röda frukten och rätt mycket kraft. 20- och 30-årig får ju ett annat mer komplext och finstämt uttryck. Men det är ett bra vin, ingen tvekan om det! Ska försöka stoppa undan det också i forskningssyfte.
 

Sarco

Medlem
En snabbtest såhär efter två månader i dåliga förhållanden (en slatt stående i rumstemperatur med gummikork). Suduiraut 2002. Provat en skvätt rumstempererat och en skvätt kylt. Fortfarande drickbart, gott och inte dåligt alls men jag tycker att det chanserat. Det har inte samma skärpa och fräschör - men visst, det är fortfarande ett trevligt vin med grunden i mandelmassa och aprikos. Sparar sista slatten till vidare provning men jag köper än så länge inte tesen att söta viner kan stå öppnade i rumstemperatur utan att påverkas negativt.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En snabbtest såhär efter två månader i dåliga förhållanden (en slatt stående i rumstemperatur med gummikork). Suduiraut 2002. Provat en skvätt rumstempererat och en skvätt kylt. Fortfarande drickbart, gott och inte dåligt alls men jag tycker att det chanserat. Det har inte samma skärpa och fräschör - men visst, det är fortfarande ett trevligt vin med grunden i mandelmassa och aprikos. Sparar sista slatten till vidare provning men jag köper än så länge inte tesen att söta viner kan stå öppnade i rumstemperatur utan att påverkas negativt.
Min "rumstemperatur" kan nog vara lite lägre än din, utom under några av de hetaste sommardagarna.
Då jag ploppade min 2002 Suduiraut i aug i fjol blev jag rejält besviken och gav den 84p. Efter det tredje glaset, sex veckor senare, tog halvbuteljen slut men med 92p. Flaggan i topp.

Jag fortsätter njuta av mina sötingar över tid. Helt klart står sig bättre starkviner bättre över längre tid.
Min 1988 Climens avnjöts härom året under nästan 8 månader och slutade på 98p, även om den startade på urstarka 95p…

Har bara testat långtidsköra ett femtiotal sötingar på detta sätt ännu så länge. För ett vetenskapligt hållbart konfidensintervall krävs över 1000 flaskor, tendensen ser dock lovande ut. Skall försöka se till så att jag tar mig hela vägen i mål! Konfidensintervall är viktiga :cigarr:
 

Sarco

Medlem
Nja, vi bor trots allt i elkrisens Sverige där man lyckats demontera världens bästa elförsörjning på bara något decennium. I ett hyfsat stort hus med direktverkande el och inte optimalt isolering betyder det att man har det förhållandevis svalt, tyvärr...

Jag kan inte se att vinet utvecklats positivt. Nästan så att jag blir lite sugen på att köpa en till och prova nyöppnad bredvid slatten från december. Får se om jag gör så! Det vore trevligt att ha fel.
 
Toppen