Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

50 bästa i Asien

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ramlade över en uppdaterad lista över de 50 "bästa" restaurangerna i Asien. Hur många av japanerna har du besökt, @StefanAkiko ?
http://www.theworlds50best.com/blog/News/asias-50-best-restaurants-2015-the-list-in-pictures.html
Avskyr Pellegrinos sponsringssajt, där allt är sponsrat och ingenting går att hitta.
Har bara varit på hälften av Tokyorestaurangerna på listan. L'Effervescence dock över 40 ggr. Sen har vi ju hittat mindre kända, men jädrars så bra restauranger. Tex anordnade vi med @Mattias S ett vinferno på La Rochelle 'Sanno'. Dit har jag också tagit andra gäster. En amerikan gillade restaurangen så bra att han flyttade (!) tvärs över Tokyo bara för att kunna bo på krypavstånd från La Rochelle. Osv.
Är dock negativt inställd till menuer över 1200kr per person, vilket gör att alla vrål-restauranger med 3-8000kr menyer går fetbort. Sedan kräver jag ju också BYOB till ok prislapp, och alla de uppnästa ställena accepterar inte BYOB, eller BYOB till rimlig kurs.

Men, eftersom även tre-stjärniga restauranger börjar utan stjärneglans, så finns det en vits i att jaga de nya stjärnskotten, innan de hinner bli för dyra. Och det finns ju dem som vägrar höja priserna och då blir av med sina stjärnor. Michelinfolket betygsätter egentligen inte maten, de betygsätter mest enbart respektive restaurangs prislappar. Enligt den franska logiken att dyrt = skitbra.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Avskyr Pellegrinos sponsringssajt, där allt är sponsrat och ingenting går att hitta.
Har bara varit på hälften av Tokyorestaurangerna på listan. L'Effervescence dock över 40 ggr. Sen har vi ju hittat mindre kända, men jädrars så bra restauranger. Tex anordnade vi med @Mattias S ett vinferno på La Rochelle 'Sanno'. Dit har jag också tagit andra gäster. En amerikan gillade restaurangen så bra att han flyttade (!) tvärs över Tokyo bara för att kunna bo på krypavstånd från La Rochelle. Osv.
Är dock negativt inställd till menuer över 1200kr per person, vilket gör att alla vrål-restauranger med 3-8000kr menyer går fetbort. Sedan kräver jag ju också BYOB till ok prislapp, och alla de uppnästa ställena accepterar inte BYOB, eller BYOB till rimlig kurs.

Men, eftersom även tre-stjärniga restauranger börjar utan stjärneglans, så finns det en vits i att jaga de nya stjärnskotten, innan de hinner bli för dyra. Och det finns ju dem som vägrar höja priserna och då blir av med sina stjärnor. Michelinfolket betygsätter egentligen inte maten, de betygsätter mest enbart respektive restaurangs prislappar. Enligt den franska logiken att dyrt = skitbra.
Att La Rochelle saknar stjärna är märkligt, milt sagt. Det besöket ligger helt klart på min topp 5-lista, kanske hade det varit ännu bättre om man (läs vi) hade koncentrerat sig/oss mer på maten än på den aktuella vinprovningen, dock. ;)

No. 12 - L'Effervescence, Tokyo, Japan - Inte illa! Fullt förståligt, dock :)
 

gece

Man vänjer sig.
Nr 9 Waku Ghin i Singapore var riktigt bra när jag var där för två år sen. Rekommenderas.
 

Elvis

Medlem
Antonio's, Filippinernas enda bidrag, borde inte vara i närheten av den här listan. En högst medioker restaurang, dock i väldigt vacker miljö. Tänk Villa Godthem i Stockholm ungefär.

Jag kommer att resa en hel del till Seoul de närmaste månaderna och de tre restaurangerna i Seoul borde jag kolla upp. Kanske beta av en redan i helgen...
 

Elvis

Medlem
Jag kan varmt rekommendera Jungsik! En riktigt bra och spännande restaurang.

Råkade ut för en ovanlig form av korkdefekt men det skötte personalen perfekt. Vi hade precis fått in en flaska Vilmart Grand Cellier d'Or 2009 och satt och njöt (ytterligare en bra årgång av Grand Cellier d'Or!) när ett kinesiskt par slog sig ner vid bordet bredvid. Kvinnan hade en vit päls, säkert jättedyr, som hon inte ville hänga av sig i garderoben utan istället ha bredvid sig i soffan. Problemet var bara att pälsen stank exakt som TCA luktar! Jag bad min koreanske vän be personalen (på koreanska) om ett nytt bord och det sköttes diskret och proffsigt av restaurangen.
 

Elvis

Medlem
Tillbaka i Seoul och tänker beta av en restaurang till på listan ikväll: Ryunique. 27:a på 50 bästa-listan för Asien och näst bäst i Seoul.
 

Per Stade

Lege artis
Problemet var bara att pälsen stank exakt som TCA luktar! Jag bad min koreanske vän be personalen (på koreanska) om ett nytt bord och det sköttes diskret och proffsigt av restaurangen.

Det är märkligt vad känslig man blir av att sniffa i champagneglas.
 

Elvis

Medlem
Tillbaka i Seoul och tänker beta av en restaurang till på listan ikväll: Ryunique. 27:a på 50 bästa-listan för Asien och näst bäst i Seoul.

Ryunique var inte särskilt bra alls och borde inte vara med på topplistan överhuvudtaget. Snygga kreativa uppläggningar men ingenting var särskilt gott. En stor besvikelse!

Jag borde ha anat oråd när restaurangen inte skrev ut en enda årgång i vinlistan... Eller när servitrisen sköt korken på min medhavda champagne i taket och sprutade ner både bordet och sina kläder.
 

Elvis

Medlem
:eek:

Jag förutsätter att du överdriver en aning, inte kan man väl göra så på en seriös restaurang...eller? :nagelbitare:

Faktiskt inte. Hennes högerärm var genomblöt från armbågen och ner.

Champagnen var inte tillräckligt kyld och då kan det blir bra tryck, något hon inte verkade ha en aning om. Men nu vet hon! :rolleyes:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Faktiskt inte. Hennes högerärm var genomblöt från armbågen och ner.

Champagnen var inte tillräckligt kyld och då kan det blir bra tryck, något hon inte verkade ha en aning om. Men nu vet hon! :rolleyes:
Nåväl, tur att hon inte skakade den för bästa tänkbara sprut. :D
 

Elvis

Medlem
0318-sports-report-art-g9dm4eae-1australia-f1-gp-auto-racing-jpeg-03e47.jpg
 

Jos

Medlem
...leder mig osökt in på nr 25, Eat Me. Deras Sticky Date Pudding är fantastisk!
 

Elvis

Medlem
La Yeon var en väldigt konservativ och tråkig restaurang. Bra ingredienser och inget fel på någonting egentligen men när jag äter koreansk mat (vilket jag älskar) gör jag det hellre på kvarterskrogar.

Trots att restaurangen ligger på ett hotell var det nästan inga turister där utan mest rika koreaner. Vid bordet bredvid oss satt en äldre kvinna och hennes svärdotter (enligt min koreanske vän/kollega). De hade båda dyra märkeskläder och handväskor men sa ingenting till varandra under hela middagen. Min koreanske vän förklarade att sedan kan både gå hem till sina män och säga att de har "umgåtts". Sorgligt...
 
Toppen