Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

70-talsviner till plankstek?

goka

Medlem
Vi funderar på 70-talisterna till nyårsmenyn, och ska testa klassisk planka med bea som huvudrätt. Vi ska till Willys i Östermalmshallen och köpa lite Guldkött för att se om det är värt det till den anrättningen.

Vinet till ska givetvis också vara av 70-talssnitt, men vad blir det då? Något franskt? Dålig chianti i bast-flaska? Spanskt lantvin? Det ska ju helst vara något schyst som verkligen funkar till maten, 200+ kr om så behövs.

Ingen idè att tro man ska kunna hitta något från 70-talet antar jag? Naturligtvis betydligt dyrare i så fall, men hur mycket dyrare?
 

Konjären

Medlem
SV: 70-talsviner till plankstek?

Tja... du har ju faktiskt chansen på tisdag, då SB släpper två gamla riojor från 1973 resp 1968:

Viña Valoria
(nr 99048)
Rött vin, Kryddigt & Mustigt
Årgång 1973
Producent Viña Valoria
Ursprung Spanien, Rioja
(199 kr)

och

Viña Valoria
(nr 99290)
Rött vin, Kryddigt & Mustigt
Årgång 1968
Producent Viña Valoria
Ursprung Spanien, Rioja
(259 kr)

De kommer ju att vara tämligen mogna och kan sannolikt kräva lite acquired taste av den som ska prova, men där har du i alla fall ett par gångbara viner i rätt ålder OCH prisklass...! ;)
 
Trådskapare
G

goka

Medlem
SV: 70-talsviner till plankstek?

Tack för tipset! Det kommer så lägligt att det måste finnas någon högre mening bakom det hela, så i morgon får vi åka ner till Regeringsgatan och köpa några flaskor. Kul!

Var och köpte en bit Guldkött för avsmakning i kväll, vilket ska bli mycket spännande. Efter lite småprat vid disken kom vi fram till att vi får stryka bea:n till förmån för köttets smak. Det blir sannolikt istället lite smörstekta trattkantareller som får ackopanjera, medan baconlindade haricverts får vänta till någon annan köttbit.
 

sunqan

Vinös
SV: 70-talsviner till plankstek?

en spontan reflektion... varför snåla på vinet när nu köttet är så pass dyrt :eek:
 
Trådskapare
G

goka

Medlem
SV: 70-talsviner till plankstek?

Det blev ett par Valoria 1968. Var slut när vi väl kom in på Regeringsgatan, men när vi lite senare kom fram till kassan såg jag ett par som stod där, och som tydligen kom från någon som försökt plocka på sig fler än kvoten tillät. Blir kul!

Vi har också beställt Moulain Touchais 1975 för att fortsätta på 70-talstemat.

Nu är det bara champagnen till räkcocktail med löjrom. Finns det någon champagne som är mer 70-tal än någon annan?
 
Trådskapare
G

goka

Medlem
SV: 70-talsviner till plankstek?

Vina Valoria 1968 var faktiskt hur trist och sopigt som helst. Bluff-vin? Jag kan konstatera att jag verkligen inte gillar Riojor. Har man en gång tänkt "dill-chips" när riojan når gommen, då hämtar man sig liksom aldrig verkar det som. Eller har jag inte fått uppleva en bra nog Rioja än?

Moulin Touchais 1975 var trevligt, men jag hade hoppats på mer.

Nästa år blir det sannolikt nobel-tema till nyår, och då ska vi verkligen vässa vinerna och satsa på matchningen. I år blev det inget vidare. Nya tag!
 
Toppen