Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

天一、TEN-ICHI, superb tempura i Japan

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ten-Ichi är en high-end-kedja som gör perfekt tempura och som finns i det mesta av Japan. Det finns många restauranger. Moderrestaurangen ligger i Ginza och är onödigt dyr. Isetan Ten-Ichi har bäst rykte och är bra prissatt.
Man serverar samma rätter av samma lika råvaror med skickliga kockar i samtliga restauranger. Om man gillar att betala lite extra för den snygga etiketten så skall man naturligtvis bege sig till Ginza :p

Till restaurangen på Isetan (Tokyos Harrod's) var nu @Matlen med hustru iafton. Ser fram mot deras bilder och reflexioner! Faktiskt att min hustru bokat in oss på en av Ten-Ichi i Yokohama på tisdag... Vi blev sugna bara av att tänka på att återvända :eek:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Som en sann rockstjärna så får jag till och med en tråd förberedd för mitt inlägg. Inte dåligt! ;)

Tempura är nog inte riktigt mitt "weapon of choice", vilket jag med säkerhet vet nu efter att ha provat det på ett av de bättre ställerna man kan hitta i Tokyo.

Trots detta så blev det en heltrevlig kväll där vi på sedvanligt vis får nästan löjligt bra mottagning och service. En del varianter var ju gott också såklart, men det mesta präglas ändå av den tydligt friterade smaken. Föredrog nog grönsakerna (typ sparris m.m) och svamparna (shiitake m.m) mest. Räkor, fisk och bläckfisk smakar lite som man vant sig från den kinesiska maten här hemma i Sverige. Det är gott, men inget särskilt. Undantaget är de friterade räkhuvudena som var ruggigt trevliga och krispiga.

Till den friterade maten, som serverades rykande färsk efterhand som den blivit färdig, serverades både misosoppa, sallad, ris och rättika som med fördel blandas med soja som dipsås. Godast var dock att doppa tempuran i salt och citron.

Till detta så tog vi (hör och häpna!) in lite bubbel från Frankrike samt öl för att testa till maten. Bubblet var godast enligt oss. Kändes bra att få lite fräschör och syra till allt fett. Att biran funkade borde nog inte förvåna någon. ;)

image.jpg

image.jpg


Totalt sett så är detta en väldigt trevlig restaurang med ypperlig inramning. Att sitta vid "counter seats" (tack @StefanAkiko för bokningen!) är väldigt trevligt. Hög kvalitet genomgående och vi blev helt klart en erfarenhet rikare.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Välkommen hem @Matlen!
Vi hade planerat in 天一 för i afton, men mina tarmar behagades bli substrat för sannolikt E. coli ETEC. Så, vi har skjutit på 天一 några dagar. Idag smakar ingenting gott.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kvällens middag intogs på TEN-ICHI på varuhuset Takashimaya i Yokohama. Jag drack IMO SHOUCHU OMIZY WARI som passade väldigt bra till maten.
Inga bilder.
Nu har jag ätit färdigt friterat för minst ett halvår framåt.

*BÖÖÖÖRP*
 
Toppen