A blast from the past – folkbildning och vett.

Diskussion i 'Övrigt' startad av Jimmy Forsman, 20 maj 2016.

1. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

Guldkorn från förr. Från den gamla, hederliga tiden då några på forumet levde och andra, som undertecknad, inte ens var en glimt i sin faders öga. Dock var statens vurm för folkbildning stor och tog sig förutom diverse ABF-utbildningar formen av uttalshjälp i Systembolagskatalogen. Året var, i det här fallet, 1971 och jag försöker minnas när de slutade med detta. Jag tycker mig minnas att jag har sett det med egna ögon, men det kan vara en efterhandskonstruktion.

Jag är nu mycket sugen på att göra en corner på marknaden av – eller kanske byta namn till – kåtdyrå'n.

Bilderna har jag ärligt stulit från en väns Facebooksida.

Gammal katalog 2.jpg Gammal katalog.jpg

Elvis, Gurto, grappa och 2 andra gillar detta.
  2. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

För en som i ren protest fortfarande uttalar "vielles vignes" [villes-viggnes] istället för [vjä vinn] så hade det varit uppskattat att återgå till relevant folkbildning av detta slag. :D

Helen och gece gillar detta.
  3. kayaker

kayaker Cyklist

De amatörmässiga uttalstipsen fanns iallafall kvar 1986, och förmodligen några år efter det också.

4. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

Det jag verkligen älskar är att någon ansvarig har insett att försöka lära svensken i gemen att uttala ord genom fonetisk skrift hade varit mer dödfött än Daenerys barn i den första säsongen av Game of Thones. Men att från den insikten gå vidare till att hitta på ett eget uttalsspråk. Det är stort.

Omar Khayyam gillar detta.
  5. Silex

Silex Medlem

Intressant att se att producent tydligen spelar en obetydlig roll för vit bourgogne.

Omar Khayyam gillar detta.
  6. kayaker

kayaker Cyklist

Producent och årgång har ingen betydelse i SB:s värld.

Omar Khayyam och Silex gillar detta.
  7. sunqan

sunqan Vinös

Hur står sig priserna :)

8. gece

gece Man vänjer sig.

Fast med en Chassagne-Montrachet för en knapp Astrid skulle iaf jag vara villig att chansa. ;)

Omar Khayyam och Silex gillar detta.
  9. Alter Ego

Alter Ego Medlem

Nu vet jag exakt hur vinlistorna skall se ut på min kommande resturang.

Omar Khayyam och Jimmy Forsman gillar detta.
  10. Emanuel

Emanuel - Ad astra per alas amforae

Kåtdyrå'n... Äntligen, alltid undrat hur det uttalades!

Jimmy Forsman gillar detta.
  11. Hans Artberg

Hans Artberg Medlem

Det här Systemuppfunna "bondlatinet", som det kallades, var i princip vettigt - men falerade i praktiken: alltför många uttalsanvisningar var felaktiga (speciellt för italienska viner).
    Något jag då påtalade i ett par Munskänksartiklar, vilket SB inte gillade. I stället för att förbättra servicen valde man att lägga ner den (typ "passar det inte så får det vara!").
    Så jag är rädd att det var jag som - ofrivilligt - blev bondlatinets baneman...

ChristianB, gece, Alter Ego och 6 andra gillar detta.
  12. Omar Khayyam

Omar Khayyam Medlem

fan-tastisk tråd! Jag hade ingen aning. Det är så oerhört roligt. Måste varit någon med ett verkligen nasalt ng-ljudsuttal på svenska (dialekt? Talfel? Idiosynkrasi? Lärt sig franska i en skola i Nordkorea?) som blandat ihop korten på franskt bondlatin...

Jimmy Forsman gillar detta.
  13. Swedish

Swedish Medlem

Inte för att låta som en überdryg jävel men vill du få till det korrekt på gammelbolagianska får det faktiskt bli "vjäj vinnj"...:D

sunqan, kayaker, Omar Khayyam och 2 andra gillar detta.
  14. Elvis

Elvis Medlem

Bortsett från priserna så älskar jag begreppet buteljimporterad. :D

Omar Khayyam och Alter Ego gillar detta.
  15. Alter Ego

Alter Ego Medlem

Härtappat är heller inte så dumt, en märkning som saknas på dagen fulblandningar.

Per Stade, Omar Khayyam och Magnus L gillar detta.
  16. kayaker

kayaker Cyklist

Varför inte "Fabrikstappat i Simrishamn"?

Per Stade, Alter Ego och Omar Khayyam gillar detta.

Dela sidan