Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

A Little Party i Halmstad

MagnusH70

Medlem
Var på besök hos vänner i Halmstad, och vi hamnade på baren A Little Party.
Det är en Champagnebar av bästa sort!
Ägaren, Magnus Fritzell, driver en Champagneimport och har en del andra engagemang. Han är ofta på plats och delar med sig av erfarenheter och kunskap.
Utbudet av drycker är personligt utvalt, och den som letar efter Moët kan leta på annan plats. Magnus fokuserar på mindre producenter och odlare, och han köper hem det han gillar. Det mesta går att få per glas, och det är otroligt mycket att välja mellan.
Vi hade en mini-provning av sortrena Champagner, och det var bra drycker. Vi fick dessutom prova av en -64, Irroy, som var en spännande upplevelse.
Jag rekommenderar verkligen detta ställe till alla som gillar Champagne. Priserna känns humana.
Mat finns, ganska enkel meny med mat som passar drycken. Vi åt dock inte där.
IMG_20170413_182620.jpg
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Ingen Krug för 1 528 kr längre men vi provade 7 skumpor från 6 producenter varav jag endast kände till Laurent Perrier, så kände mig lite som en nybörjare igen...:ängel:

Besök med arbetskollegor så inga anteckningar togs och ingen större analys gjordes heller. Till skumpan tog vi en charkbricka där köttet och nötterna höll god kvalitet. Vet inte hur köket är i övrigt men antar att det inte är därför man kommer hit, till en av vad som får antas vara en av världens bästa champagnebarer om man pratar utbud av udda champagne på glas. Såg även en öppnad Comtes serveras vid andra bord och vi fick Laurent Perrier så man kan välja den säkra vägen med.

Vinerna dracks öppet men i praktiken nästan blint eftersom jag aldrig ens hört talas om 5 av producenterna innan...

20240426_223945.jpg


Först ut fick vi en Henriet-Bazin BdN (deg 20) i baren. Jag tänkte först i ärlighetens namn att kan vi inte få något roligare att börja med men efter att ha gett vinet en chans visar det sig vara en bra bit över förväntan och blev tredje bästa för kvällen! Växer med tid. Klart i den kraftigare komplexa lite oxiderade rödäppliga skolan men hade även ett skönt lite krämig avslut. Kändes ekat men var faktiskt oekat men hade 30 % soleravin från 60-talet fram till 2019 vilket förklarar den utvecklade stien även om ung. Riktigt bra! Tror det här var kvällens billigaste vin och en av de bästa NV jag druckit i 30 €-klassen. Skulle vara kul och slänga in den här blint mot tyngre hästar.

Sedan fick vi en provningsflajt med 5 viner + en LP Ultra Brut som bonus.

Laruent Perrier Ultra
Tycker man PP extra brut är för söt och mjölkig så rekommenderas denna. Som att dricka ramlösa citron med sandpapper i munnen... Den här stilen är odrickbar för mig helt enkelt, Försökte två gånger men det här glaset lämnades. Jag tog ett till glas Henriet-Bazin BdN istället.

Laurent Perrier 2012
Mest champagnetypisk med ren frisk frukt och pigg syra som domineras av citrus. Är rätt säker jag gissat BdB blint och att den legat 10 år på jästen märks inte nämnvärt. Typisk LP och det är ju den här stilen LP vill uppnå men jag går inte igång på det alls. 2012 känns ändå charmigare än 08an. 2035 är det säkert väldigt gott om någon vill öppna en flaska till mig.:ängel:

Tange Gerard 2012
Lite samma stil men jag tyckte den hade lite mer att ge än bara citrus.

Collard Picard Dom Picard årgång?
Nu börjar det bli lite roligare med mer komplexitet och ekad odlarkaraktär. Ska man dricka ung BdB är det så här jag vill ha det. Även sköt nötighet.

Francis Orban Les Hauts-Beugnets 2015
Ha, ha äntligen hemma! Påminner stilmässigt om Henriet-Bazin. Kanske inte bästa intensiteten vilket kan bero på årgången eller druvorna.

Sanches-Le Guédard Clos Saint Heléne 2014
Mera kraftig rödäpplig BdN med lite kolatoner. Mycket smak och bäst i munnnen av alla BdN vilket gör att det blir min favorit. Noterade inte förrän efteråt att det var en Special Club. Bästa SC;n jag drucikt av de som fortfarande är med i klubben, för vanligtvis tycker jag SC är klart överreklamerat.

Min snabbranking:
  1. Sanches-Le Guédard Clos Saint Heléne 2014
  2. Francis Orban Les Hauts-Beugnets 2015
  3. Henriet-Bazin BdN
  4. Collard Picard Dom Picard
  5. Tange Gerard 2012
  6. Laurent Perrier 2012
  7. Laruent Perrier Ultra

Summa summarum. Väl värt ett besök och de har väldigt många skumpor på glas varav många småodlare som även för en ärrad veteran borde vara okända. Åtminstone om man inte hänger på Insta och Tiktok med kidsen. Henriet-Bazin ska jag försöka få till ett besök på och kanske några av de övriga odlarna med.

Little Party kan sin grej och det känns som de verkligen väljer ut producenter med avseende på kvalitet och inte bara pris eller hipsterfaktor. Med reservation för att mina reflektioner bara baseras på ett litet sample men väl värt ett besök och resa! Varför inte ta det på vägen från/till pizzahaket i Falkenberg.

Varning för att glasen är små traditionella barchampagneglas som visserligen har en liten kupa men ändå inte optimala för att få fram alla aromer optimalt. Jag funderade på att ha med egna glas men ville inte framstå som en större idiot än vad man redan är.:ängel: Vet inte hur @buteljen och @The Wall hade klarat detta...:D
 
Last edited:
Toppen