Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ad hoc vs strategier

merlotsmile

Medlem
Hur gör ni för att utveckla er (eller hålla er uppdaterade) inom området "fine wines"? Själv så har jag ju just nu en studieplan att gå efter som specar vad jag skall ha koll på, men jag är nyfiken på vilken approach ni andra har :). Har ni ett strukturerat angreppssätt där ni systematisk dricker er igenom region för region, druva för druva, vinifiering för vinifiering? Eller kör ni bara på det ni gillar? Eller provar ni mer ad hoc det som dyker upp? Eller finns det andra varianter? Vore kul att höra om ni har några uttalade strategier :)
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
För egen del så är det lusten som präglar min "strategi". Målet är att upptäcka nya upplevelser, men samtidigt vill jag ofta gå till botten med det mesta jag förtar mig. Har alltid varit lite av sökare där jag alltid vill framåt. Om en region/druva/land slutar att överraska så går jag vidare till nästa för att återvända med nya insikter senare.

Teoretisk kunskap är också viktigt för mig, men det är absolut även det baserat på lust. Jag läser alltså enbart det jag tycker är intressant, resten lär jag mig tids nog ändå.

Jag har dock inga yrkesmässiga ambitioner med mitt vindrickande, så mitt dravel är nog irrelevant.

Personligen så tror jag på att läsa och öva brett, då jag inbillar mig att det är bra att skaffa sig ett brett ramverk, för att därefter successivt bygga på med kunskap dit intresset pekar.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag skapar ständigt nya utbildningsstrategier, område för område, druva för druva. Börjar ha kört det mesta "vanliga" några varv nu och har väl gett upp några områden, druvor, producenter och stilar.
Dricker oftast ett temata "koncentrerat" under en månad, men drygar ut med sådant vi gillar för att det inte skall bli alltför enahanda. Våra favoriter (omr, druvor, producenter) slinker det dock alltid ned några av under varje månad.
Provningar vi går på behöver inte hålla samma tema som det vi själva kör på.
Osv.
 

Livermore

Medlem
Jag har varit intresserad så pass kort tid att jag kör lite ad hoc. Om jag läser om ett vin som har högt betyg samt en karaktär som är ny för mig blir det oftast att jag testar det, tids nog.

Nu är champagne det jag tycker är absolut roligast och där planerar jag lite mer om vad och vilka champagner jag vill prova härnäst, utifrån vad jag ännu inte druckit. Det har blivit lite standardchampagner nu i början för att känna på de stora husens stilar. Nu härnäst ska jag också börja varva lite årgångar.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag har ett lite lustigt tema:
Utforskar en Vin Jaune varje år. För de är alltid så spännande.
Föredrar hustrun annat?
Nej, hon föredrar ALLT annat...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det öppnas en riktigt bra här i Umeå då vi kör nästa inferno här.
Om du har tur alltså!
Då får man hoppas att man kan och får delta nästa gång det är dags. SÅ strukturerad är min läroprocess. Denna tråd fick mig plötsligt intresserad av Vin Jaune vilket jag inte var i morse. Its called 'The Butterfly Effect' ;)
 

Vino fino

Medlem
Vore kul att höra om ni har några uttalade strategier :)
Jag kör en extremt schizofren dubbelnaturs-strategi.

Dr. Jekyll planerar inköpen till källaren och lyckas hållas sig till en viss linje och köper batcher av viss region när en fin årgång slår in eller då balansen i källaren kräver det.

Mr. Hyde, som är en törstig, impulsiv och ostrukturerad person, rycker ständigt ut i brandsläckningar när han ser intressanta viner som släpps ut på marknaden, läser höga betyg i vinalster, hetsas av Finewines-medlemmar, ramlar på något i en Duty Free, snubblar över en låda vid ett vingårdsbesök, eller bara i allmän paranoia och maniska perioder blir besatt av att vinvärlden är så stor och han måste hinna igenom så många viner att han köper alldeles för mycket, för spretigt, helt i avsaknad av metod eller plan…
 

Sjödin

Joråsåatt...
På grund av (eller tack vare, det beror ju på hur man ser det) familjesituation, träningsintresse mm så hinner jag inte med att testa så mycket som jag vill. Så därför blir drickandet väldigt kopplat till det vi äter hemma. Sambon har dessutom "fått för sig" att hon efter ett till två glas inte vill ha mer. Alltså dricker jag mesta själv.. Så då blir det av förklarliga skäl mycket "matviner" till grillat kött m tillbehör. Typ...
När barnen ska lämnas på aktiviteter före 0900 på helgmorgnarna, då är det inte liksom läge att göra större utsvävningar.
 

chambertin

Medlem
Jag kör en extremt schizofren dubbelnaturs-strategi.

Dr. Jekyll planerar inköpen till källaren och lyckas hållas sig till en viss linje och köper batcher av viss region när en fin årgång slår in eller då balansen i källaren kräver det.

Mr. Hyde, som är en törstig, impulsiv och ostrukturerad person, rycker ständigt ut i brandsläckningar när han ser intressanta viner som släpps ut på marknaden, läser höga betyg i vinalster, hetsas av Finewines-medlemmar, ramlar på något i en Duty Free, snubblar över en låda vid ett vingårdsbesök, eller bara i allmän paranoia och maniska perioder blir besatt av att vinvärlden är så stor och han måste hinna igenom så många viner att han köper alldeles för mycket, för spretigt, helt i avsaknad av metod eller plan…
:D
 

ChristianB

DipWSET
Det är en svår fråga det där, men just nu blir det till att läsa på och förhoppningsvis prova lite av det ena och det andra (läs "hela världen"). Kurser med jobbet och så, men å andra sidan ska jag göra en vända till Frankrike i höst så jag planerar att läsa på lite extra om områdena jag ska besöka där.

Men det blir mest ad hoc faktiskt. Jag har inte druckit tillräckligt mycket av världens vin för att ha tröttnat på någon del, men jag försöker prioritera på grund av min medelmåttiga ekonomi. :p Det är sällan jag går på viner från Spanien, Portugal, Chile, Argentina... Hm, Italien har jag några områden i som jag gillar, annars blir det inte så väldigt mycket där. Frankrike, USA, Nya Zeeland och till viss del Australien är lite kul dock!
 

mnor

Medlem
Den delen av strategin som jag kan påverka är ad hoc och de gånger som jag planerar så får det räknas som ad hoc eftersom jag inte planerat att planera. Sedan finns det de delar som inte är ad hoc och det är inköpet av frugans amarone till helgen och det är mer utifrån devisen "Happy wife, happy life". Sedan vill jag självklart ha champagne från de stora husen från de bästa åren, så det är något som jag håller utkik efter, men vanligtvis ser jag något som jag spontant vill ha i ett nyhetssläpp, på flygplats eller på ett spontan besök på SB.
 
Toppen