Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ännu en matchningsfråga - Lamm, Chili & Mango

Sjödin

Joråsåatt...
Vad tror ni om det här?
Grillat kryddigt lamm med sallad innehållandes bla. mango och chili
Jag står lite villrådig och vet inte riktigt vad jag ska hitta på att dricka till...
Idéer??
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Vad tror ni om det här?
Grillat kryddigt lamm med sallad innehållandes bla. mango och chili
Jag står lite villrådig och vet inte riktigt vad jag ska hitta på att dricka till...
Idéer??
Någon kraftig Aussieshiraz kanske....?
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Jag tänker down there jag också. Är inne på något från Nya Zeeland. En bra fruktig pinne eller liknande.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vad tror ni om det här?
Grillat kryddigt lamm med sallad innehållandes bla. mango och chili
Jag står lite villrådig och vet inte riktigt vad jag ska hitta på att dricka till...
Idéer??
Från en som inte har direkt koll, varför inte Zinfandel, typ i stil med Seghesio, dvs aningen slankare variant än genomsnittet i Kalifornien?
 

chambertin

Medlem
Sallad/Salsa med Chili skriver du. Viss skillnad på Habanero och Anjo v.g scoville så ger dig båda mina synsätt på saken.

Själv undviker jag vin helt när chilin rör sig uppåt på scoville-skalan. Möjligen kan friska, syrliga vita och ibland med lite sötma fungera till svagt heta tillbehör (typ Riesling Kabinett och Spätlese). Är det XX-hot eller värre så gå istället på en välhumlad lager typ Mikkellers "The American Dream" som jag testade häromdagen. Kanongod !

Är det mild chili så kan man mer jämföra det med paprika som tillbehör och det kommer knappast att dominera på ngt sätt. Mangon är då snarare det som står ut. Mangon kan ju ha en touche av terpener när den är riktigt mogen och som kan vara lite svåra att matcha med vin. Syrah/Shiraz som nämndes är bra tror jag liksom Côte-Rôtie (strået vassare tror jag pga lilla Viognier-blommigheten som finns där ibland). Vill du ha mer kraft och strävhet så varför inte prova en Bem bi Bre från Bierzo, ngt med Grenache/Mourvèdre från södra Rhône typ Gigondas eller C9dP eller ngt på Aglianico från Taurasi t.ex.
 

gece

Man vänjer sig.
Pga guilty pleasures råkar jag veta att den klassiska kombon kryddstark mat och off-dry/halvtorrt vitt vin funkar bra. En schysst gewürztraminer, pinot gris eller riesling, it's all good, de brukar ju ha rätt generös frukt också vilket jag tänker mig att det kan funka bra mot mangon. Har vinet bra syra borde det väl kunna stå sig mot lammet också.
 

TEGE

Medlem
Chili & vin är big nono för mig. Vilket iofs är synd då jag gillar både vin & chili.
Men för många viner har helt satts ur spel pga chili.
Skall jag fuska (vilket händer :p) så väljer jag Pinot Gris.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Pga guilty pleasures råkar jag veta att den klassiska kombon kryddstark mat och off-dry/halvtorrt vitt vin funkar bra. En schysst gewürztraminer, pinot gris eller riesling, it's all good, de brukar ju ha rätt generös frukt också vilket jag tänker mig att det kan funka bra mot mangon. Har vinet bra syra borde det väl kunna stå sig mot lammet också.
Jag är helt med på att det säkerligen går att få ett halvtorrt vitt vin att fungera rent sensoriskt, men för min del så känns det grillade och kryddiga lammet som huvudkomponenten i rätten. För min del vill jag helt enkelt ha ett rött vin med bra syra och mjuka tanniner samt en gnutta restsötma för att runda av eventuell hetta. Vitt vin känns för svalt på något vis, rent känslomässigt. Skulle rätten serveras svalt som en mango/chili-sallad med bitar av grillat lamm så är dock det vita vinet mer känslomässigt rätt för mig. :)
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
Tack för bra funderingar!!

Utan att ha ätit rätten än, så skulle jag dock ändå säga att lammet står i fokus.
Chilin är jag inte orolig för, det är en anings finhackad jalapeno, men inte mycket. Nä, det som ställer till det i mitt huvud är helt klart mangon, det känns som att den kan bli dominant.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tack för bra funderingar!!

Utan att ha ätit rätten än, så skulle jag dock ändå säga att lammet står i fokus.
Chilin är jag inte orolig för, det är en anings finhackad jalapeno, men inte mycket. Nä, det som ställer till det i mitt huvud är helt klart mangon, det känns som att den kan bli dominant.
En rökig sydafrikan med cab eller syrah kan nog funka bra i så fall, eller varför inte en fruktig Malbec? Har svårt att se att dessa får problem med sötman i mangon. Lite nyavärlden sötma gör nog susen här. :)
 
Spontant känns det som vitt, inte allt för torr Riesling. Inte helt rätt till lammet men det måste finnas lite sötma tycker jag till de tillbehören.

Alternativt känns ju @Matlen förslag bra, jag är ju ändå inte bjuden på middagen.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Jag tänker mig någonting så simpelt som en enkel och väl kyld beaujolais. Lite bistrostuk. :)

Fruktigt, förhållandevis snällt på tanninerna – vilket hjälper till med hettan – fruktsötma, syra.

Kallt och rött. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nej, jag är INTE en dålig förlorare. :cool:
Det viktiga är inte att segra, det är att delta. :)
Huvudsaken man går hela loppet. :rolleyes:
Pucken skall i mål. :mad:
Bolljäveln skall också in i mål! :mad::mad::mad:
 
Toppen