Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Är Bukowskis fortfarande det enda sättet att sälja vin som privatperson?

Tomas

Medlem
Bukowskis funkar ganska hyggligt när det gäller antingen dyra flaskor eller om man säljer lådvis. Om jag däremot vill bli av med enstaka flaskor i någon form av mellansegment (4-800 kr) är det ju inte ens lönt att ta sig till Västberga då avgifterna äter upp hela marginalen. Om jag vill sälja en Billecart-Salmon 2008 för 800 kr är avgiften 270 kr, om de ens är intresserade av att ta emot flaskan.

Finns det några alternativ överhuvudtaget?

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ja. Nej. Ja som svar på rubrikens fråga, nej som svar på den avslutande frågan. I alla fall om du vill hålla dig inom landet och vara säker på att vara helt laglig. Systembolaget har monopol på vinauktioner och anlitar Bukowskis. Finns det något särskilt skäl att du skriver "fortfarande"? Har regeringen eller någon annan nämnt något om planer att avskaffa monopolet i allmänhet, eller för just auktioner?
Dock är en tolkning som jag aldrig sett någon säga emot, att byten är lagliga.

Last edited:

Vingubben

Medlem
Catawiki är ett alternativ men osäker på vilken lag du eventuellt bryter mot. Sen tror jag att inte att någon transportör är OK med att du skickar vinflaskor från Sverige så svårt att försäkra. Dock ser man rätt ofta svenska säljare där så på något sätt så går det.

Trådskapare
T

Tomas

Medlem
Finns det något särskilt skäl att du skriver "fortfarande"? Har regeringen eller någon annan nämnt något om planer att avskaffa monopolet i allmänhet, eller för just auktioner?
Dock är en tolkning som jag aldrig sett någon säga

Tänker att det inte finns något hinder mot att någon annan än Bukowskis hanterar detta. Misstänker att det sker någon form av upphandlingsförfarande med jämna mellanrum.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tänker att det inte finns något hinder mot att någon annan än Bukowskis hanterar detta. Misstänker att det sker någon form av upphandlingsförfarande med jämna mellanrum.
Ja, det stämmer, för ursprungligen var det Auktionsverket (från 2004?), sedan bytte de till Bukowskis (2017). Ett byte på drygt 20 år. Men det är Systembolaget som har monopolet, se alkohollagen 5 kap 3 §.
Hittade f.ö. en ganska färsk notis om att Bolis förlängt avtalet med Bukowskis fem år till:
...och det nämns "en planerad flytt till nya, anrika lokaler under det sista kvartalet 2026". Dessa lokaler är tydligen Magasin 3 i Frihamnen. (Anrikt???)
Auktionsverkets stadsauktioner ligger i Magasin 5 i Frihamnen. Så nästan tillbaka till den förra adressen, i annan regi.

Last edited:

Bastardo

Medlem
Bukowskis funkar ganska hyggligt när det gäller antingen dyra flaskor eller om man säljer lådvis. Om jag däremot vill bli av med enstaka flaskor i någon form av mellansegment (4-800 kr) är det ju inte ens lönt att ta sig till Västberga då avgifterna äter upp hela marginalen. Om jag vill sälja en Billecart-Salmon 2008 för 800 kr är avgiften 270 kr, om de ens är intresserade av att ta emot flaskan.

Finns det några alternativ överhuvudtaget?
Vem kan ta reda om du idkar någon form av byteshandel med en vinvän, som du kan lita på och vad får det för konsekvenser OM du skulle åka dit? ;)
Varför skulle man vara mer laglig med detta, när många här helt öppet säger att ”jag betalar aldrig” vinskatt till staten vid distansförsäljning utomlands, som vissa individer gör här på sajten? :)

Toppen