Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Är dessa viner bra investeringar?

Magikern

Medlem
Châteauneuf-du-Pape Cuvée du Quet 2009

Château de Reignac 2005

Har funderat på att låta några flaskor av dessa viner ligga i vinkällaren i 10 år och sen sälja dem.

Känner till att det är värt att åka till London eller USA och sälja denna typ av viner i många fall.

Är det viner som troligen kommer att öka rejält i pris med tiden? Just nu kostar Quet 470 kronor flaskan och Reignac 100 kronor mindre.
 
SV: Är dessa viner bra investeringar?

Magikern skrev:
Châteauneuf-du-Pape Cuvée du Quet 2009

Château de Reignac 2005

Har funderat på att låta några flaskor av dessa viner ligga i vinkällaren i 10 år och sen sälja dem.

Känner till att det är värt att åka till London eller USA och sälja denna typ av viner i många fall.

Är det viner som troligen kommer att öka rejält i pris med tiden? Just nu kostar Quet 470 kronor flaskan och Reignac 100 kronor mindre.

Finns två bra trådar om investering i vin som du kan läsa

http://www.finewines.se/vin/vininvester ... -tanka-pa/
http://www.finewines.se/vin/investering/

Generellt så gäller att antingen köpa klassiska viner eller vara tidigt med viner som senare får bra ratings av sådana som Parker. Just Cuvée du Quet ligger lågt i Sverige. Vet inte om du tänkt köpa en låda. Isåfall försök att få den obruten.

En enstaka flaska av dessa kommer kan kanske stiga i värde men då får du räkna med att sälja dem i Sverige på vinauktion men räkna inte med en allt för stor avkastning. Bättre att lägga pengarna på att dricka godare viner nu
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
SV: Är dessa viner bra investeringar?

Anders Landström skrev:
Finns två bra trådar om investering i vin som du kan läsa

http://www.finewines.se/vin/vininvester ... -tanka-pa/
http://www.finewines.se/vin/investering/

Generellt så gäller att antingen köpa klassiska viner eller vara tidigt med viner som senare får bra ratings av sådana som Parker. Just Cuvée du Quet ligger lågt i Sverige. Vet inte om du tänkt köpa en låda. Isåfall försök att få den obruten.

En enstaka flaska av dessa kommer kan kanske stiga i värde men då får du räkna med att sälja dem i Sverige på vinauktion men räkna inte med en allt för stor avkastning. Bättre att lägga pengarna på att dricka godare viner nu

Trodde inte Sverige var en bra marknad för Quvée Du Quet, Trodde England och USA var Länderna man lämpligen sålde dessa viner i?

370 för Chateau Reignac 05 tyckte jag var rätt billigt med. Smakade en flaska nyligen och den var på tok för ung men det kommer att bli ett kanonvin efter 5-10 år i källaren, känns som de är ett vin som kommer att öka i popularitet.
 
SV: Är dessa viner bra investeringar?

Magikern skrev:
Trodde inte Sverige var en bra marknad för Quvée Du Quet, Trodde England och USA var Länderna man lämpligen sålde dessa viner i?

370 för Chateau Reignac 05 tyckte jag var rätt billigt med. Smakade en flaska nyligen och den var på tok för ung men det kommer att bli ett kanonvin efter 5-10 år i källaren, känns som de är ett vin som kommer att öka i popularitet.
Priset är just nu lågt i Sverige (SB ligger lägst i Europa). Dock är auktionsmarknaden mycket mer kräsen i USA/England.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Är dessa viner bra investeringar?

Magikern skrev:
Châteauneuf-du-Pape Cuvée du Quet 2009

Château de Reignac 2005

Har funderat på att låta några flaskor av dessa viner ligga i vinkällaren i 10 år och sen sälja dem.

Är det viner som troligen kommer att öka rejält i pris med tiden?

Jag skulle säga nej på båda. Generellt är de för lågt i pris för att vara "investeringsviner". Reignac är i och för sig tillräckligt känd för att få Parker-omdömen, men inga Bordeaux Superieur är historiskt sett "investment grade". Vad gäller Châteauneuf är det nog bara sällsynta prestigecuvéer med 99-100 Parkerpoäng som är vekrligt investeringsdugliga, och jag skulle vilja höja ett litet varningens finger för den långsiktiga pris- och efterfrågeutveckligen vad gäller Châteauneuf. Prestigecuvéerna ligger väldigt högt i alkohol, och sedan ett antal år finns det en rörelse bort från alkoholstinna "monsterviner", och den långsiktiga lagringsdugligheten hos dessa viner är delvis obevisad (till skillnad mot klassiska châteaneufer som t.ex. Beaucastel), så frågan är om efterfrågan på 10-20 år gammal monsterchâteauneuf verkligen kommer att vara så stor i framtiden. 99-100-poängarna kostar i och för sig betydligt mer på andrahandsmarknaden än direkt vid släpp, men kommer de verkligen att fortsätta uppåt i pris från den nivån, på det sätt som toppårgångar av Bordeaux traditionellt har gjort? Det tror jag inte att an kan vara säker på. Jag uppfattar att Parker är lite mer ensam om att ge de här châteauneuferna topp-poäng, i jämförelse med situationen i norra Rhône och Bordeaux, där det finns många andra bedömare som håller ungefär samma viner högt.

Men jag kan förstås ha fel, det är svårt att bedöma hur marknaden utvecklas på sikt.

Ett råd kan jag dock ge: köp viner för lagring som du gillar, och själv vill dricka i moget skick.
 

Silenos

Medlem
SV: Är dessa viner bra investeringar?

vintomas skrev:
Vad gäller Châteauneuf är det nog bara sällsynta prestigecuvéer med 99-100 Parkerpoäng som är vekrligt investeringsdugliga//...//Jag uppfattar att Parker är lite mer ensam om att ge de här châteauneuferna topp-poäng...//
Dessutom så formligen vräker ju karl ur sig hundrapoängare nuförtiden, så det är kanske inte längre så mycket att gå på för en spekulant.
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
SV: Är dessa viner bra investeringar?

Silenos skrev:
Dessutom så formligen vräker ju karl ur sig hundrapoängare nuförtiden, så det är kanske inte längre så mycket att gå på för en spekulant.

Så vitt jag vet så är vinet jag nämnde det enda 99 poängsvinet för under 500 på systemet för tillfället.

Anders: SB billigast i Europa på Reignac? Låter otroligt att det skulle vara billigare än i typ Tyskland eller Frankrike. I så fall kommer jag att köpa några flaskor till. Vet redan nu att det kommer att bli att bli det godaste vinet jag druckit hittills
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Är dessa viner bra investeringar?

Magikern skrev:
Så vitt jag vet så är vinet jag nämnde det enda 99 poängsvinet för under 500 på systemet för tillfället.

Vilket vin har 99 poäng? Quet 09 har i alla fall fått 96 poäng av Parker.
 
SV: Är dessa viner bra investeringar?

Magikern skrev:
Anders: SB billigast i Europa på Reignac? Låter otroligt att det skulle vara billigare än i typ Tyskland eller Frankrike. I så fall kommer jag att köpa några flaskor till. Vet redan nu att det kommer att bli att bli det godaste vinet jag druckit hittills
För Quvée Du Quet har Systembolaget just nu lägst pris i Europa (enligt wine-searcher). Vad gäller Château de Reignac så har du helt rätt, den finns att köpa för 260 kronor och uppåt i bland annat England
 

Jos

Medlem
SV: Är dessa viner bra investeringar?

Chateauneuf som investeringsvin skulle jag generellt säga nej till. Producenter som Rayas, Beaucastel, Pegau, Vieux Telegraphe, Usseglio, Clos des Papes, Le Clos du Caillou, Henri Bonneau plus ett fåtal till kommer nog behålla sitt värde eller möjligtvis stiga en del men för investering så är de nog ingen höjdare. För övriga dryga 200 producenter i området så är det 100-poängarna då men då de ofta drar iväg i pris fort så tvivlar jag på att de kommer fortsätta att stiga om man tittar på prisutvecklingen på äldre 100-poängare.

Vad gäller Reignac så håller jag med Vintomas. I Bordeaux måste du gå på högre kvalitet, både rent subjektivt och i kvalitetsklass. Störst chans till god prisutveckling framöver borde någon 1855-klassad Bordeaux som överpresterat senaste tiden ha. Tänk typ Pontet Canet för 7-8 år sedan.
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
SV: Är dessa viner bra investeringar?

Jos skrev:
Vad gäller Reignac så håller jag med Vintomas. I Bordeaux måste du gå på högre kvalitet, både rent subjektivt och i kvalitetsklass. Störst chans till god prisutveckling framöver borde någon 1855-klassad Bordeaux som överpresterat senaste tiden ha. Tänk typ Pontet Canet för 7-8 år sedan.

Anledningen till att jag köpte reignac var att den blev tvåa i en stor blindtest av de främsta bordeauxvinerna. De var tydligen de bästa experterna i världen som bedömde vinerna. Den kom in som en Joker i leker när de testade de 10 främsta bordeauxvinerna från 01.

Testet gjordes 09 och de borde ju innebära att de flesta vinerna helt enkelt var för unga. Antog felaktigt att Reignaq var ett vin som utvecklas snabbt och att 05 är kanon att dricka nu vilket det inte är.
 

Andreas L

Medlem
SV: Är dessa viner bra investeringar?

Du kanske kan tjäna någon tusenlapp men inte mer, förstår inte poängen i att köpa dessa för att sälja de? Köper du klassade slott med höga noteringar för ett par hundra tusen kan du säkert tjäna en hacka, personligen är jag gammaldags och tycker att vin ska drickas...
 

Per Stade

Lege artis
SV: Är dessa viner bra investeringar?

Andreas L skrev:
personligen är jag gammaldags och tycker att vin ska drickas...

eller möjligen lagras så att barnen kan dricka anständigt...
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
SV: Är dessa viner bra investeringar?

Andreas L skrev:
Du kanske kan tjäna någon tusenlapp men inte mer, förstår inte poängen i att köpa dessa för att sälja de? Köper du klassade slott med höga noteringar för ett par hundra tusen kan du säkert tjäna en hacka, personligen är jag gammaldags och tycker att vin ska drickas...

De kommer att hamna i vinkällaren några år i vilket fall som helst ;)

Undrar när de kommer att närma sig sin topp? En vild gissning är att 5 år i källaren räcker till för att de skall bli betydligt bättre
 

chambertin

Medlem
SV: Är dessa viner bra investeringar?

Jos skrev:
Chateauneuf som investeringsvin skulle jag generellt säga nej till. Producenter som Rayas, Beaucastel, Pegau, Vieux Telegraphe, Usseglio, Clos des Papes, Le Clos du Caillou, Henri Bonneau plus ett fåtal till kommer nog behålla sitt värde eller möjligtvis stiga en del men för investering så är de nog ingen höjdare. För övriga dryga 200 producenter i området så är det 100-poängarna då men då de ofta drar iväg i pris fort så tvivlar jag på att de kommer fortsätta att stiga om man tittar på prisutvecklingen på äldre 100-poängare.

Vad gäller Reignac så håller jag med Vintomas. I Bordeaux måste du gå på högre kvalitet, både rent subjektivt och i kvalitetsklass. Störst chans till god prisutveckling framöver borde någon 1855-klassad Bordeaux som överpresterat senaste tiden ha. Tänk typ Pontet Canet för 7-8 år sedan.
Håller med dig helt där Jos.

Senaste två-tre åren så har toppcuvéerna (i C9dP) legat ganska stilla i pris och t.o.m ett år som 2010 med coulure och reducerad volym ger i princip samma utpriser från domänerna som 2009.
P.g.a ekonomiska läget i flera länder i Europa så vågar man inte höja priserma och några större primörhandlare finns knappast i ngn omfattning i södra eller norra Rhône så det enda gemensamt som de bästa Rhône-vinerna har med Bordeuax är Parker-poängen (som tur är tycker jag som gillar båda men är tacksam att båda inte kostar skjortan)
Begränsar man sig sedan till préstige-cuvéer från C9dP så ser man att utbudet av dessa viner är så litet att alla jämförelser blir svåra att göra.

Det som verkar fortsätta öka i pris är ju röd Bourgogne och det ser ut att fortsätta uppåt så länge som alternativen inte kommer riktigt nära orginalet.

Som vindrickare så ser jag ju dock helst att ren investering i vin inte existerade över huvud taget så köp i stället vin för att dricka och inte för att sälja senare.
 

Jos

Medlem
SV: Är dessa viner bra investeringar?

chambertin skrev:
Håller med dig helt där Jos.

Senaste två-tre åren så har toppcuvéerna (i C9dP) legat ganska stilla i pris och t.o.m ett år som 2010 med coulure och reducerad volym ger i princip samma utpriser från domänerna som 2009.
P.g.a ekonomiska läget i flera länder i Europa så vågar man inte höja priserma och några större primörhandlare finns knappast i ngn omfattning i södra eller norra Rhône så det enda gemensamt som de bästa Rhône-vinerna har med Bordeuax är Parker-poängen (som tur är tycker jag som gillar båda men är tacksam att båda inte kostar skjortan)
Begränsar man sig sedan till préstige-cuvéer från C9dP så ser man att utbudet av dessa viner är så litet att alla jämförelser blir svåra att göra.

Det som verkar fortsätta öka i pris är ju röd Bourgogne och det ser ut att fortsätta uppåt så länge som alternativen inte kommer riktigt nära orginalet.

Som vindrickare så ser jag ju dock helst att ren investering i vin inte existerade över huvud taget så köp i stället vin för att dricka och inte för att sälja senare.
Och jag håller verkligen med dig! :) Har bara sålt en endaste flaska i mitt liv och antar att det inte blir så många fler... Dock har jag ett gäng CdP som jag gärna skulle sälja men som visat sig svårt. De betingar iofs rätt höga priser ute på marknaden men jag kan avslöja direkt att det inte är därför jag skulle sälja dem.... ;)
 

Keen

slan
SV: Är dessa viner bra investeringar?

Anders Landström skrev:
Så det känns som en mindre bra investering :)

Lite så skulle man kunna tolka det, om man läste igenom texten och förstod dess innebörd :)
 
Toppen