Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Är dessa viner bra investeringar?

Trådskapare
M

Magikern

Medlem
SV: Är dessa viner bra investeringar?

Keen skrev:
På tal om Reignac som investering...


https://twitter.com/Garagiste_Wine/status/222518754624548864


Garagiste Wine
‏@Garagiste_Wine

Follow

Most dumped Bordeaux estate in 2012? Reignac. In a matter of months, the 2003, 2004, 2005 and 2006 have all been discounted down to $13.99

Märkligt tycker jag, prövade 05:an och har en stark känsla av att det kommer bli det bästa vinet jag smakat efter några år. Httills har jag tyckt att Château du Grand Bos 98 och Chateau La Garde 2000 (båda druckna i år) har varit de bästa bordeauxvinerna jag smakat och då kanske man inte har så mycket att jämföra med :p
 

chambertin

Medlem
SV: Är dessa viner bra investeringar?

Magikern skrev:
Märkligt tycker jag, prövade 05:an och har en stark känsla av att det kommer bli det bästa vinet jag smakat efter några år. Httills har jag tyckt att Château du Grand Bos 98 och Chateau La Garde 2000 (båda druckna i år) har varit de bästa bordeauxvinerna jag smakat och då kanske man inte har så mycket att jämföra med :p
Om jag vore i dina kläder så skulle jag jubla över att man dumpat priset på ett av dina favoritviner till väldigt rimliga nivåer för Bordeuax-05.

Å andra sidan:
Lite läggning mot det misstänksamma hålllet så skulle jag försöka kolla upp varför priset dumpas.
Har RP, WS, JR eller ngn annan med inflytande nyligen provat vinet och planerar/kommer skriva ngt mindre fördelaktigt snart ?

Å tredje sidan:
WTF. 13,99$/btl, hur fel kan det bli ? Kul med en mini-vertikal !
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
SV: Är dessa viner bra investeringar?

chambertin skrev:
Om jag vore i dina kläder så skulle jag jubla över att man dumpat priset på ett av dina favoritviner till väldigt rimliga nivåer för Bordeuax-05.

Å andra sidan:
Lite läggning mot det misstänksamma hålllet så skulle jag försöka kolla upp varför priset dumpas.
Har RP, WS, JR eller ngn annan med inflytande nyligen provat vinet och planerar/kommer skriva ngt mindre fördelaktigt snart ?

Å tredje sidan:
WTF. 13,99$/btl, hur fel kan det bli ? Kul med en mini-vertikal !

På vilka ställen I Sverige kan man få tag på Reignac 05 för rimligt pris? Eller kanske ännu bättre 04 eller 03.

Har hittills bara handlat på vinstocken och SB och vinstocken var inte speciellt billigt och utbudet var inget över sig heller.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Är dessa viner bra investeringar?

Magikern skrev:
På vilka ställen I Sverige kan man få tag på Reignac 05 för rimligt pris? Eller kanske ännu bättre 04 eller 03.

I Sverige??? Sverige är ju inget fritt land, här finns ju bara Sovjetbolaget!
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
SV: Är dessa viner bra investeringar?

vintomas skrev:
I Sverige??? Sverige är ju inget fritt land, här finns ju bara Sovjetbolaget!

I Sovjet fanns de iaf underbart mousserande vin för växelpengar, på SB finns det inget i samma liga under 250 ;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Är dessa viner bra investeringar?

Magikern skrev:
I Sovjet fanns de iaf underbart mousserande vin för växelpengar, på SB finns det inget i samma liga under 250 ;)

Åjo, sött mousserande vin finns från 49 kr och uppåt på vårt eget Sovjetbolag; billigast är Chapel Hill Sweet Sparkling med 7% alkohol och 6,7% socker.
http://www.systembolaget.se/%2fSok-dryc ... resultlist

Annars trodde jag inte ens att Lasse "Lill-Stalin" Ohly sjöng den gamla Sovetskoje šampanskojes lov och ansåg att den var jämförbar med franskt imperalistbubbel... :eek: Sedan har för all del "basnivån"/lägstanivån i Champagne stigit rejält sedan 80-talet; förr var det tydligen mycket lättare att hitta standardbubbel av mycket tveksam kvalitet.
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
SV: Är dessa viner bra investeringar?

vintomas skrev:
Åjo, sött mousserande vin finns från 49 kr och uppåt på vårt eget Sovjetbolag; billigast är Chapel Hill Sweet Sparkling med 7% alkohol och 6,7% socker.

Har smakat sovetskoje sjampanskoje, den jag provade var rätt torr och fullt jämförtbart med den Franska i 250 kronors klassen eller mer.

De har torrt mousserande i Ryssland också ;)
 
Toppen