Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Är utslätningen av vin vår tids största vinkulturella fara? (Jakten efter 100P)

‎"A wine that might otherwise be regarded as a good, typical example of a particular appellation may see its score and desirability improve if the grower reduces yields, harvests later, and uses interventionist cellar techniques, such as aging the wine in barrels made exclusively of new oak, which imparts a distinctive flavor to the wine" (Authentic Wine, 2011)

En intressant tanke slog mig när jag läste detta. Tänk om folk lyssnade på musiken som fått högst poäng av DNs musikkritiker.
Ingen gör det, för att i stort sätt alla har självsäkerhet och känner sig bekväma med sin musiksmak.

Att poängsätta viner. Är det bara ett kommersiellt säljspel som vänder sig till den stora massan?
Eller intresserar det dig, finns det ett värde för oss nördar, vill du se poäng?

Är man djupt intresserad av vin så kan man väl inte bry sig mindre om vad Parker tycker är 88 eller 92. Det vill säga om man dricker vin. Självklart är det aktuellt om man investerar.

Då kanske nån tänker:
Men Parker provar ju så mycket vin, han kan guida mig så att jag får högst kvalitet för minst pengar. Han är min metalldetektor i minfältet :-[

Då kanske jag säger:
Nej han är ingen jävla metalldetektor! Parker söker standardiserad perfektion när anledningen till att jag älskar vin är dess dess nyanser och olikheter. :mad:

Är det någon här som har några åsikter i frågan?
 
SV: Är utslätningen av vin vår tids största vinkulturella fara? (Jakten efter 100P)

Vin bygger på upplevelse precis som många andra "kulturella" områden, mode, musik, film, mat etc etc. För alla dessa områden finns kritiker och i många fall ett poängsystem (kanske med undantag för mode). Skillnaden är väl att för vin och mat så finns det några få dominerande kritiker som sätter standarden, vin=Parker, mat=Michelin.

Att få 100 poäng eller tre stjärnor styr många då det innebär att man kan sätta mer eller mindre de priser man vill. Det styr väl också många av oss. Ska vi välja tar vi nog hellre än restaurang med tre stjärnor än ingen. Det som är tråkigt är att systemen driver likriktning. Det är vissa trender som gäller och för att få sina eftertraktade poäng så likriktar restauranger och vinproducenter sina produkter.

Personligen är jag mindre intresserad av Parker (eller vår lokala mini-me Richard Juhlin) poängsättning av viner då jag "kan" så pass mycket att jag vet vad jag gillar. Läser dock ett antal andra kritiker men bryr mig inte om poängen utan mer beskrivningen av vinet.
 
Toppen