Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Är vibrationen i vinlagringsskåp med kompressor skadlig?

vininfo.nu

Medlem
Vi är alla olika...

Själv är jag intresserad av arom och smak, och inte minst varför det doftar/smakar som det gör. Att naturen både är enkel och komplicerad på en gång. Att man kan med drygt 200 kemiska substanser kan åstadkomma vilken smak som helst, detta då naturen (dvs växternas biokemi) är "likvärdig" oavsett växtslag. Paprika tonen i vin fås av samma kemiska substans som återfinns i paprika. Kanel/kryddnejlika tonen av samma substans så återfinns i just dessa toner. Att bananestern (isoamylacetat) både finns i banan och i beaujolais, och inte minst används när man gör banansmak. Att substansen som ger kryddighet i Grüner och Syrah är samma kemiska substans och att den också återfinns i många av våra kryddor och "kryddörter". Att den malolaktiska smörigheten huvudsakligen kommer av diacetyl som också ger smör dess smak. Att detta inte är intressant för alla förstår jag men det både höjer mitt intresse för vin och hjälper mig att utvärdera och gissa på vad jag har i glaset.

Kemi är kul!!!
 
Toppen