Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Äta i Wien?

Jos

Medlem
Någon som har tips på bra ställe att boka upp stor jobbmiddag i Wien? Måste vara centralt i Wien och kunna ta ett lite större antal.
 
SV: Äta i Wien?

Jos skrev:
Någon som har tips på bra ställe att boka upp stor jobbmiddag i Wien? Måste vara centralt i Wien och kunna ta ett lite större antal.

Ett tips levererat av Niklas Jörgensen via Twitter:
Varför inte kolla upp ett av de stora Heuriger-ställena i Nussberg? Om det nu inte ska vara fancy.
 
SV: Äta i Wien?

Hur många är "ett lite större antal"?

Melker Stiftskeller ligger centralt och kan ta rätt många gäster:
http://www.melkerstiftskeller.at/

Skall det vara fint kanske Palais Coburg kan vara något?
http://www.palais-coburg.at/index.php?page=restaurant-2

De kanske inte har tillräckligt många platser, men de lär i alla fall ha den bästa vinlistan. :)
http://www.palais-coburg.at/downloads/p ... 202013.pdf

Om det är viktigare att kunna ta "ett lite större antal" än att ligga centralt kanske något av följande tips kan vara intressant?

Den här heurigern ligger i Döbling (på väg ut mot Grinzing) och nås enkelt med spårvagn 38 eller tunnelbanelinje U4 + lokaltåg S45:
http://www.hengl-haselbrunner.at/
Här är det traditionell buffé-mat som gäller. Det är här jag vanligen brukar käka när jag är i stan och bor hos mina släktingar 150 m längre bort på gatan.

I själva Grinzing kan jag väl inte rekommendera någon heuriger alls då de brukar vara alldeles för turistiska, men här finns istället en annan rätt bra och lite större restaurang som jag emellanåt också hamnar på:
http://www.figls.at/

På andra sidan floden ligger Stammersdorf och där har vinproducenten Fritz Wieninger sin heuriger. Trots att spårvagnen går nästan hela vägen fram har jag aldrig lyckats ta mig dit, så jag kan själv inte rekommendera lokalen, bara tipsa om den. Notera dock att den inte har öppet alla dagar i veckan.
http://www.heuriger-wieninger.at/
 
SV: Äta i Wien?

Jos skrev:
Någon som har tips på bra ställe att boka upp stor jobbmiddag i Wien? Måste vara centralt i Wien och kunna ta ett lite större antal.

Ytterligare ett tips från finewines.se twitterflöde

@steneby

Plachutta eller deras Gasthaus zur Oper är bästa ställena i Wien för sånt.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Äta i Wien?

Lysande! Tack! Det blir till att kolla upp dessa tips på momangen!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vinothek Schubert
Hyfsad mat, hyfsade priser. Vinprovning ingår som drickesmenyval för den som så önskar. Tex kan man ju tänka sig att jag önskade det :rolleyes:

Schubert-1.jpg

På vinlistan finns två priser per vin, ett för förtäring på etablissemanget och ett pris för binge drinking.

Maten var tyvärr inte roligare än att vi hoppar direkt till det götta: Vinerna.
Schubert-2.jpg


...och de mer informativa back-labels:
Schubert-3.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Schloss Schönbrunn
Ingår väl i de allra flesta turistbesöken. Helt ok konsert bjöd de också på, även om klarinettisten hade gjort mer nytta om han inte varit med. Han missade alltför mycket med ett rätt utstående instrument. Men, jaja... Man kan ju inte alltid få allt.-
Sch-01.jpg


Europeisk standard: rätt fint på restaurangen men knappt ens trevlig serveringspersonal.
Sch-02.jpg


En något skral vinlista. Vårt val visade sig vara helt ok, men långt från 90 poäng...
Sch-03.jpg
Sch-04.jpg


Klassisk österrikisk standard: Pannkakssoppa.
Sch-05.jpg


Kötträtten som nr 2. En elev på gymnasieprogram kan göra bättre uppläggning. Men, det smakade riktigt gott. Hungern är ju som bekant bästa kryddan. Vi fick vänta en rätt lång stund på maten... Så, det ena gav väl det andra :mad:
Sch-06.jpg


Dessert: Väldigt god Apfelstrudel. Så god att jag rent av övervägde att förlåta dem alla sina synder...
Sch-07.jpg


Summa summarum: Schloss Schönbrunn är bättre på dagen, utan deras restaurang och utan konsert. Det finns bättre och mer prisvärda alternativ i denna underbara stad!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Salm Bräu
Traditionstyngt bryggeri med egen produktion av single malt och Bier Brand, dvs "grappa/marc" gjord på pressrester från öltillverkning. (Fick med mig en flaska av båda, men ännu inte smakat.) Stämningen i deras stora lokal i två plan är på topp! Fantastisk serveringspersonal, god-god rustik mat, öl som flödar till ytterst överkomligt pris och glada ögon överallt. Det var så trevligt att vi bestämde oss för att återkomma tredje kvällen (av tre, med Schönbrunn som dag 2:s bottennapp). Signaturrätten är vidunderliga Spare ribs. MUMS!
Salm-001.jpg


Vitlöksbröd på brunt, syrat bröd. Rejält med vitlök också. Inget tjafs.
Salm-01.jpg


Korv, gris, kål (ej sur, men väl kokt i öl), brödboll och en grönsak. DJÄÄÄÄVLIGT GOTT!
Salm-02.jpg


Hustruns val: Kyckling. Var också riktigt, riktigt gott!
Salm-03.jpg


Rejäla portioner till mycket förmånliga priser.
Salm-04.jpg


Av någon fantastisk ingivelse, hade de tagit fram ett gästspelande, tillfälligt öl spetsat med försvarliga mängder chilli. Burning Hell är ett namn på öl som jag bara inte kan motstå. Att det sedan enbart serverades i litersflaskor gjorde ju inte saken värre :cool:
Salm-05.jpg

Absolut besöksvärt av flera anledningar! Läs mer här!
 
Salm Bräu
Traditionstyngt bryggeri med egen produktion av single malt och Bier Brand, dvs "grappa/marc" gjord på pressrester från öltillverkning. (Fick med mig en flaska av båda, men ännu inte smakat.) Stämningen i deras stora lokal i två plan är på topp! Fantastisk serveringspersonal, god-god rustik mat, öl som flödar till ytterst överkomligt pris och glada ögon överallt. Det var så trevligt att vi bestämde oss för att återkomma tredje kvällen (av tre, med Schönbrunn som dag 2:s bottennapp). Signaturrätten är vidunderliga Spare ribs. MUMS!
Salm-001.jpg


Vitlöksbröd på brunt, syrat bröd. Rejält med vitlök också. Inget tjafs.
Salm-01.jpg


Korv, gris, kål (ej sur, men väl kokt i öl), brödboll och en grönsak. DJÄÄÄÄVLIGT GOTT!
Salm-02.jpg


Hustruns val: Kyckling. Var också riktigt, riktigt gott!
Salm-03.jpg


Rejäla portioner till mycket förmånliga priser.
Salm-04.jpg


Av någon fantastisk ingivelse, hade de tagit fram ett gästspelande, tillfälligt öl spetsat med försvarliga mängder chilli. Burning Hell är ett namn på öl som jag bara inte kan motstå. Att det sedan enbart serverades i litersflaskor gjorde ju inte saken värre :cool:
Salm-05.jpg

Absolut besöksvärt av flera anledningar! Läs mer här!

Tack, riktigt bra tips. Alltid bra med sådana här inlägg. Butiker och restauranger behövs alltid :)
 
Toppen