Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Afrika - inte så poppis?

Sjödin

Joråsåatt...
Jag är på jakt efter afrikanska kokböcker (eller nja, svensk eller möjligen engelsk men med afrikanskt tema av något slag) men hittar ingenting.
Italien, USA, Asien, Per Morberg och Cup cakes, där finns huuuuur mycket som helst. Men, på Afrikatemat INGENTING!?

Tips??
 
Jag är på jakt efter afrikanska kokböcker (eller nja, svensk eller möjligen engelsk men med afrikanskt tema av något slag) men hittar ingenting.
Italien, USA, Asien, Per Morberg och Cup cakes, där finns huuuuur mycket som helst. Men, på Afrikatemat INGENTING!?

Tips??
Afrikanskt tema? Du menar som motsats till europeiskt tema?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Afrikanskt tema? Du menar som motsats till europeiskt tema?
Koka potatisen <-> Ät potatisen rå
Sjud såsen <-> Använd såspulvret som strössel
Följ receptet <-> Bränn kokboken och svedja grannens katt i lågorna

(Tv afrikanska recept och th medeltida brittiska recept från Findus.)
 

chambertin

Medlem
Jag är på jakt efter afrikanska kokböcker (eller nja, svensk eller möjligen engelsk men med afrikanskt tema av något slag) men hittar ingenting.
Italien, USA, Asien, Per Morberg och Cup cakes, där finns huuuuur mycket som helst. Men, på Afrikatemat INGENTING!?
Kanske har sina orsaker ;)

Kan ju också bero på att ung 35% av kontinenten är franskspråkig och vill man då ha kokböcker så får man nog söka sig till den ändan av språkregistret.

Här lite länkar om köket i nordafrika:
http://books.google.se/books?id=kWL...=sxAFU5PsPMKjhgfq0YDYCQ&sqi=2&ved=0CH4Q6AEwCA

http://www.lesfoodies.com/recettes/cuisine+algérienne

Inte så spännande direkt men visst kan man få sig en ok couscous här och var i Maghreb men det bästa tycker jag man äter i Marocko, Senegal, Västafrika m.fl länder längst kusterna och då framför allt pinfärska skaldjur och bra fisk. Inga konstigheter eller speciella tricks från köket utan bara råvaror som är så urjävla bra att man vill stanna lite till.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
I Sydafrika finns det mycket att hämta, men det är kanske inte det du är ute efter? Afrikaanernas "Braai" är ju någonting du kan kolla upp.

Finns en restaurang strategiskt placerad på blå linjens tunnelbana vid rådhuset som heter "Jebena", ett guldställe för alla som gillar östafrikansk mat. De kör eritreanskt och etiopiskt och maten serveras på en surdegspankaka. Jättegott Kolla på amazon så finns det böcker om det. Nordafrika är ju grymt med marockansk. Googla runt lite så hittar du säkert prylar.
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
Äh, vet inte riktigt vad jag är ute efter... Packade upp alla kokböcker - jag gillar kokböcker - efter senaste flytten häromveckan (flytten gick dock för tre år sedan, ligger lite efter) och saknade bara nåt afrikanskt.
Jag minns att jag i Kapstaden en gång besökte en restaurang där vi serverades olika rätter från olika delar av kontinenten och att det mesta var jävligt gott. Jag googlade lite men hittar liksom inget vettigt. Cous-cous, Sydafrikansk BBQ och lite annat. Men det är ju en stor kontinent med väldigt många kulturer, så det borde ju finnas mycket mycket mer att hämta tycker jag.
Visst, jag kan googla ännu mer, men det är ju inte riktigt samma sak som att ligga i soffan och läsa en kokbok från pärm till pärm.
Jag ska kolla lite mer på Amazon dock, där finns säkert en del mer att hämta.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Äh, vet inte riktigt vad jag är ute efter... Packade upp alla kokböcker - jag gillar kokböcker - efter senaste flytten häromveckan (flytten gick dock för tre år sedan, ligger lite efter) och saknade bara nåt afrikanskt.
Jag minns att jag i Kapstaden en gång besökte en restaurang där vi serverades olika rätter från olika delar av kontinenten och att det mesta var jävligt gott. Jag googlade lite men hittar liksom inget vettigt. Cous-cous, Sydafrikansk BBQ och lite annat. Men det är ju en stor kontinent med väldigt många kulturer, så det borde ju finnas mycket mycket mer att hämta tycker jag.
Visst, jag kan googla ännu mer, men det är ju inte riktigt samma sak som att ligga i soffan och läsa en kokbok från pärm till pärm.
Jag ska kolla lite mer på Amazon dock, där finns säkert en del mer att hämta.

Amazon är den heliga graalen när det kommer till böcker.
 
Jag är på jakt efter afrikanska kokböcker (eller nja, svensk eller möjligen engelsk men med afrikanskt tema av något slag) men hittar ingenting.
Italien, USA, Asien, Per Morberg och Cup cakes, där finns huuuuur mycket som helst. Men, på Afrikatemat INGENTING!?

Tips??

Har en kokbok med Afrikanskt tema @Sjödin Inte en aning när/var den kom i min ägo. PM om du vill låna

2014-02-23 11.36.18.jpg
 
Toppen