Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Aktivitetsnivå

Som en av de som belastar det här forumet ganska mycket så skulle jag vilja dryfta en observation jag och några andra gjort den senaste tiden. Det känns som forumet har avstannat en del och allt färre skriver inlägg.

Om ni delar den här uppfattningen skulle det vara intressant att få er syn på varför det är så:

• Vin är inte längre intressant
• Forumet diskuterar inte intressanta saker, fel fokus
• Jobbet tar allt för mycket tid
• Sommaren
• Min ”äkta” hälft kräver mer av min tid
• Ekonomin är sabbad
• etc
• etc
 

kayaker

Cyklist
SV: Aktivitetsnivå

Sommaren, sabbad ekonomi och etc. är mina huvudsakliga skäl. Sedan tycker jag faktiskt att det är för mycket Champagnefokus också.
 

CH

Medlem
SV: Aktivitetsnivå

shorepower skrev:
Som en av de som belastar det här forumet ganska mycket så skulle jag vilja dryfta en observation jag och några andra gjort den senaste tiden. Det känns som forumet har avstannat en del och allt färre skriver inlägg.

Det kan jag hålla med om. Ser jag bara till mig själv så har jag skrivit pinsamt lite den senaste tiden och den största orsaken till det är ganska enkel. Jag har inte druckit eller köpt speciellt mycket vin den senaste tiden. Ändrade visserligen på det i helgen ganska markant då jag drack mer bra vin då än jag druckit sammanlagt sedan DP-vertikalen i början av juni.
Sedan beror en stor del på sommaren också, inläggen brukar bli betydligt förre under juni-augusti.
En annan orsak till att jag inte gjort så många inlägg är att urspårade trådar och pajkastningen har lugnat ner sig ganska ordentligt sedan 88an lämnade landet och med handen på hjärtat så var det väll egentligen där jag gjorde som mest inlägg. Mina kunskaper om vin är ganska basiska fortfarande, det märktes väll om inte annat på mina gissningar i torsdags eller?
 

Elvis

Medlem
SV: Aktivitetsnivå

Både 2008 och 2009 var det ungefär dubbelts så många inlägg under juni-augusti som i år, så det är tyvärr inte bara årstiden.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Aktivitetsnivå

Elvis skrev:
Både 2008 och 2009 var det ungefär dubbelts så många inlägg under juni-augusti som i år, så det är tyvärr inte bara årstiden.

Det beror på att Supra har ägnat sommaren åt
pistolskytte.
 

R.P

Medlem
SV: Aktivitetsnivå

Elvis skrev:
Både 2008 och 2009 var det ungefär dubbelts så många inlägg under juni-augusti som i år, så det är tyvärr inte bara årstiden.

Var inte Myson aktiv då också kanske? Sen skriver inte Jimmy och anders lika mycket som förr.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Aktivitetsnivå

I mitt fall, en klart minskad alkoholkonsumtion då jag fått barn, två på raken...
Och som vanlig knegare med amorteringar, radhus, bensinräkningar och den ena i familjen på föräldrapenning får man prioritera....
Så visst, jag dricker mindre totalt och när jag dricker blir det på en annan prisnivå än tidigare.
Men vad tusan, ungarna flyttar ju snart hemifrån och jag kan börja dricka annat än standardskumpor igen. Det är bara sådär en 18 bast kvar. Finns forumet kvar år 2028?
 

Krug88

Medlem
SV: Aktivitetsnivå

CH skrev:
En annan orsak till att jag inte gjort så många inlägg är att urspårade trådar och pajkastningen har lugnat ner sig ganska ordentligt sedan 88an lämnade landet
;D Känner mig hedrad att nämnas med den ärofyllda titeln...
"Pajkastning och urspårningsstartare"
 
SV: Aktivitetsnivå

shorepower skrev:
Som en av de som belastar det här forumet ganska mycket så skulle jag vilja dryfta en observation jag och några andra gjort den senaste tiden. Det känns som forumet har avstannat en del och allt färre skriver inlägg.

Om ni delar den här uppfattningen skulle det vara intressant att få er syn på varför det är så:

• Vin är inte längre intressant
• Forumet diskuterar inte intressanta saker, fel fokus
• Jobbet tar allt för mycket tid
• Sommaren
• Min ”äkta” hälft kräver mer av min tid
• Ekonomin är sabbad
• Vin är inte längre intressant
• Forumet diskuterar inte intressanta saker, fel fokus - Nej det tror jag inte
• Jobbet tar allt för mycket tid - Trams
• Sommaren - Nej
• Min ”äkta” hälft kräver mer av min tid - För en del är det så. Till viss del mig själv men bara pga av barn som en del andra. Men samtidigt gäller det att ha "egentid" läs vinfernon.
• Ekonomin är sabbad - Nej det borde inte föranleda mindre aktivitet här.
• Kan vara så att en del känner sig utanför när få skriver mycket, men det är i mitt tycke trams.
Skrivet från ett tokvarmt costa blanca, Spanien där jag sitter med en sjukt god bira, Altura de Vuelo från Fernandez Ponz.
 

anders

Medlem
SV: Aktivitetsnivå

Jag har ju som jag nämnt tidigare bytt kneg och rört mig söderut och hamnat i Zürich. Det gjorde att det blev ett hack i inläggen med flytt och allt. Internetförbindelsen i lägenheten har varit "ur funktion" sedan någon i fastigheten belastade linan med outgrundliga mängder upp- och nedladdningar men det verkar ha löst sig sedan jag klagade som fan.

För övrigt kan jag säga att Zürich onekligen är dyrt som snusk men att jag har börjat hitta en hel del ljuspunkter. T ex finns det en restaurang med 14 GM-poäng som kör Bring Your Own. Det håller ju nere priserna ganska ordentligt för en uteätare.
Munskänkarna har också en lokalförening så lite vin ska det väl kunna bli provat framöver.

Jag känner dock att jag fick till en ordentligt kastad paj i planeringstråden för vinfernon. :D
 

Per Stade

Lege artis
SV: Aktivitetsnivå

Sjödin skrev:
I mitt fall, en klart minskad alkoholkonsumtion då jag fått barn, två på raken...
Och som vanlig knegare med amorteringar, radhus, bensinräkningar och den ena i familjen på föräldrapenning får man prioritera....
Så visst, jag dricker mindre totalt och när jag dricker blir det på en annan prisnivå än tidigare.
Men vad tusan, ungarna flyttar ju snart hemifrån och jag kan börja dricka annat än standardskumpor igen. Det är bara sådär en 18 bast kvar. Finns forumet kvar år 2028?

Du får passa på att dricka lite vin när barnen fortfarande är små.
Sen blir det skjutsning till fotbollsmatcher som börjar klockan 8 på
lördagsmorgonen. Och i tonåren hämtning från partyn långt ut på
vischan klockan 3 på natten. Se fram emot år av nykterhet.
Belöningen? blir att kunna äta och dricka gott tillsammans när de
blir vuxna.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Aktivitetsnivå

Per Stade skrev:
Du får passa på att dricka lite vin när barnen fortfarande är små.
Sen blir det skjutsning till fotbollsmatcher som börjar klockan 8 på
lördagsmorgonen. Och i tonåren hämtning från partyn långt ut på
vischan klockan 3 på natten. Se fram emot år av nykterhet.
Belöningen? blir att kunna äta och dricka gott tillsammans när de
blir vuxna
Perfekt läge! Handla och lagra - ingen risk för att knäcka pavorna för tidigt (i ren nyfikenhet), toppen helt enkelt å önskar jag var där (kanske inte).
 

matage

Medlem
SV: Aktivitetsnivå

Well som ny medlem så begränsas mitt postande av min bristande kunskap. Jag läser mer eller mindre dagligen men som vinamatör så lyssnar jag mer än jag pratar. Jag är bättre på mat och cigarrer än vin änsålänge...
 

Per Stade

Lege artis
SV: Aktivitetsnivå

shorepower skrev:
Som en av de som belastar det här forumet ganska mycket så skulle jag vilja dryfta en
observation jag och några andra gjort den senaste tiden. Det känns som forumet har
avstannat en del och allt färre skriver inlägg.

Troligen blir många, inklusive jag själv, lite skrämda av nivån.
Ingen vill ju göra bort sig totalt så det krävs antingen mod eller
dumdristighet att komma med inlägg bland högutbildade vin-
kännare.
Jag tröstar mig med att man inte behöver ha gått på Kungliga
Musikhögskolan för att kunna njuta av Mozart.
 

zaar

Medlem
SV: Aktivitetsnivå

Jag som lurkat på detta forum i något/några år nu måste hålla med Padawan och Per Stade!
Ni som skriver på forumet är oerhört kunniga på vin och er smått ironiska ton kan nog tyvärr skrämma bort folk från att skriva.

Jag är själv relativt ny i vinvärlden och försöker sluka kunskap och vin vilket gör att jag känner att jag inte har så mycket att tillägga till diskussionen.
 
Trådskapare
A
SV: Aktivitetsnivå

zaar skrev:
Jag som lurkat på detta forum i något/några år nu måste hålla med Padawan och Per Stade!
Ni som skriver på forumet är oerhört kunniga på vin och er smått ironiska ton kan nog tyvärr skrämma bort folk från att skriva.

Jag är själv relativt ny i vinvärlden och försöker sluka kunskap och vin vilket gör att jag känner att jag inte har så mycket att tillägga till diskussionen.

Tror att de flesta har något att bidra med i diskussionen. Har man ett genuint intresse och vill diskutera vin så finns det många som vill lyssna. Om inte annat så kan de som är "oehört kunniga på vin" få lite mothugg i sina inlägg. Några av de bättre kommentarer jag fått kring mina egna (märk väl att jag inte är speciellt kunnig på vin i allmänhet, men kanske har en del kunskap om champagne i synnerhet) idéer kommer från människor som precis fått intresse kring vin och kan ifrågasätta vedertagna "regler".

Vad gäller ironi så har forumet blivit lite mesigt på slutet, lite pajkastning är bara kul och man får snabbt med sig andra medlemmar om "motparten" är uppenbart fel ute.

Själv hoppas jag lite på att vi får lite mer personer som skriver om andra områden än champagne (tror att champagedelen av forumet lever ganska bra då det är rätt få i Sverige som är så insnöade just på detta område som en del av medlemmarna här)
 

Elvis

Medlem
SV: Aktivitetsnivå

zaar skrev:
Jag är själv relativt ny i vinvärlden och försöker sluka kunskap och vin vilket gör att jag känner att jag inte har så mycket att tillägga till diskussionen.

Du kan alltid berätta vad du köper och vad du tycker om det du dricker.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Aktivitetsnivå

zaar skrev:
Jag som lurkat på detta forum i något/några år nu måste hålla med Padawan och Per Stade!
Ni som skriver på forumet är oerhört kunniga på vin och er smått ironiska ton kan nog tyvärr
skrämma bort folk från att skriva.

Det är bara att gilla läget

zaar skrev:
Jag är själv relativt ny i vinvärlden och försöker sluka kunskap och vin vilket gör att
jag känner att jag inte har så mycket att tillägga till diskussionen.

Du kan alltid häckla Jimmy.
 

zaar

Medlem
SV: Aktivitetsnivå

Ja ni har givetvis rätt i det att jag/vi andra som är medlemmar kan och kanske borde skriva mer så det blir mer fart på forumet. Får väl ta mig i kragen och försöka skriva lite då... Och om jag inte har något intressant att skriva så ska jag försöka häckla någon då! :)
 
Toppen