Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Akvavit på Clarion

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Den femte februari öppnar nya Clarion hotel, ett jättelikt lyxmonster vars restaurang kommer att vara Marcus Samuelssons första Akvavit restaurang utanför USA. Vad tror ni, kommer det att bli bra?

Själv hoppas jag på att det blir riktigt, riktigt bra och, framför allt, coolt. Den delen av stan behöver någonting nytt som lockar!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Akvavit på Clarion

Idag öppnar de för hotellgästerna, på fredag för "der allmeinheit". Är det någon som hade tänkt att dra dit?
 

Helen

Medlem
SV: Akvavit på Clarion

Är det någon som har varit här ännu?
Jag var och åt här förra fredagen och blev väl inte så impad, visst var köttet gott men tillbehören hade inte behövt lämna köket.
Servicen var obefintlig de första 20 minuterna.

Jag ska ge dem en chans till någon gång.
 

Krug88

Medlem
SV: Akvavit på Clarion

1CRU skrev:
Är det någon som har varit här ännu?
Jag var och åt här förra fredagen och blev väl inte så impad, visst var köttet gott men tillbehören hade inte behövt lämna köket.
Servicen var obefintlig de första 20 minuterna.

Jag ska ge dem en chans till någon gång.
Patetiskt, här kommer först recentionen.
Man tror nästan att de spottar dem i ansiketet men...

På 1990-talet talades det gärna om kocken som rockstjärna. I kölvattnet på den trestjärnigt grandiose Marco Pierre White – lika delar underbarn och nitroglycerin – steg en generation kökschefer fram med långt större hävdelsebehov än föregångarnas. Det var unga egon och färgstarka matvisioner som det gick att tjäna pengar på.

I Sverige har vi under 2000-talet på allvar fått se kocken som affärsman. Varumärkesbyggare. Medialt begåvad matlagare med lika stor talang för att ta isär en majskyckling snyggt inför tv-kamerorna (med sponsrad molybdenkniv) som att hångla upp kokboksförläggare. Emellanåt har mediemässigheten varit större än matkunnandet.

Ingen ung svensk kock har genererat så många spaltmil som Marcus Samuelsson. Likt den lene Micael Bindefeld tycks han ha en närmast hypnotiskt effekt på tv-, radio- och tidningsredaktörer.

När New York-baserade Aquavit – där Samuelssons stjärna tändes – bytte adress till East 55th Street häromåret, hyllade tidningens matkritiker Frank Bruni kökets vackra rätter – ”geometriskt balanserade som bildkonst” – och föll hänförd inför huset kumamoto-ostron , ”spektakulära arktiska röding” och den fina servicen.

Systerkrogen Aquavit vid Norra bantorget skulle krossa mr Brunis hjärta. Här är miljön slamrigt vänthallslik, det finns sannerligen inga rätter att bli riktigt hänförd av, presentationerna är habila och servisen manstark, men märkligt frånvarande. Allra mest häpnadsväckande är ändå de genomgående anemiska smakerna. Både förrätter, varmrätter och desserter saknar den dynamik och muskulatur som restauranger i den här prisklassen ska behärska.

En ”platter”, (150 kr/ 240kr /295 kr), en slags avsmakningstallrik, anländer. Urvalet rymmer ett litet glas med majodressing och några gråa, råa räkor i botten som inte smakar ett jota. Tandoorilaxen intill är en bisarr kockidé: rimmad lax som rullats i tandoorikryddor och skurits i sashimitjocka skivor. Riktigt olustigt. Den gravade tonfisken serveras på en blygsam driva kalla äggnudlar med utlovade lakrits­toner, men smakar uteslutande japansk soja. Acceptabel är den snyggt anrättade högen med hackat ägg, potatis, majonnäs och en bit matjessill på toppen. En charmlös bläckfisk i citronjuice delar tallrik med anonymt grönsakshack.

Restaurangens översmorda – och felstavade – caesarsallad (135 kr/ 175 kr) är så majonnässkrämd och sardellklen att den aldrig skulle våga visa sig på Manhattan. De halstrade tonfiskkuberna som ingår ger inget understöd; både smaklösa och för kalla. Samma brist uppvisar tonfiskvarmrätten med ofokuserade tillbehör utifrån pilgrimsmusslor, sjöborre och broccoli (285 kr).

Menyns ölkokta vildsvinsrevbenspjäll inger förhoppningar om förädlad Asterixkost. Från köket kommer dock fyra linjallånga brutala styckningsdelar i en färg som får Krogkommissionen att tänka ”gråben”. De smakar absolut inget annat än lite svagt syrligt, typiskt vildsvin. Effekten blir småäcklig när köttet inte ens är saltat och pepprat, än mindre glaserat. Till detta en ordinär coleslaw och vederstyggliga pommes frites; mjuka och rullade i egen grillkrydda.

Lammlägget – som kan vara så gudomligt – är vid ett tillfälle inte färdiglagat vilket innebär att köttet får skäras av från benet, i stället för att ledigt falla av. Till det torrlagda köttbenet hör en djup tallrik med menlös kokt morot och selleri i stavar, i något som ska föreställa pepparrotsbuljong men smakar som vispad mjölk. Bättre är – tack och lov till dessa priser – grillens New York Strip-stek (355 kr/555 kr). Inte heller denna platsar på något av Midtowns bättre stekhus, men bjuder trendriktig märgboll och är över Stockholmssnittet.

Rabarberdesserten för 135 riksdaler fick flera av KK:s utsända att längta efter nytestade Bauers dito för 45. På Aquavit är den arbetad men inte godare; en beige-rosa rabarberglass med distinkt kolagen­omslag samt ett paket med kokta rabarberstavar utan krisp ingår. Morotskakan med ananassötma (115 kr) äter vi upp utan motstånd, men minnet bleknar fort.

Vad mer att säga? Gott om servitriser som springer kors och tvärs, men inte verkar ha tid med gästerna. Vid KK:s olika besök fick vi vänta mellan alla rätter och vifta för att få mer vatten och vin.

Missnöjet tycks pyra i matsalen. ”Det är inte något fel på maten direkt. Det är bara det att det absolut inte smakar gott, och det förväntar man sig ju på en sån här restaurang”, sammanfattar en närsittande dam för sin servitris. En av KK:s utsända frågar en annan i personalen om Marcus Samuelsson och Aquavit-ledningen enbart lånat ut krognamnet.

– Ja, mot betalning, svarar hon glatt utan att verka inse riskerna med en sådan affärsidé.

Branschtidningen Restauratören rapporterade redan förra året att Aquavits ägare har ett licensavtal med hotellet Clarion, som ”får rättigheterna till namnet under en period. New York-krogen samarbetar när det gäller konceptet och rekrytering, men det blir Clarion som ska driva restaurangen.”

Det var ett jädrans misstag.
 

Helen

Medlem
SV: Akvavit på Clarion

Mycket passande och stämmer in på pricken. Tyvärr så orkade jag inte skriva mer igår natt. Så jag skriver under på Krugg88 inlägg.

Jag var och åt på Riche för några år sedan när Marcus gästspelade och fick en mycket bra middag, den godaste middagen någonsin på Riche. Det säger i och för sig ingenting.
Att han ens vågar låna ut sitt namn till Clarion det kommer han bittet att få ångra.

Här kommer min recension på allt om stockholm.


Helen - den 11 april 2008 00:04

Mycket gott kött
Äntligen pallade vi oss ner till clarion för att äta en bit. jag hade tänkt mig en liten fördrink före maten men vi fick vänta i nästan 20 minuter innan någon ens kom till vårt bord.Tillslut kom servitrisen och frågade om vi var redo att beställa, ja sa jag, det har vi varit de senaste 10 minuterna, gissa vilket svar jag fick? hon svarade ja, ja ni har fått vänta, jag ber om ursäkt men nu går vi vidare....jag har aldrig fått ett sådant nonshalant svar på krogen förrut, så jag blev helt paff.
Vi äter ute ca 5 ggr i veckan. så nog har vi träffat många servitörer och servitriser. Vi beställde en köttbit och en flaska rödvin med årgång 01.Efter ett tag kom servitrisen med vinet som visade sig vara en annan årgång.Hon bad om ursäkt för att det stod fel i vinlistan och var väldigt trevlig. Sedan kom köttet (NY strip), och det var helt supergott och perfekt tillagat. Det var mycket länge sedan jag har fått en sådan perfekt grillad köttbit på krogen.Den rekommenderar jag varmt. Tyvärr var inte tillbehören lika roliga, en salsa med nötter som inte gjorde något för köttbiten. Coleslawn var ok men det finns bättre. Brödet som vi fick var alldeles rykande varmt och gott.Många plus för det. Sedan löpte kvällen på utan några som helst dumheter. Servitrsen beteende i början har jag nu nästan förlåtit. Hon blev bättre och bättre. När Notan kom fanns inte vår kaffe eller sprit med på notan, så det påtalade jag till servitrisen. Det bjuder jag på svarade hon med ett leende. Äntligen spelade servicen i samma liga som köttet. Kommer helt klart att gå tillbaka. Jag kan bara ge den 3 stjärnor då vi bara åt en köttbit.kanske blir det högre poäng efter nästa besök
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Akvavit på Clarion

Hmmm, ska man våga sig dit och kasta ut pengar på något man kanske blir besviken på.

Och på inlägget från Krug88 lät det ju nästan som om de plockat dit personal från McDonalds och Burger King och gett dem fria händer att laga något annat än en Big Mac och ett Whopper meal.

Men jag ska nog testa i alla fall...
 

hampus86

Medlem
SV: Akvavit på Clarion

Jag gick i samma klass som en av kockarna där ;D. Han är ifs grym...arbetat på The Fat Duck(3 stjänor), La Pergola(Hilton Hotel Rom, 3 Stjärnor), Aquavit NY, Berns och vickan i kungsträdgården ;D. Och han var inte bara springpojke på dessa ställen! Är stolt över att han lagat mat hemma i mitt kök ;D.
22 år och redan arbetat på några av dem bästa restaurangerna i världen. Inte fy skam. Max Molin, kom ihåg det namnet ;D.
 
Toppen