Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Åldersbestämning samt värde av vinflaska

farkas

Medlem
url]


Hej

Har en rödvinsflaska som jag skulle vilja få hjälp att åldersbestämna samt om det finns något värde i den ens, då jag funderat på om det går eller är värt att sälja den.

Det är vad jag vet ett ”vanligt” vin som sålts i Sverige vid namn ”Tarragona”. Flaskan är endast märkt ”A.B Vin och Spritcentralen”. Oöppnad och har bevarats mörkt och svalt.

Hur gammalt är vinet tror ni? Om något, vad för värde?

Bifogar foto som URL men vet ej om det fungerade. Annars ska foto på flaskan ses via länk: http://forumbilder.se/H6JQR/36e1eb1f-6d57-434a-86b3-38351129b55e

36e1eb1f-6d57-434a-86b3-38351129b55e.jpeg
 
Last edited by a moderator:
Trådskapare
F

farkas

Medlem
Det var jag som gjorde samma topic visst Mm känner mig inte så mycket ”klokare”. Ens värt att annars vända sig till Systembolagets auktioner?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Spanskt härtappat vin från Tarragona (innehåll okänt) tvivlar jag på har något som helst värde. Öppna och drick.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Det var jag som gjorde samma topic visst Mm känner mig inte så mycket ”klokare”. Ens värt att annars vända sig till Systembolagets auktioner?
Tvivlar på att du kommer få någon större hjälp med vinet om det inte är någon på forumet som druckit det när det fanns. Då det troligtvis rör sig om ett bulkvin så saknar det värde, förutom affektionsvärdet då.
 

Wintermute

Medlem
Från någongång på 90-talet (eller kanske tidigare) stämplades en kod på härtappade viner som visade vilken av anläggningarna som hade tappat vinet och när; om det finns en sådan kod borde den kunna vara en bra ledtråd.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vinet har förmodligen inte blivit bättre eller mer värdefullt på de tre åren som gått.
Eftersom du inte verkar nöja dig med beskeden här från forumet kan du absolut höra av dig till Systembolagets/Bukowskis auktioner, för de tar inget betalt för en värdering. Beskedet lär dock vara att en auktionspost om en flaska inte är säljbar. (Posterna brukar starta på en värdering av 1000 kr, som jag minns det; mindre än så bryr de sig inte om.) Hör dock gärna av dig med vilket besked du får.
 
Toppen