Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Alko - ett föredömligt monopol

Larseman

Medlem
Finlands motsvarighet till bolaget - Alko - har en annan syn på kundnytta:

WP_000356.jpg


Mousserande vin, champagne och vitt vin, kylt och klart att dricka! Detta är inte det enda som skiljer Alko från SB, hela känslan är mycket mer inbjudande och utan massa pekpinnar överallt. Såg att man t.o.m. säljer sprit i 5cl-flaskor, såna där som brukar finnas på båten...
Om Finland är Maria Larssons föredöme - go ahead, make my day!
 

Silex

Medlem
Finlands motsvarighet till bolaget - Alko - har en annan syn på kundnytta:

Visa bifogad bild 681

Mousserande vin, champagne och vitt vin, kylt och klart att dricka! Detta är inte det enda som skiljer Alko från SB, hela känslan är mycket mer inbjudande och utan massa pekpinnar överallt. Såg att man t.o.m. säljer sprit i 5cl-flaskor, såna där som brukar finnas på båten...
Om Finland är Maria Larssons föredöme - go ahead, make my day!

Samma sak med flera av de provinser som har monopol i Canada, exempelvis LCBO i Ontario och SAQ i Quebec. Kylda viner, provningar i butikerna, småflaskor även här och generellt trevlig display. Bodde ett tag i Toronto och brukade varje lördag åka till den bästa butiken (Summerhill) då de hade "fine wine tastings" på lördagar där man kunde köpa smakprov. Mycket spännande blev provat där inkl. exempelvis Ch. d'Yquem, Medoc 1:er cru, supertuscans etc. Dessutom brukade samma människor dyka upp varje vecka och det blev trevligt och socialt. En helt annan stämning än på vårt svenska SB.
 
Trådskapare
Larseman

Larseman

Medlem
Besökte också Smakbyn på Åland som drivs av kändiskocken Michael Björklund. Här produceras bl.a. äppelvin och äppelbrännvin (typ Calvados). Köpte en flaska halvtorrt äppelvin (12%) som tydligen kan funka som alternativ till Riesling el.dyl. Kände dock inte ett starkt hot mot folkhälsan för de 15 EUR som flaskan kostade :D
Ålvadosen (spriten heter så) får inte säljas på plats, men dock provsmakas.
 
Last edited:
Finland har gårdsförsäljning och säljer mellanöl i dagligvaruhandeln. Åldersgränsen för vin är 18 år och som sagt de har kylda drycker. Kan inte norska regler men vet att de har kylda drycker i butik och ett grymt bourgognesortiment. Ingen av monopolen kör stora pekpinnekampanjer eller egna hyllningsannonser.

Sverige har Systembolaget, ett självgott företag som tappat fokus på en av sina huvuduppgifter, att sälja alkohol och istället blivit en politisk PR-maskin.
 

vininfo.nu

Medlem
Själv så gillar jag vinmonopolet i Norge (visst tråden handlar om Alko). Vi har flera gånger köpt vin från Norge till vår (Munskänkarna Göteborg) kursverksamhet när viner inte kunnat återfinnas på Bolaget. Privat har jag ofta - när jag inte hittat det jag vill ha på Bolaget - surt konstaterat att hade jag bara bott i Norge. Dessutom så hittar du ofta olika årgångar av samma vin på Vinmonopolet.

Dessutom så får ju Finnarna (förutom sitt Alko) handla vin - såvitt jag vet - på nätet. Något som är starkt beskurit här. Har exempelvis under många år köpt Mas de Daumas Gassac som "primör". Producenten levererar till hela europa utan till Sverige. För att leverera hit (till privatpersoner) krävs det annan adminstration och förfarande med resultat att man helt enkelt skippar Sverige. Vi lever under förmundarskap!!!
 

mmh

Medlem
Visst, kallt vin och skumpa finns att köpa, och vinerna är inte sorterade enligt prisgrupp (hur tänker SB där egentligen?), men annars ser jag inte mycket positivt med Alko jämfört med SB. Om du gillar chilenskt rödvin i 8-10€ segmentet eller BiBs finns visserligen hundratals viner at välja mellan, men om du tex gillar Bourgogne, Barolo el.dyl. så är utbudet rent ut sagt patetiskt. Finns knappt något värt att köpa. Och då pratar jag inte om prisvärdhet, utan om att det bara finns några enstaka viner att välja mellan, varav inga är bra. SB, med alla sina brister, har ett större och bättre utbud till billigare priser.

Vad gäller beställningar via nätet så är det väl ganska samma, lite diffusa, regler som i Sverige. Kommer inte ihåg detaljerna, men man får beställa från EU om transporten är ordnar separat (eller något i den stilen). Tullen har en massa komplicerade regler om hur man skall deklarera och betala diverse avgifter om transporten enligt dem inte är skött på rätt sätt, men jag känner ingen som har lyckats klura ut hur det egentligen skall skötas. Frågar man tullen får man bara konstiga standardsvar som inte klargör något. I praktiken går det dock bra att beställa utan att deklarera eller betala något (men tyvärr har jag hört om fall där tullen gjort stickprov på vinbeställningar, konstaterat att de inte är enligt reglerna, och krävt att skatt betalas). Själv har jag beställt vin till Finland ett tiotal gånger från Tyskland, England och Frankrike utan problem.
 

sunqan

Vinös
Finlands importregler har avhandlats förut. De är i stort identiska med sveriges, skillnaden är att du kan välja att betala skatten själv när du fått varan. De verkar inte heller ha samma krångliga regler för distanshandlare att betala skatten. Däremot har deras socialstyrelse en egen syn som i princip förbjuder distanshandel. Men det är en tolkning av alkohollagarna, och ingen verkar nånsin ha drivit frågan till sin spets...
Punktskatterna på alkohol och tobak reglerad av eus punktskattedirektiv (som är nästan identisk med den svenska lagtexten) och den innebär att lagstiftningen är lika i hela EU. Däremot är ju inte alkoholskatten lika och inte övrig alkohollagstiftning heller...
 

sunqan

Vinös
Och man kan inte söka efter produkter med mer än 22% alkohol på deras hemsida
Men de har en vinkällarbutik i Helsingfors (flaggskeppsbutiken)
 

sunqan

Vinös
De har även "företagsservice" där man som företagare kan få hjälp med att välja presenter att ge bort till folk på andra företag, eller med att välja drycker till företagsevent http://www.alko.fi/sv/alkos-tjanster/tjanster-till-foretag/vi-erbjuder-hogklassisk-service/
Inklusive transport :) och med ett större sortiment än det vanliga

Man kan inte få varor från flaggskeppsbutikens specialsortiment levererade till annan butik, däremot kan man distanshandla därifrån, med paketering och transport :)
http://www.alko.fi/sv/sok/?tags=tag:specialsortiment&sort=3
2009 romanée conti för 10000,40€ (och förti??)
2009 la Tâche för 2600,30€
1990 Latour för 1490,30€

vilket väl gör att man kan ha förståelse för om nån köper på distans från en annan handlare inom EU...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Besökte också Smakbyn på Åland som drivs av kändiskocken Michael Björklund. Här produceras bl.a. äppelvin och äppelbrännvin (typ Calvados). Köpte en flaska halvtorrt äppelvin (12%) som tydligen kan funka som alternativ till Riesling el.dyl. Kände dock inte ett starkt hot mot folkhälsan för de 15 EUR som flaskan kostade :D
Ålvadosen (spriten heter så) får inte säljas på plats, men dock provsmakas.
Ålvados fick mig att bokstavligen sätta i halsen. Hur smakade den?
 
Last edited:

sunqan

Vinös
liten priskurant-
d'Yquem 2007 - alko 671,30€, SB: 3429 SEK
Vega Sicilia Unico 2003 - 255,70€ / 2152 SEK
Jaboulet Côte Rôtie les Jumelles 2009 - 52,20/450
Chablisienne Les Preuses 2010 - 39,90/399

sortimentsjämförelse -

konceptbutiken i Jyväskylä Centrum (såg trevlig ut, men den var inte öppen samtidigt som jag var där i förra veckan) har 913 varor på 0,75l flaska (med < 22% alkohol)
Systembolaget på kungsgatan 11 i örebro (har inte varit inne i den butiken, bara de två gamla butikerna i örebro centrum) har 928 varor av samma typ

jyväskylä och örebro bör ha liknande demografi och är någorlunda lika stora...
 

Livermore

Medlem
Jag är på Åland ganska ofta, alko är bra mycket trevligare än SB. När min svärmor ville ha ett alkoholfritt vin ursäktade de sig och sade att sånt får man köpa på matbutik. De vet vad de har för uppgift och syfte, tillhandahålla alkoholhaltig dryck och inte att föra politisk propaganda kring folkhälsan och alkoholens fördärv. Det kan gott någon annan sate göra ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Minner om en av planeterna i Liftarens Guide till galaxen, den med en väl fungerande demokrati, där mössen var i majoritet, katterna i minoritet och mössen alldrig riktigt såg genom detta, utan fokuserade sina ansträngningar till att inte FEL katter kom till makten...
 
Toppen