Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Alkoholfritt vin

Mats

Gone todash....
Kanske inte så mycket hjälp men jag öppnade en bortglömd flaska Rotlack för några veckor sedan, bäst-före-datum var första kvartalet 1998....... Förvånansvärt vinlikt och smakade helt OK, hade jag varit tvungen att välja skulle hellre ha druckit det istället för någon äcklig BiB. Använde lite av det nu i kväll i en marinad och smakade på det men nu smakade det mest svartvinbärssaft. Jag vet inte om det här fortfarande finns kvar att köpa (Konsum/ICA) och om det var lagringen som gjorde det hyfsat OK att dricka, så kanske säkrare att prova nått från SB......
 
Last edited:

mmh

Medlem
Av de få alkoholfria vinerna jag smakat är Torres Natureo överlägset bäst. Jätte god är den inte, men den går att dricka (till skillnad från övriga alkoholfria viner jag smakat). Den är halvtorr men har en ok syra som balanserar. En finsk MW (Tuomas Meriluoto) gjorde visst sitt slutarbete om alkoholfria viner och vad jag förstått håller även han natureo som ett av de mera lyckade exemplen. Röda alkoholfria viner skall man enligt min mening undvika totalt.
 

Livermore

Medlem
Jag har smakat ett antal alkoholfria viner, bland annat Torres Natureo (rött). Det vinet är ju drickbart, men inte smakar det vin. Smakar mer som saft med lite för lite socker i.

Enligt mig finns det så mycket godare saker som inte innehåller alkohol än alkoholfritt vin. Vin, för mig, har alkohol i sig. Utan alkohol blir det helt enkelt inte samma sak, det blir för slätstruket och liknar mer saft än vin.
 

mmh

Medlem
Jag har smakat ett antal alkoholfria viner, bland annat Torres Natureo (rött). Det vinet är ju drickbart, men inte smakar det vin. Smakar mer som saft med lite för lite socker i.

Enligt mig finns det så mycket godare saker som inte innehåller alkohol än alkoholfritt vin. Vin, för mig, har alkohol i sig. Utan alkohol blir det helt enkelt inte samma sak, det blir för slätstruket och liknar mer saft än vin.

Den Torres Natureo jag syftade till är den vita. Den röda har jag inte smakat, men håller med om att andra röda alkoholfria jag smakat inte smakar vin. Av en händelse öppnade min gravida fru en vit Natureo igår kväll, så jag tog ett litet smakprov. Jag tycker absolut att den smakar vin, och även om den har ok syra, så är vinet lite blaskigt och ur balans. Komponenterna sitter inte riktigt ihop, helt enkelt. Men jag tycker inte att det är alls dåligt, och hellre dricker jag Natureo än tex mjölk eller vit Rhone ;)
 

Gurto

Medlem
Denna bärdryck är faktiskt ett rätt trevligt alkoholfritt alternativ till rött vin:
http://www.systembolaget.se/1923

40g socker per liter men balanseras ändå upp av rejält med syra. Stramt, pepprigt och på många sätt vinlikt. Bättre än alla dealkoholiserade rödviner jag provat.
 

Livermore

Medlem
Den Torres Natureo jag syftade till är den vita. Den röda har jag inte smakat, men håller med om att andra röda alkoholfria jag smakat inte smakar vin. Av en händelse öppnade min gravida fru en vit Natureo igår kväll, så jag tog ett litet smakprov. Jag tycker absolut att den smakar vin, och även om den har ok syra, så är vinet lite blaskigt och ur balans. Komponenterna sitter inte riktigt ihop, helt enkelt. Men jag tycker inte att det är alls dåligt, och hellre dricker jag Natureo än tex mjölk eller vit Rhone ;)
Jo, jag kom på sen att du förmodligen syftade på den vita.Jag får nog prova den vita i så fall, alltid bra att vidga sina vyer lite :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tycker kanske inte att den är så förbenat vinlik, men det finns det ingen större poäng med heller. Osöt och naturligt blåbärssyrlig smak med rejäla tanniner. Hur gott som helst som bärdryck när man av någon konstig anledning måste välja bort vin. Bärinnehållet är ruggigt högt, det kostar knappt inget heller, typ som en flaska plonk, dvs en bit under hundralappen.

Jävligt mycket godare än vin med borttagen alkohol enligt mig. :)
image.jpg
 
Trådskapare
ekolle

ekolle

ekologist
Hehe, tack för alla svar! Speciellt mjölk och vatten ;) Kan tillägga att det är mer av nördigt intresse jag frågade, inte för att jag är särskilt sugen....
 
Toppen