Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Alla hjärtans dag

Larseman

Medlem
Vänder mig i lite desperation till alla champagne-experter här ;)
Jag är inte särskilt hemma på champagne även om jag tycker det kan vara både gott och festligt. Min fru däremot älskar allt med bubblor i men tack och lov så har det hittills inte blivit alltför kostsamma val. Nu tänkte jag faktiskt springa och köpa ett hyfsat rosé-bubbel och försöka fixa till något festligt till kvällen. (Jag vet vad ni tänker säga; ha alltid ett rejält lager med bra champagne i källaren utifallatt...)
Kollade vad som finns i närheten (Passagen och Drottninggatan) och följande alternativ finns inom den tänkta budgeten:
  • Paul Goerg Premier Cru Rosé Brut (nr 7869) 279kr
  • Tsarine Brut Rosé (nr 7877) 321kr
  • R & L Legras Grand Cru Brut Rosé (nr 99480) 349kr
  • Lanson Rose Label (nr 7495) 391kr
  • Duval-Leroy Brut Rosé Prestige Premier Cru (nr 7901) 401kr
  • Hatt et Söner Grande Cuvée Premier Cru Brut Rosé (nr 7526) 401kr
Vilken bör jag välja? Tar också tacksamt emot tips på mat som passar en dag som denna :)
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Vänder mig i lite desperation till alla champagne-experter här ;)
Jag är inte särskilt hemma på champagne även om jag tycker det kan vara både gott och festligt. Min fru däremot älskar allt med bubblor i men tack och lov så har det hittills inte blivit alltför kostsamma val. Nu tänkte jag faktiskt springa och köpa ett hyfsat rosé-bubbel och försöka fixa till något festligt till kvällen. (Jag vet vad ni tänker säga; ha alltid ett rejält lager med bra champagne i källaren utifallatt...)
Kollade vad som finns i närheten (Passagen och Drottninggatan) och följande alternativ finns inom den tänkta budgeten:
  • Paul Goerg Premier Cru Rosé Brut (nr 7869) 279kr
  • Tsarine Brut Rosé (nr 7877) 321kr
  • R & L Legras Grand Cru Brut Rosé (nr 99480) 349kr
  • Lanson Rose Label (nr 7495) 391kr
  • Duval-Leroy Brut Rosé Prestige Premier Cru (nr 7901) 401kr
  • Hatt et Söner Grande Cuvée Premier Cru Brut Rosé (nr 7526) 401kr
Vilken bör jag välja? Tar också tacksamt emot tips på mat som passar en dag som denna :)

Jag skulle hellre gå på Gosset Rosé nr: 7405
Slår alla dom andra alternativen på fingrarna
 
Trådskapare
Larseman

Larseman

Medlem
Förslag.

7454, Billecart-Salmon Brut Reseve, 351 kr.

Min favorit. Tycker den har lite vaxiga Chenin Blanc toner...
Nu var ju inte det rosé, men den kanske kan funka ändå. Och sån't där romatiskt tjafs kan man väl ändå vara utan :D
 
Det var ingen upplyftande lista, gick in och tittade lite själv och den enda rosé jag kan finna är den som redan nämnts, Gosset.

Alternativ är annars André Clouet Silver Brut (7546) vilken ju är 100% PN så lite mörkare färg. Kollade också Medborgarplatsen och Hötorget men det var lika illa där med drickbara rosé.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Bara som ett kulturperspektiv så firas Valentindagen i Japan med att damen ger presenter, choklad och romantiskt restaurangbesök åt mannen.
Så det är bara att luta sig tillbaka och njuta :D

...om exakt en månad firas det dock White Day här i Japan. Då bjuder mannen igen det damen bjöd, men med en faktor 5 i ökad lyx och omkostnader :eek:
 
Trådskapare
Larseman

Larseman

Medlem
Det var ingen upplyftande lista, gick in och tittade lite själv och den enda rosé jag kan finna är den som redan nämnts, Gosset.

Alternativ är annars André Clouet Silver Brut (7546) vilken ju är 100% PN så lite mörkare färg. Kollade också Medborgarplatsen och Hötorget men det var lika illa där med drickbara rosé.
Gick på ditt tips. Med mina tyvärr ganska snäva champagnereferensramar så får jag nog säga att det var ett bra tips. Rostat bröd, nötter, kaffe (?), röda äpplen och en liten aning av hallon i doften. Stram, torr, bra syra och en mousse som verkligen fyller ut. Bröd och röda äpplen även i smaken. Mycket lååång. Nu drack vi den bara med lite enkelt tilltugg (crostini med kräftröra resp. creme fraiche och kalixlöjrom). Något säger mig att den här champagnen kan matcha betydligt statigare mat också. Frugan är för övrigt också nöjd! :D
 

Mattias Schyberg

Administratör
Gick på ditt tips. Med mina tyvärr ganska snäva champagnereferensramar så får jag nog säga att det var ett bra tips. Rostat bröd, nötter, kaffe (?), röda äpplen och en liten aning av hallon i doften. Stram, torr, bra syra och en mousse som verkligen fyller ut. Bröd och röda äpplen även i smaken. Mycket lååång. Nu drack vi den bara med lite enkelt tilltugg (crostini med kräftröra resp. creme fraiche och kalixlöjrom). Något säger mig att den här champagnen kan matcha betydligt statigare mat också. Frugan är för övrigt också nöjd! :D
Jag skall nog ta och testa detta också, lät trevligt. :)
 
Gick på ditt tips. Med mina tyvärr ganska snäva champagnereferensramar så får jag nog säga att det var ett bra tips. Rostat bröd, nötter, kaffe (?), röda äpplen och en liten aning av hallon i doften. Stram, torr, bra syra och en mousse som verkligen fyller ut. Bröd och röda äpplen även i smaken. Mycket lååång. Nu drack vi den bara med lite enkelt tilltugg (crostini med kräftröra resp. creme fraiche och kalixlöjrom). Något säger mig att den här champagnen kan matcha betydligt statigare mat också. Frugan är för övrigt också nöjd! :D

Kul att den var bra. Brukar vara en stabil champagne. Deras vanliga Grande Réserve bör däremot undvikas. Tycker den är mycket sämre trots att den officiella hållningen att enda skillnaden till Silver Brut är avsaknaden av dosage på den sistnämnda. På plats lät det lite annorlunda och det var tal om andra druvor för Silver Brut.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Kul att den var bra. Brukar vara en stabil champagne. Deras vanliga Grande Réserve bör däremot undvikas. Tycker den är mycket sämre trots att den officiella hållningen att enda skillnaden till Silver Brut är avsaknaden av dosage på den sistnämnda. På plats lät det lite annorlunda och det var tal om andra druvor för Silver Brut.
Tror det är så att Silver görs fortfarande bara från utvalda lägen i Bouzy från egna vingårdar, Grande Réserve (och i viss mån vintage och rose) består idag till stora delar av inköpta druvor/flaskor därav kvalitetssänkningen mot tidigare.
 
Toppen