Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Alsacevin

Pomerol

Medlem
Jag har hört ett rykte om en producent i Alsace som har utformat ett system, där det går att utläsa på etiketten hur torrt/sött vinet är. Jag är nyfiken på vem producenter är, vad systemet kallas och vad det innebär. Någon som vet?

Vinosapien, du är väl inne på Alsaceviner, du kanske vet?
 
SV: Alsacevin

Pomerol skrev:
Jag har hört ett rykte om en producent i Alsace som har utformat ett system, där det går att utläsa på etiketten hur torrt/sött vinet är. Jag är nyfiken på vem producenter är, vad systemet kallas och vad det innebär. Någon som vet?

Vinosapien, du är väl inne på Alsaceviner, du kanske vet?

Det är Domaine Zind-Humbrecht som har utvecklat sitt eget "torrhetsindex" (index = indice på franska). På etiketten återfinns numera Indice 1 till 5, där 1 är torrast och 5 sötast.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Alsacevin

Och vi låser upp den lilla fubbtråden igen, och använder den för vad namnet indikerar, nämligen Alsace.

Tydligen har Trimbach förhandlat med nunnor och fått krypa till korset i GC frågan:

Alsacehuset Trimbach, som länge har kritiserat grand cru-systemet och vägrat sätta ut beteckningen på etiketten, faller nu till föga.

Pierre Trimbach har sagt till decanter.com att det ingår i ett avtal med nunneklostret i Ribeauvillé att ursprung och grand cru-beteckning ska skrivas på etiketten. Avtalet gör att Trimbach får tillgång till drygt sju hektar vingård som bland annat innefattar grand cru Geisberg.

Trimbach har under många år, tillsammans med Hugel och Léon Beyer, kritiserat grand cru-systemet för att vara ett urvattnat politiskt beslut som inte längre innefattar enbart de bästa vingårdslägena.
 

Håkan

Medlem
SV: Alsacevin

Trist, jag förstår verkligen inte meningen med alla dessa klassificeringar, inte f-n köper man ett vin enbart för att det står "Grand Cru" på flarran. Men vinet blir säkert jättegott, gillar verkligen Trimbachstilen, framförallt syran. En tandläkare hävdade att man skulle dricka sura drycker med sugrör för att inte tänderna skulle komma i kontakt med syran, undras om han menade Trimbachdricka då?
 

anders

Medlem
SV: Alsacevin

Håkan skrev:
En tandläkare hävdade att man skulle dricka sura drycker med sugrör för att inte tänderna skulle komma i kontakt med syran

Det där låter onekligen som direkt hämtat ur Aftonbladet - nyheter för förståndshandikappade - där den stackars tandläkaren blivit felciterad. Hur fan hade han annars tänkt att man skulle kunna smaka vad man dricker? Låter onekligen som sondmatning.
Fast det är klart att kolkar man det som Aftonbladet - nyheter för förståndshandikappade - rekommenderar så vill man nog helst slippa all inblandning av smaklökarna.
 

Håkan

Medlem
SV: Alsacevin

Anders>> Minns inte var det var men inte Aftonbladet, snarare något mer branchanknytet (och jag tror inte tandläkaren la in smakperspektivet i sitt yttrande). Läste också att man har bättre smaksinne om tänderna är i original, dvs håll tänderna i trim så håller du även smaksinnet i trim. Jobbar inom MedTec och ibland får man en massa närliggande meningslöst vetande serverat när man gör någon trist litteraturstudie.
 

anders

Medlem
SV: Alsacevin

Påminner om när jag var till tandhygienisten härom veckan. Hon frågade när jag senast var på besök hos en tandläkare. Jag drog mig till minnes att jag gjort ett besök någon gång runt 98. Damen såg närmast chockad ut. ;D I alla fall så genomförde hon undersökning av tandstatus och konstaterade att jag inte hade några hål. Nu heller. Jag har tack och lov aldrig varit i behov av stora borren. Har hört en del historier om smärta och jag är ingen fantast därav. Damen sa efteråt att hon förstod varför jag nöjde mig med att masa mig till tandläkaren en gång vart tionde år. :D

I alla fall så nu när du säger att man får bättre smaksinne om man har bra tänder så fick det mig att fundera. I fredags var jag iväg till PM och fick en kalvtartar serverad. Inte tokig alls. Till den ramlade en Bourgognechardonnay i knät på mig. Godis det också. Men tillsammans tyckte jag att jag satt med en stor citron i munnen. Syrabomb var ordet.

Om man nu kombinerar de här två nämnda aspekterna så får man undra över tandstatusen på dem som fått ihop kombinationen. Lösgaddar kanske...? ;D
 
Toppen