Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Alternativ till champagne

Per Stade

Lege artis
SV: Alternativ till champagne

Seriöst, vad rekommenderar ni om någon bekant frågar, som inte
delar ert intresse? En majoritet av svenska folket tycker ju att
champagne kostar för mycket och bara passar till fest eller nyår.
Personligen har jag smakat både cava och cremant, som var riktigt bra.
Någon prosecco, som går att dricka, har jag dock aldrig upplevt.
 

Andreas L

Medlem
SV: Alternativ till champagne

Crémant de Bourgogne kan faktiskt vara riktigt bra om vi talar i de lägre prisklasserna, annars har tycker jag att Franciacorta från Ca del Bosco är riktigt bra, då är vi dock på samma prisnivå som Champagne. De mest champagnelika mousserande som inte kommer från Champagne jag provat kommer dock från England, dessa har till och med jag tagit fel på i blindprovningar! Annars brukar det vara lätt att säga om det är Champagne eller inte.
 
Trådskapare
A
SV: Alternativ till champagne

Per Stade skrev:
Seriöst, vad rekommenderar ni om någon bekant frågar, som inte
delar ert intresse? En majoritet av svenska folket tycker ju att
champagne kostar för mycket och bara passar till fest eller nyår.
Personligen har jag smakat både cava och cremant, som var riktigt bra.
Någon prosecco, som går att dricka, har jag dock aldrig upplevt.
Seriöst, jag rekommenderar ett vitt stilla vin eller något annat. Som Andreas skriver, Cremant kan vara ok men är inte i nivå med champagne, Franciacorta och de engelska alternativen kostar som champagne.

Så varför servera ett dåligt mousserande när du kan servera ett godare stilla vitt.
 

Andreas L

Medlem
SV: Alternativ till champagne

]
Seriöst, jag rekommenderar ett vitt stilla vin eller något annat. Som Andreas skriver, Cremant kan vara ok men är inte i nivå med champagne, Franciacorta och de engelska alternativen kostar som champagne.

Så varför servera ett dåligt mousserande när du kan servera ett godare stilla vitt.
[/quote]

Kanske därför att det bubblar...
 
Trådskapare
A
SV: Alternativ till champagne

Andreas L skrev:
]
Seriöst, jag rekommenderar ett vitt stilla vin eller något annat. Som Andreas skriver, Cremant kan vara ok men är inte i nivå med champagne, Franciacorta och de engelska alternativen kostar som champagne.

Så varför servera ett dåligt mousserande när du kan servera ett godare stilla vitt.

Kanske därför att det bubblar...
[/quote]
Det gör Ramlösa också
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Alternativ till champagne

Jag tycker personligen inte det finns något altenativ, de som efterliknar håller oftast ingen bra kvalité. De man snarare kan fråga sig vad finns det mer för spännande mousserande?
Jag är personligen ett stort fan av -lång lagrade- chenin bubbel. När jag var nere i vouvray i sommras och runt omkring var det väldigt blandat. Men det är så underbart då man hittar dedär små producenterna som lägger ner sån passion i vinet för att göra riktigt bra viner....visst man är uppe i champagne-pris med dessa viner. Men det är intressant med kvalitéts viner som inte eftersträvar 'champagne-smaken'.....tycker jag iaf.....misstänker att jag är lite ensam :-\
 

pln

Medlem
SV: Alternativ till champagne

Kanske därför att det bubblar...
[/quote]
Det gör Ramlösa också
[/quote]

Hahaha..
 
Toppen