Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Alternativ till Nobel-vinet 2012, Château Valandraud?

goka

Medlem
Dags för nyårsmenyn, och som vanligt är man sent ute... I år är planen nobelmenyn från 2012 där huvudrätten var fasan med kantareller, inkokt päron, vintergrönsaker, mandelpotatispuré och rödvinssås.
Till detta serverades Château Valandraud, men 1000 kr är typ 6-700 över budget. Vad ska jag leta efter som god ersättare? Vore ju kul med något från Saint-Émilion för att hålla släktskapet. Valandrauds andra-vin hade kanske varit något, men för 530 kr är det fortfarande för dyrt. Har ni några idéer?
 
Trådskapare
G

goka

Medlem
Fast vänta nu här ett tag…nu ser jag att de serverade "3 de Valandraud" vid nobelmiddagen 2012, och det är ju gårdens 2:a vin. Lär väl inte kosta 1000 kr? Hittar det inte på Systembolaget, men det borde väl gå att få tag i tycker jag.
Sedan inser jag också att det är samma vinmakare som ligger bakom "Bad boy", vilket tydligen är "garage-vinet" för gården.
 

kayaker

Cyklist
Du kan ju alltid kolla med Vinovativa. Annars så kan du beställa Virginie de Valandraud 2008 från http://www.derweinweber.de/ för facila €25. Frakten kostar €15 för 4-18 flaskor. Utmärkta Château Fontenil 2008 kostar 299:- vid privatimport gm. Vinovativa, men går att hitta billigare än så i bl.a. Tyskland.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tja, favoritbolaget skriver "Om du beställer efter den 10 december kan vi inte utlova leverans innan jul och nyår"och jag känner mig nu tveksam till leveranser från utländska handlare i tid före nyår eftersom det är så många röda dagar som hamnar på vardagar i år. Så ditt urval är begränsat till sådant som finns i butik. Det finns några Saint-Émilion i prisklass 200-400 kr som inte ligger i BS, men alla av dem är restposter från tidigare lanseringar som endast finns i enstaka butiker. Så ta någon av dem, exakt vilken får väl avgöras av vilken butik som är närmast. Kan tyvärr inte minnas att jag provat någon av dem i aktuell årgång.
 

MD

Medlem
Tja, favoritbolaget skriver "Om du beställer efter den 10 december kan vi inte utlova leverans innan jul och nyår"och jag känner mig nu tveksam till leveranser från utländska handlare i tid före nyår eftersom det är så många röda dagar som hamnar på vardagar i år. Så ditt urval är begränsat till sådant som finns i butik. Det finns några Saint-Émilion i prisklass 200-400 kr som inte ligger i BS, men alla av dem är restposter från tidigare lanseringar som endast finns i enstaka butiker. Så ta någon av dem, exakt vilken får väl avgöras av vilken butik som är närmast. Kan tyvärr inte minnas att jag provat någon av dem i aktuell årgång.
Beställer man från Tyskland och kan avtala att dom skickar lådan med DHL eller UPS måndag eller tisdag så ska det absolut inte vara några problem. Jag har aldrig haft en försändelse som tagit mer än en vecka men vanligast är 3-4 arbetsdagar, alltså leverans samma vecka som beställning lagts.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Beställer man från Tyskland och kan avtala att dom skickar lådan med DHL eller UPS måndag eller tisdag så ska det absolut inte vara några problem. Jag har aldrig haft en försändelse som tagit mer än en vecka men vanligast är 3-4 arbetsdagar, alltså leverans samma vecka som beställning lagts.
Jag skulle i normalfallet hålla med, men var lite rädd för att det blir paketanstormning just före jul med någon dags extra leveranstid.
 

chambertin

Medlem
Skulle också tippa att viner du beställer och som kan lev med DHL eller liknande hinner fram före helgen.
Sen kanske det är mindre optimalt att öppna och dricka ett sådant vin en vecka efter det skakat sig fram från Tyskland till Sverige i några dagar och dessutom temperaturcyklats 1-2-3 ggr. Brukar vara bra att låta sådana viner ligga minst 5-6 veckor innan man dricker dom.
 
Toppen