Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Amarone - vad missar jag?

mnor

Medlem
Eftersom jag dricker en hel del amarone och andra svulstiga rödviner så måste jag ju ge mig in i debatten. Ja amarone är överprisat, för att det finns en stor efterfrågan på det och tyvärr börjar från mitt tycke de bra amarone vinerna på lite under 400 sek som t.ex Vaio Armaron Amarone och Zenato Amarone på SB. Sedan är Allegrini en bra producent för lite över 400 sek och om man sedan går uppåt i prisklass är Tommaso Bussola och Romano Dal Forno (väldigt högt i prisklass) i en klass för sig.

Angående sötma så tycker svenskar i allmänhet om söta drycker, t.ex så är ju Grönstedts cognac allmänt känd som sötslisk i jämförelse med andra cognacsmärken men det har alltid gått hem i Sverige.

Sist så måste jag också säga att Champagne är det som jag dricker lika mycket som svulstiga rödviner, så nu väntar jag bara på att någon på forumet skall starta tråden: Champagne - Vad missar jag? (Jag lovar att jag kommer ha ett uttömande svar på det...)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Eftersom jag dricker en hel del amarone och andra svulstiga rödviner så måste jag ju ge mig in i debatten. Ja amarone är överprisat, för att det finns en stor efterfrågan på det och tyvärr börjar från mitt tycke de bra amarone vinerna på lite under 400 sek som t.ex Vaio Armaron Amarone och Zenato Amarone på SB. Sedan är Allegrini en bra producent för lite över 400 sek och om man sedan går uppåt i prisklass är Tommaso Bussola och Romano Dal Forno (väldigt högt i prisklass) i en klass för sig.

Angående sötma så tycker svenskar i allmänhet om söta drycker, t.ex så är ju Grönstedts cognac allmänt känd som sötslisk i jämförelse med andra cognacsmärken men det har alltid gått hem i Sverige.

Sist så måste jag också säga att Champagne är det som jag dricker lika mycket som svulstiga rödviner, så nu väntar jag bara på att någon på forumet skall starta tråden: Champagne - Vad missar jag? (Jag lovar att jag kommer ha ett uttömande svar på det...)

Tack för bra innehåll i en viktig debatt!
I Swe äter vi gärna söta saker blandade med salt. Allt från blodpudding och lingonsylt till rostat bröd med marmelad OCH ost samt denna underliga sedvänja att kalla sirapslimpa för ett matbröd och inte för dessert. Att vi sedan har ett arv från överlevnaden som heter Amerikafläsk (äts idag som saltat fläsk med lingonsylt eller andra sötsaker) må vara romantiskt historiskt. Att vi äter socker i den mesta traditionella svenska maten är ju bara så som det är. Sedan har vi ju Kalles Kaviar (som jag är en av de största älskarna av) och som för de flesta andra folk uppfattas som groteskt äckligt iom att det är en kombo av sött och salt i en tandkrämstub.

I Swe är socker och sötma en självklar del av den kulinariska vardagen. Så är vardagen också i tex UK och USA. Det som skiljer vårt cuisine från de flesta andra länders cuisiner är just att vi har denna (perversa) förkärlek för kombon sött och salt. Japaner kräx nästan spontant av själva tanken sött+salt. Få andra länders cuisiner har denna combo.

Och, handen på hjärtat, Amarone är den perfekta smakbäraren för ett folk som så mycket blandar socker med mat: så som vi svenskar gör. Det blir ur detta resonemang onaturligt för en svensk gom att säga annat än "muuuuumma" åt Amarone :cool:

...och nu startar jag tråden "Champagne - Vad missar jag?" om ingen annan hunnit före.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Många hävdar ju för övrigt att Amarone är ett av de få viner som passar till det svenska julbordet och att det skall vara särskilt fantastiskt till Jansson?
-Själv fortsätter jag nog att välja öl eller julmust i det fallet...
 

kayaker

Cyklist
-Många hävdar ju för övrigt att Amarone är ett av de få viner som passar till det svenska julbordet och att det skall vara särskilt fantastiskt till Jansson?
-Själv fortsätter jag nog att välja öl eller julmust i det fallet...
Janssons frestelse är till sin huvudkaraktär en potatisgratäng så en bra Bordeaux går finfint. Michel Jamais har serverat Château Latour eller Lafite till Janssons frestelse på en provning och deltagarna var klart nöjda.
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
Sådär ja, då är första delen av Amaronetestet avklarat. En flaska Capitel De Roari 2010 införskaffades och inmundigades över helgen.
Det var med spänd förväntan jag ploppade korken och dök ner i första sipparna.

Fan det här var ju gott!! Fruktigt, sött, inställsamt... lite som att dricka en dessert!! :D
Jag förstår att det är ett populärt vin, absolut!
Men, ögonblicket efter den där första flörtande frukten kommer alkoholen, som effektivt drar ner ridån och saboterar det hela.
Det känns som att dricka två lager, lite som i ungdomen när man körde "höger-vänster" med hembränt och läsk.
Flaskan blir ståendes och vi öppnar en Galpin Peak Pinot Noir från Sydafrika till maten (nr 12001, riktigt trevlig pinne!!) istället.
Dagen efter ger jag mig på Amaronen igen, men känslan av spetsad glögg finns kvar tyvärr... Jag inser att jag har svårt att hitta någon komplexitet i den, jag kan inte förnimma några smaker eller aromer, utan munhålan blir liksom lite bedövad av den på nåt sätt.
Kanske skulle den må bättre av några år på rygg, jag vet inte riktigt... Den är ju ung, så något års lagring kanske gör den lite mer integrerad.

Nu ser jag fram emot nästa test, av en bättre vald flaska... jag får se vilken det blir.
 

Magikern

Medlem
Men, ögonblicket efter den där första flörtande frukten kommer alkoholen, som effektivt drar ner ridån och saboterar det hela.
Det känns som att dricka två lager, lite som i ungdomen när man körde "höger-vänster" med hembränt och läsk.

Det låter på beskrivningen som att du fått tag på någon av de mest extrema bottennapp som finns att uppbringa bland Amaroneviner. Tror inte de vinet var en bra representant direkt.

Även Alpha Zetas billiga A amarone som finns överallt är helt ok till lagrad parmesan och dyl.
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
Det låter på beskrivningen som att du fått tag på någon av de mest extrema bottennapp som finns att uppbringa bland Amaroneviner. Tror inte de vinet var en bra representant direkt.
.
Vilket ju också var syftet, att testa ett populärt vin.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det är ju inte alla som klarar av eller gillar alkoholsmak. Ofta handlar det om sk "supersmakare". Själv har jag inga problem med 40%-iga eller starkare mummingar som grappa, konjak och whiskey - för att nämna några. Därför så ryggar jag inte för viner med ynkliga 16,5%.
 

Peder

Medlem
Det finns ett ännu värre bottennapp tycker jag! Castelforte Amarone 161:- http://systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=12379
Här har man dessutom smackat till med en glasflaska som inte går av för hackor och bara flaskan väger bly och den är verkligen skit dryckesmässigt (Finns också som Ripasso för 81:- och även denna med en tung och påkostad glasflaska och helt tafatt).

Håller annars med Sjödin om att Capitel är ett riktigt bottennapp även denna. När det gäller Alpha Zeta så är den väldigt amerikansk i stilen och jag gillar den inte. Personligen har jag svårt att hitta en Amarone som inte ger mig självmordstankar under 300-400 kronor minst och där har vi nog inte Svenssondrickaren som hyllar Amarone som det bästa som hänt vinvärlden. När det gäller ett vin för 300 kronor eller mer så finns det så mycket mer som är fantastiskt än Amarone vilket gör att jag ofta lägger pengarna på annat istället.
 

sunqan

Vinös
Min personliga erfarenhet av amarone är att det herkar finnas två typer. Den ena är tung och vrång, och den andra är mer fin i kanten (på gränsen till lismande och inställsam) de tunga smakar RUSSIN och FAT och allt annat. Samtidigt. Med stora bokstäver. Och sen kommer alkoholen. De andra är helt ok. Hittills har "A" och tb kvalat in i första gruppen - provade "A", men var tvungen att köpa nåt "bättre" för så illa kan väl inte amarone vara, men jodå. Däremot tycler jag allegrini och även masi costasera är helt ok, även med lite ålder. Köpte även nån snabbköpsamarone på tilbud (199/flaska mot 299) som var samma typ.
Misstänker att det finns två skolor men att det inte är mödan värt att reda ut vilka tillverkare som gör vilken typ...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Min personliga erfarenhet av amarone är att det herkar finnas två typer. Den ena är tung och vrång, och den andra är mer fin i kanten (på gränsen till lismande och inställsam) de tunga smakar RUSSIN och FAT och allt annat. Samtidigt. Med stora bokstäver. Och sen kommer alkoholen. De andra är helt ok. Hittills har "A" och tb kvalat in i första gruppen - provade "A", men var tvungen att köpa nåt "bättre" för så illa kan väl inte amarone vara, men jodå. Däremot tycler jag allegrini och även masi costasera är helt ok, även med lite ålder. Köpte även nån snabbköpsamarone på tilbud (199/flaska mot 299) som var samma typ.
Misstänker att det finns två skolor men att det inte är mödan värt att reda ut vilka tillverkare som gör vilken typ...
För att citera Burgheads:
"Jamen slösa inte tid, pengar och IT-bläck på Amarone om du ändå inte begriper vitsen med dem. Då blir det mer kvar till oss. Ägna dig istället åt annat (skit) som såna som du gillar. Döööh!" :p
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Vintypen allt som finns på bolaget är odrickbart då?..f.ö vill jag inte berätta vilken "skäms"-grupp jag tillhör. Inte än..;)
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Det är så att jag fortfarande efter en herrans massa år dricker mig igenom den samling jag en gång köpte och de nya viner jag köper med jämna mellanrum. Druckit mig trött på "dammiga, gamla, mogna Bdx..", och längtade efter fruktbomber, men börjar inse att Bourgogne är jättegoda..;) Liksom Amarone ibland. Gewurtstraminer vid andra tillfällen och inte minst Champagne. Finner dock ofta billigare Champagne godare än de dyrare. Får nog inse att min smak inte är lika exklusiv som jag kanske hoppats..;). Är en samlare med mindre plats än köpbegär... Ja, ni fattar att jag är allätare, eller snarare drickare. Vad gäller öl är jag mycket för blaskig ljus lager.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det är så att jag fortfarande efter en herrans massa år dricker mig igenom den samling jag en gång köpte och de nya viner jag köper med jämna mellanrum. Druckit mig trött på "dammiga, gamla, mogna Bdx..", och längtade efter fruktbomber, men börjar inse att Bourgogne är jättegoda..;) Liksom Amarone ibland. Gewurtstraminer vid andra tillfällen och inte minst Champagne. Finner dock ofta billigare Champagne godare än de dyrare. Får nog inse att min smak inte är lika exklusiv som jag kanske hoppats..;). Är en samlare med mindre plats än köpbegär... Ja, ni fattar att jag är allätare, eller snarare drickare. Vad gäller öl är jag mycket för blaskig ljus lager.
Det är moget att våga stå för vad man gillar. Ens egna smak är det enda man skall lita på i det långa loppet. Smakpreferenser kommer och går och vem vill äta hummer jämt? Jag hade blivit tokig om jag inte fick variera mig. Pizza ena dagen, gåslever dag två och en kryddig sallad dag tre.

Variation och ett öppet sinne leder till en glad själ och god livskvalitet. :)
 
Toppen