Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Amarone - vad missar jag?

Det är så att jag fortfarande efter en herrans massa år dricker mig igenom den samling jag en gång köpte och de nya viner jag köper med jämna mellanrum. Druckit mig trött på "dammiga, gamla, mogna Bdx..", och längtade efter fruktbomber, men börjar inse att Bourgogne är jättegoda..;) Liksom Amarone ibland. Gewurtstraminer vid andra tillfällen och inte minst Champagne. Finner dock ofta billigare Champagne godare än de dyrare. Får nog inse att min smak inte är lika exklusiv som jag kanske hoppats..;). Är en samlare med mindre plats än köpbegär... Ja, ni fattar att jag är allätare, eller snarare drickare. Vad gäller öl är jag mycket för blaskig ljus lager.

Verkligen en allätare och det är väl inget på den listan som inte många gillar. Smak är ju som @Matlen skriver personlig och det värsta man kan göra är att dricka det som andra tycker är gott, om man själv har en annan smak.

Personligen gillar jag ju syra, slanka och som jag tycker eleganta viner. Har mycket svårt för fruktbomber, hög alkoholhalt och i mitt tycke överextraherade viner. Men det är ju min smak.

Vad gäller "billigare" champagne, det vore intressant att veta vad du menar. Tror eller gissar att du gillar en speciell sort snarare än ett prisläge. Så har du exempel på champagne som du gillar eller gillar mindre

PS. För lite plats är ett kroniskt problem. Flyttade precis till en ny vinkällare, nu har jag igen plats och plötsligt finner jag mig klicka på köpknappar på nätet :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det är så att jag fortfarande efter en herrans massa år dricker mig igenom den samling jag en gång köpte och de nya viner jag köper med jämna mellanrum. Druckit mig trött på "dammiga, gamla, mogna Bdx..", och längtade efter fruktbomber, men börjar inse att Bourgogne är jättegoda..;) Liksom Amarone ibland. Gewurtstraminer vid andra tillfällen och inte minst Champagne. Finner dock ofta billigare Champagne godare än de dyrare. Får nog inse att min smak inte är lika exklusiv som jag kanske hoppats..;). Är en samlare med mindre plats än köpbegär... Ja, ni fattar att jag är allätare, eller snarare drickare. Vad gäller öl är jag mycket för blaskig ljus lager.
Om du har några överblivna gamla dammiga Bdx i källaren så står jag redo att byta mot ett gäng med tex Japansk lager? Välkommen till forumet. Variation och ett öppet sinne kommer man långt med under resan mot den Sjunde Himlen. Ser fram mot att läsa mer om och av herrn.
 

epeb

Medlem
Det är så att jag fortfarande efter en herrans massa år dricker mig igenom den samling jag en gång köpte och de nya viner jag köper med jämna mellanrum. Druckit mig trött på "dammiga, gamla, mogna Bdx..", och längtade efter fruktbomber, men börjar inse att Bourgogne är jättegoda..;) Liksom Amarone ibland. Gewurtstraminer vid andra tillfällen och inte minst Champagne. Finner dock ofta billigare Champagne godare än de dyrare. Får nog inse att min smak inte är lika exklusiv som jag kanske hoppats..;). Är en samlare med mindre plats än köpbegär... Ja, ni fattar att jag är allätare, eller snarare drickare. Vad gäller öl är jag mycket för blaskig ljus lager.
 

epeb

Medlem
Hoppsan. Fick visst inte med allt...

Själv kan jag inte få nog utan ääälskar gamla mogna Bdx, o Bourgogne, o Barolos, o Riojas, o Port, o Chanpagne m.m. m.m.
Har köpt in några auktionspartier (ca 300 fl.) med huvudsakligen gamla mogna viner senaste månaderna. Nu är det fullt i källaren o köpstopp råder... inte dryckesstopp dock, utan det går ner hel del just nu. Finns mycket som bara måste testas. Och gott är det!

Amarone har jag druckit några stycken men inte blivit överväldigad precis. Högt pris o liten upplevelse har det blivit för min del.
Dessutom får min käre hustru svårartad huvudvärk av Amarone, och även en hel del andra röda unga viner. Däremot har hon nu upplevt att de gamla mogna vinerna inte är huvudvärksframkallande utan där får jag ofta ligga i ordentligt om jag ska hinna få min halva...
Så min konklusion är, drick mer gammalt moget vin och du mår bättre.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hoppsan. Fick visst inte med allt...

Själv kan jag inte få nog utan ääälskar gamla mogna Bdx, o Bourgogne, o Barolos, o Riojas, o Port, o Chanpagne m.m. m.m.
Har köpt in några auktionspartier (ca 300 fl.) med huvudsakligen gamla mogna viner senaste månaderna. Nu är det fullt i källaren o köpstopp råder... inte dryckesstopp dock, utan det går ner hel del just nu. Finns mycket som bara måste testas. Och gott är det!

Amarone har jag druckit några stycken men inte blivit överväldigad precis. Högt pris o liten upplevelse har det blivit för min del.
Dessutom får min käre hustru svårartad huvudvärk av Amarone, och även en hel del andra röda unga viner. Däremot har hon nu upplevt att de gamla mogna vinerna inte är huvudvärksframkallande utan där får jag ofta ligga i ordentligt om jag ska hinna få min halva...
Så min konklusion är, drick mer gammalt moget vin och du mår bättre.
Man kan ju också leka med tanken att även Amarone evt skulle kunna åldras med både värdighet och eliminering av huvudvärksskapande hos hustrur.
 

epeb

Medlem
Man kan ju också leka med tanken att även Amarone evt skulle kunna åldras med både värdighet och eliminering av huvudvärksskapande hos hustrur.
Jag hoppas ju på det.
Snart får jag facit. Har ett par Amarone i källaren. Blir väl bra med nån av dom en ljummen sommarkväll på uteplatsen. Blir mycket intressant att få utvärdering på den frågan.
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Kan ingen av er starta även tråden "Bordeaux, vad missar jag?"
Kanske går jag miste om nåt? Jag tycker det doftar och smakar dammig källare, dvs ganska äckligt.
Eller äckligt är väl att ta i, men det finns godare. Pliis help?!? Explain
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kan ingen av er starta även tråden "Bordeaux, vad missar jag?"
Kanske går jag miste om nåt? Jag tycker det doftar och smakar dammig källare, dvs ganska äckligt.
Eller äckligt är väl att ta i, men det finns godare. Pliis help?!? Explain
Du kan själv starta nya trådar ;)
Själv blir jag nästan okontrollerbart hyperlycklig över aromer som går åt fuktskadade källare, mormors gamla toalett, sumi-bläck, svettiga sadlar, höstskogsjord, murkna cigarrlådor och den särskilda combo av "cassis-körsbär-plommon-rödvinbär" som man ofta får sig rejäla doser av i bättre Bdx.
Mao: jag blir väldigt gärna din goda vän. Tag gärna med dig ett gäng kompisflaskor nästa gång du beger dig till Tokyo (3 fl är skattefria att föra in, övriga flaskor kostar normalt sett under 10kr flaskan, dvs om du inte för in över 24 flaskor) så kontrar jag med sådant som skapar bättre resonans i ditt sensoriska system. Har dock ej ssk mckt Bubbel, Beaujolais eller Bourgogne, men i övrigt så finns det av det mesta.:)
 
Toppen