Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Amore Passo - snacka om marknadsanpassat namn!

Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag kanske har fler positiva upplevelser av att springa på icke-invigda, men jag upplever det som rätt enkelt att vända på orden och ifrågasätta varför folk INTE köper vettiga viner. Om man kontrar med valfri fråga kring sin opponents konsumtion av kläder, mat, bilar, osv så brukar det sluta med att de stammande försöker få fram något om att deras val minsann är bättre! Det som vi invigda vet är att all konsumtion är likställd när det kommer till det personliga valet. Alla har rätt att välja vad de vill och med de orden i ryggen brukar det vara rätt lätt att köra över belackarna. ;)

Därmed inte sagt att det är rätt att någon ifrågasätter de vinval man/vi gör. Det är ju medvetna handlingar baserade på vad vi vet om vinet i fråga, vad det ska vara till eller om det är något annat särskilt. Somliga köper ett vin för den där häftiga, hjärtformade etiketten av keramik, medan somliga andra (läs "vi") köper ett vin baserat på kunskap kring innehållet inuti flaskan. :)
Allt hantverk och alla konstformer som utförs med stort kunnande baserat på århundraden av tradition är, åtminstone för mig, djupt respektingivande. Jag är heller inte jätteintresserad av dans eller finskrädderi men jag blir oerhört imponerad av mästare, både av deras resultat och deras förhållningssätt till sin sysselsättning. Tyvärr köper jag massproducerade kläder men det hindrar mig inte från att inse att jag har en dussinprodukt och jag kan sympatisera med en skräddare som skrattar lite föraktfullt åt mig. Jag kan förstå att hans varor kostar 10 ggr mer än de jag köper och jag kan tycka att det är värt pengarna, för den som har råd.

När det gäller vin, däremot, måste vi som är intresserade, engagerade och/eller utbildade ofta utstå attacker från Jantelagens energiska stormtrupper i Svedala. Istället för nyfikenhet eller respekt möts man av (underlägset) ifrågasättande och hån. "Hur fan kan du lägga 500 kr på en flaska vin? Snobb/bög/nörd/idiot". Tyvärr späs detta på av Monopolets policy kring sortiment och den jublande kåren av vinrecensenter. Ännu ett grillvin på box!! Underbart!! Vem bryr sig om hur det har framställts? Superfynd! Brakfynd!

Jag tror nog att vi är överens här. Tandpetare och blomstergödning kräver väl knappast hantverk? Och, handen på hjärtat, hur många danslärare har försökt pracka på dig någonting om du inte själv först bjudit in till diskussion? Hantverksskrået brukar inte vara missionerande utanför sin kundkrets. Sen hittar man tyvärr alltid besserwissrar, men oftast i skikten under mästarklassen…
Jag tycker att ni båda resonerar helt rätt och jag håller med om det mesta, men tycker samtidigt att ni missar en poäng. Självklart vill vi minimera plonket och få SB att agera för kvalitetsvinernas bästa. Vi är inte nöjda idag - yada yada...

Men majoriteten kommer aldrig att bli så intresserade att de lär sig att uppskatta riktigt kvalitetsvin. Som det är idag så är det många som helt enkelt föredrar smaken av lättdrucket plonk och skulle även valt dessa viner blint jämte många av vinvärldens största klassiker. Det krävs ett större intresse och drickvana för att uppskatta många kvalitetsviner. Hade kreti och pleti tyckt som vi så hade vi varit kreti och pleti! Med detta sagt så bör vi dock få bort bottenskrapet, såsom BiB eller extremt lågkvalitativt plonk, men där Svensson (den kvalitetsmedvetna) vanligtvis befinner sig så handlar det ofta snarare om lättdruckna viner runt hundralappen som trots allt har vissa kvaliteter för en nybörjare som trevar sig fram. Just denna kategori passerar i princip alla som börjar intressera sig för vin, en del stannar där, men många går vidare för att förkovra sig i mer genuina vinupplevelser. En bra inkörsport till en god dryckeskultur helt enkelt (märk väl att jag i detta resonemang räknar bort rent bottenskrap såsom Lazy Lizzard med mera...)

På samma sätt fungerar det med det mesta. De coolaste designade kläder som finns att hitta är inte för mig oavsett om de är gjorda med hög kvalitetsstandard eller inte, det är helt enkelt för aquired taste. Men, jag köper inte det sämsta heller, jag väljer kläder som jag upplever ha viss kvalitet, men samtidigt innebär kvalitet när det gäller kläder mest att de skall hålla mig varm och inte gå sönder för fort samt se ok ut. Hipstern skulle dock inte hålla med mest troligt (även design är kvalitet trots allt, inte bara hantverket i sig).
 

Vino fino

Medlem
Håller helt med.

En rimlig start för att snabbt få till detta vore att se över förpackningsavgiften och alkoholskatten så att skräp på dunk inte längre subventioneras.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Håller helt med.

En rimlig start för att snabbt få till detta vore att se över förpackningsavgiften och alkoholskatten så att skräp på bulk inte längre subventioneras.
Låter som en rimlig idé, det är just lägstanivån som måste upp och att skippa att ta in marknadsanpassade vin som Amore Passo, oavsett om det skulle tänkas vara ett helt ok vin för 89 pix. Det finns ju många rimliga alternativ i den prisklassen som levererar lättsmält men kvalitativt rödtjut. Xavier CdR VV till exempel. :)
 

sunqan

Vinös
vininfo.nu ost: 61919 skrev:
Hela EU att handla ifrån? Då kan du inte bo eller (åtminstone) handla från Sverige. Dom flesta inköpskanaler via nätet (exempelvis direkt från producenter) är ju stängda för oss överförmyndade svenskar. Våra myndigheter sverkar ju för att göra det svårt. Inte minst så sätter svenska punktskatter och skattemyndigheterna stop för dom flesta möjliga inköpskanalerna...
Vad får dig att påstå detta? Den svenska punktskattelagen är i princip
Ordagrant likalydande med punktskattedirektivet, den är tom lite mer tillåtande (man måste inte betala
I förskott).
Problemet är att vi nara ser den svenska debatten och inte den danska eller brittiska.
 

Dexter

Medlem
Tycker de har misslyckas med detta vin finns ju bara i 12 butiker! Och det känns som man sett reklam för den i över ett år. Men de finns ju i alla fall i några Norge butiker.

Någon som har lyckas så är det med vinet Ti Amo 76777 som kom lagom till alla hjärtans dag! Och har ett fint keramik hjärta och finns redan i över 220 butiker där visste man vad och när man skulle släppa vinet..
Jag som tycket att det är så skönt att slipa konstiga flaskor som man hittade för, Snögubben och Kattflaskan som kom i halvliters flaskor så man lurade folk att köpa hundra kroners viners utan att fatta det!

Något som gör mig lite rädd är hur alla storsäljande viner alla numera har en sockerhalt över 10g/l så har det väl inte varit för 3-5 år sedan? Nu kommer jag inte ihåg alla viner som säljer mest men om man tittar på de jag kom ihåg så har alla dessa mycket socker.
Tommasi, Mauro, Cigarra,Selvarossa, Big Zin, Castelforte, Monti Garbi. Casa Vinironia mm eller är det bara för att de kommer från "Gamla Världen"....;)
 

gece

Man vänjer sig.
Åh nej, kattflaskan. Tack för den påminnelsen, @Dexter. Gav den som ironipresent till en kompis. Två veckor senare fick hans flickvän återfall i sin alkoholism (som jag inte visste att hon led av bör tilläggas), drack upp hela flaskan och i det därpåföljande bråket tog deras femåriga förhållande slut. Mjau...
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Samtidigt går det hålla liknande resonemang, som du gör ovan om vin, om oräkneliga andra områden. 'Utan kemi/dans/musik/matematik/poesi/bi-odlingar/ingenjörsskap/sport/etc. hade mänskligheten varit fattigare'. Och allt det är ju sant. Det blir svårt att på objektiva grunder hävda att skrädderi eller dans är mindre viktiga än vin för den mänskliga civilisationen. Samtidigt så är jag personligen inte intresserad av varken dans eller skrädderi. Gör det mig till en filisté? Hur som helst betackar jag mig för eventuella danslärare eller haut couture:ister som vill pracka på mig just deras intresse. Var och en blir salig i sin tro.
Tycker fortfarande att du blandar ihop äpplen och päron lite då ju vin faktiskt är ett livsmedel som väldigt många svenskar konsumerar flera gånger i veckan till skillnad mot hur många som sysslar med bi-odling, poesi etc.
Fortsätter vi med frukt och tar exemplet bananer så slutade väldigt många köpa bananer odlade på tvivelaktigt vis efter skriverier i media om innehåll och produktionsförhållanden. En trend som förövrigt håller i sig och där många bananproducenter tvingat ställa om produktionen för att möta den nya efterfrågan på sjyssta bananer.
-Varför skulle inte samma typ av debatt kunna påverka folk i riktning mot att vara beredda att betala lite mer för ett reko vin som som är producerat med sjyssta villkor (och därmed med all säkerhet smakar bättre)?
-Att vara beredd att betala runt hundralappen räcker långt i det fallet så din Musigny går fortfarande säker.

-Och frågan är om inte gemene "Nisse i Hökarängen" därtill dricker vin oftare än vad hen äter bananer...

Att det förövrigt finns en del folk som är saliga i sin tro på vin på ett vinforum är kanske något man får ha viss förståelse för.
 

Swedish

Medlem
Somliga köper ett vin för den där häftiga, hjärtformade etiketten av keramik, medan somliga andra (läs "vi") köper ett vin baserat på kunskap kring innehållet inuti flaskan. :)

Köper gärna vin med hjärtan på etiketten... bara det står Calon-Ségur på... fan, vad jag är förälskad i den etiketten, måste vara den vackraste som finns...:oops:
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Köper gärna vin med hjärtan på etiketten... bara det står Calon-Ségur på... fan, vad jag är förälskad i den etiketten, måste vara den vackraste som finns...:oops:
Var tvungen att googla etiketten, blev inte lika imponerad som du, men kan tänka mig att vinet är desto bättre. :)
image.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
-Tråkigt att du inte bryr dig om att göra ett aktivt val med andra saker än vin.

-Bortsett från surdegsdagis tycker åtminstone jag mig se en stark trend där folk blir mer medvetna och vill veta vad de köper och var det kommer ifrån, även bilar och strumpor.

Oavsett så finns det en anledning för mig att bry sig av rent egoistiska skäl då folkets vilja ju i slutändan styr utbudet på monopolet. Visst beställer jag mycket vin på nätet och är ute i god tid och planerar mina inköp men visst hade det varit trevligt att kunna slinka in på SB en fredag och hitta ett något mer intressant utbud än vad som finns idag?

Ja, och jag förutsätter att monopolet inte kommer avskaffas imorgon, och även om det görs så lär inte utbudet gagnas av att det blir färre som bryr sig om vilket vin de dricker. Då är väl risken minimal att det kommer finnas vettigt vin att få tag på i en mindre by.
Och din Musigny kommer du nog få betala för oavsett., känns inte som det har så mycket med skräpvinsförsäljningen i Sverige att göra.
Vänder mig mot det som uttrycks i: "the choice that makes you more yourself." Jag uppfattar inte att jag definieras genom mina val av kostym, den olivolja jag köper, min bils image, de strumpor jag trivs med eller den skruvmejselsats jag skruvar skruv med... Jag bokstavligen skiter i att göra en massa "medvetna" val på sådant som inte spelar någon roll i mitt liv. Ett bra paraply håller mig torr, en jäwligt bra kostym sitter bra, en riktigt bra bil tar mig från punkt A till punkt B osv. Tandkrämssort, armbandsur, slipsmärke, skomärke, godissorter, tampongval... Oväsentligt för MITT liv, men kan absolut vara viktiga val för andra.

Min tandkräm snakar gott och innehåller fluor, mitt armbandsur visar tiden, mina skor är sköna, godis låter jag bli och valet av tamponger överlämnar jag åt dem som skall nyttja dem. Men då jag själv gör AKTIVA val så handlar det mest om shinai (kendosvärd). Där tar det lång tid att välja rätt och jag kan gå till en 3-4 affärer över en månads tid innan jag hittar en shinai som är rätt balanserad. Vin köper jag mest på en höft...

Efter SB lämnats bort till historieböckerna så är jag övertygad om att även Ockelbobor kommer att kunna välja bland fler årgångar och sorter än idag. Inte via lokala Konsum, men via alla de lokala (svenska) webbhandlarna.

Sedan är Swerige en liten och nätt marknad. Således är det en bra plantskola för att testa projekt. Bombar man, så är det inte hela världen. Gör man rätt, så har man data att jobba vidare med på andra marknader.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Åh nej, kattflaskan. Tack för den påminnelsen, @Dexter. Gav den som ironipresent till en kompis. Två veckor senare fick hans flickvän återfall i sin alkoholism (som jag inte visste att hon led av bör tilläggas), drack upp hela flaskan och i det därpåföljande bråket tog deras femåriga förhållande slut. Mjau...
Tråkigt ur en aspekt, men låter också som en oundviklig konsekvens som hade kommit i förhållandet förr eller senare ändå. Eftersom damen i fråga inte hade tagit tag i sin alkoholism, så var det bra. Kanske hon genom detta tog tag i sina problem? För mannen så var det uppenbarligen läge kliva av. Fem år (tycker jag) är för kort tid för att man skall behöva acceptera sådant.
Bra present!
Mänsklig tragik finns överallt, och individerna måste ta tag i sina egna problem. Ingen annan kan ju göra det.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Åh nej, kattflaskan. Tack för den påminnelsen, @Dexter. Gav den som ironipresent till en kompis. Två veckor senare fick hans flickvän återfall i sin alkoholism (som jag inte visste att hon led av bör tilläggas), drack upp hela flaskan och i det därpåföljande bråket tog deras femåriga förhållande slut. Mjau...
Åh, ja, Kattflaskan!
-Hitade en sådan i en av fruns gamla kartonger på vinden som hon fick när hon tog studenten och den pryder nu min vinkällare i all sin prakt och är förmodligen det äldsta vinet därinne med en sådär 15 år på korken... Mjau!
-Får återkomma med smaknot när jag poppat den, hoppas inte den är past prime bara...

@StefanAkiko -Den hen visste vart den tog *he he* :cigarr:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Lafon-Rochet, Phelan Ségur samt la Dame de Montrose.
Även om jag aldrig köper andraviner, så har jag flera riktigt goda minnen av La Dame...
 

Silenos

Medlem
@Vino fino och @emanuel, jag håller helt med er om att lagar och bestämmelser som snedvrider konkurrensen till fördel för skräp självklart är någonting som bör bort. Och om kravet på lågt pris blir så starkt att det leder till miljöförstöring m.m., ja det är ju återigen såklart inte ok. Utöver det, och det har ni väl förstått vid det här laget, så bryr jag mig inte om vad gemene man dricker. Jag bryr mig om vad jag själv dricker, och jag vill veta vad ni andra på forumet dricker för trevliga drycker. Det är en mycket intressantare diskussion än trådar där vartannat inlägg är av typen: 'Ha! Kolla in den här biben som nyss kom, den är säkert skitäcklig. De som köper den måste vara dumma i huvudet'

@vininfo.nu , äsch då, det är bara att handla på.
 
Toppen