Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Andante - Châteauneuf-du-pape: son château 1997 - 1500ml

Hej!

Jag hittade en "gammal" flaska hemma som jag fått från jobbet för ca 11 år sedan (december 2002 men vinet är från 1997). Vad är detta för vin?
Är det fint/gott/dyrt? Jag är själv ingen vinkännare så det vore kul att höra från någon som kanske vet.

Här är en bild: http://s21.postimg.org/3uolps9lj/bild_1.jpg

Tack på förhand! :)

Joel
 

chambertin

Medlem
SV: Andante - Châteauneuf-du-pape: son château 1997 - 1500ml

joeljonsson skrev:
Hej!

Jag hittade en "gammal" flaska hemma som jag fått från jobbet för ca 11 år sedan (december 2002 men vinet är från 1997). Vad är detta för vin?
Är det fint/gott/dyrt? Jag är själv ingen vinkännare så det vore kul att höra från någon som kanske vet.

Här är en bild: http://s21.postimg.org/3uolps9lj/bild_1.jpg

Tack på förhand! :)

Joel
Hej Joel och välkommen till forumet !

Har aldrig provat det här vinet så det blir bar lite spekulationer tyvärr.

Vinet är ju som du sett en Châteauneuf-du-Pape (södra Rhône).
Det är gjort (eller buteljerat) på namnkunniga Château Mont-Redon.
Ch. Mont-Redon köper ibland in druvor och viner från andra odlare och buteljerar dessa under bl.a Vignoble Fabre-etiketten.
En av ägarna till Mont Redon är Didier Fabre.

1997 var ingen bra årgång i området och med undantag från kanske dom allra bästa cuvéerna i området så bör de flesta andra vinerna (inklusive ditt) vara väl mogna och på väg utför. Du har ju vinet på magnum vilket är en fördel vid längre lagring och har du tur så är det fortfarande liv kvar i det (förutsatt att du lagrat det bra dvs. mörkt, liggande, någorlunda svalt). En röd Châteauneuf-du-Pape från en bra årgång brukar ha sitt optimala drickfönster runt 8-12 år efter skörden för standardcuvéer och 10-15+ för specialcuvéer. Hållbarheten därefter varierar stort och beror på en mängd olika faktorer.

Andra yngre årgångar på magnum av detta vinet verkar i detaljhandeln ligga runt 50-60€ (för en magnum) ungefär.

Vore jag som du så skulle jag dricka upp den så snart tillfälle ges.
Säkra upp med en reservflaska av ngt som du är mer säker på bara.
 
Toppen