Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Andra, tredje eller kanske fjärdeviner från stora slott

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
I det senaste avsnittet på vinpratarna så nämner de att toppviner från nästan alla slott ofta skenar iväg när det gäller pris. Ingen överraskning här. Rekommendationerna blir således att köpa vin från samma slot, men att istället satsa på 2:a, 3:e eller 4:e vinet.

Jag har alldeles för dålig koll på vilka hus, framförallt i Bordeaux, som rent generellt gör bra andraviner, som man kan komma över till en hygglig peng.

Jag vet att det här har diskuterats på lite olika platser på forumet, men önskar att försöka samla in alla tips här. Låt oss höra vilka slott ni håller högt!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag är också av uppfattningen att man bör undvika andraviner rent principiellt om de inte har fått lysande recensioner eller om man har positiva erfarenheter. Personligen dricker jag mycket hellre en producents hjärtebarn. Det finns ju mängder av producenter i Bordeaux som inte behöver kosta en förmögenhet även om man köper deras bästa viner.

I Bourgogne ser det annorlunda ut då olika lägen mer ger olika uttryck än att de enbart är "olika kvaliteter" av "samma husstil".
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Jag håller med @Håkan , andravinerna lever oftast inte upp till sitt pris. Det är oftast bättre att köpa ett förstavin från ett lägre rankat slott än ett andravin från ett högre. Detta gäller särskilt de bra årgångarna: då är det många av de mindre kända slotten som kan få till det riktigt bra och priserna där påverkas inte alls lika mycket av årgången.
Ett andravin som jag gillar är dock Sarget de Gruad Larose, eftersom det är väldigt snällt prissatt.
 

Swedish

Medlem
Håller helt med det som sagts tidigare! I 99% av fallen är andraviner (nu är det Bordeaux vi snackar om) aldrig ett alternativ...
att de enbart är olika kvaliteter av "samma husstil".
Det är inte bara det är kvalitén inte är så himla kul men i de flesta fall har andravinet väldigt lite att göra med förstavinet... Ett andravin borde rimligtvis spegla en husstil men allt för ofta är det helt andra druvblandningar, andra vingårdar, på tok för unga vinrankor... Månadens vin "Charmes de Kirwan" är för mig ett utmärkt exempel på varför det är ett andravin, har väldigt lite med Kirwan att göra.
Det mest framstående undantaget är för mig Clos du Marquis (det finns några till) men sen så drivs det i princip helt som ett förstavin...
 

Håkan

Medlem
+1 på Clos du Marquis. Skulle jag nämna något Premier Cru så är det Haut Brion som kommer närmast. Har för mig att en stor del av andravinet kommer från insomnade la Tour Haut Brion (rätta om jag har fel) som jag druckit magiska årgångar av fast skall jag vara ärlig är stilen där mer lik la Mission Haut Brion.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det är inte bara det är kvalitén inte är så himla kul men i de flesta fall har andravinet väldigt lite att göra med förstavinet... Ett andravin borde rimligtvis spegla en husstil men allt för ofta är det helt andra druvblandningar, andra vingårdar, på tok för unga vinrankor...
Det är ju just det att Bordeaux lyfter fram slottet (chateau-begreppet) medan Bourgogne lyfter fram marken (terroir). Konsumenten förväntar sig att få ett vin av samma husstil i Bordeaux medan olika lägen i Bourgogne mer ses som helt olika viner med samma vinmakare. Håller alltså med dig. :)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Det finns iofs andraviner som kan vara spännande i sig själv, utan att de behöver ha så mycket med förstavinet att göra: ett andravin som jag skulle vilja testa, men som verkar vara extremt svårt att få tag på är Fleur de Clinet från 2001, en pomerol på blend av cab sauv och cab franc utan merlot.
 

Silex

Medlem
Går man utanför Bordeaux så finns ju andra- och tredje-viner i Toscana som jag tycker kan vara mer intressanta än de från Bordeaux. T ex tycker jag vinerna från Ornellaia, där deras 2:a och 3:e (Le Serre Nuove och Le Volte) görs med andra druvkompositioner kan vara riktigt bra i sin klass. Samma med Tenuta San Guidos (Sassicaia) viner Guidalberto och Le Difese, och även Tignanello (om man nu räknar det som ett 2:a vin till Solaia). Ser jag tillbaka på mina inköp sista 10 åren så har jag definitivt oftare köpt dessa mer än 2:a och 3:e-viner från Bordeaux.
 

Swedish

Medlem
Går man utanför Bordeaux så finns ju andra- och tredje-viner i Toscana som jag tycker kan vara mer intressanta än de från Bordeaux. T ex tycker jag vinerna från Ornellaia, där deras 2:a och 3:e (Le Serre Nuove och Le Volte) görs med andra druvkompositioner kan vara riktigt bra i sin klass. Samma med Tenuta San Guidos (Sassicaia) viner Guidalberto och Le Difese, och även Tignanello (om man nu räknar det som ett 2:a vin till Solaia). Ser jag tillbaka på mina inköp sista 10 åren så har jag definitivt oftare köpt dessa mer än 2:a och 3:e-viner från Bordeaux.
Håller i princip helt med! Känns som det är Bordeaux som har vatnat ut konceptet... Sen tycker jag iofs att Le Volte är rätt så bedrövligt och är inte heller jätte förtjust i Serre Nuove... Men när det gäller Guidalberto och Le Difese så känns det väldigt mycket som San Guido, det finns en klar avsändare... På samma sätt så är Petit Figeac, Flor de Pingus, Laurel och Valbuena5 (ska väl iofs inte ses som ett andravin) lyckade exempel, man får helt enkelt en försmak av toppnumret... Ett andravin ska kännas som att man är på väg mot förstavinet... Inte som att man är på väg till Härnösand när man egentligen vill till San Sebastian...:confused:
 

Håkan

Medlem
+1 på Clos du Marquis. Skulle jag nämna något Premier Cru så är det Haut Brion som kommer närmast. Har för mig att en stor del av andravinet kommer från insomnade la Tour Haut Brion (rätta om jag har fel) som jag druckit magiska årgångar av fast skall jag vara ärlig är stilen där mer lik la Mission Haut Brion.
Självklart la Mission Haut Brions andravin. Ledsen för fel men nu blev det mer rätt. För övrigt funkade la Tour Haut Brion redan innan som LMHB s andravin.
 
Toppen