Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Andras smaknoter

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Mest varje kväll, innan jag släcker butiken, läser jag på CellarTracker.com om ANDRAS smaknoter på de viner jag har i mina källare.
Jag smackar, hurmar och glumpar av självgodhet då någon skriver: "Makalöst vin 97p."
Jag blir KRÄNKT ända in i märgen då idioter skriver: "platt, ointressant, 76p"
Fistf**ka dem!!! Tänker jag. Vad har de för rätt att angripa MINA viner? Varför väljer de att vara så oförskämda mot mig och de viner jag investerat i?
(Och varför köpte jag inte FLER av det där vinet som HonestBoB prisade och färre flaskor av vinet som BeachJoe93 dissade?)
 

Mats

Gone todash....
Mest varje kväll, innan jag släcker butiken, läser jag på CellarTracker.com om ANDRAS smaknoter på de viner jag har i mina källare.
Jag smackar, hurmar och glumpar av självgodhet då någon skriver: "Makalöst vin 97p."
Jag blir KRÄNKT ända in i märgen då idioter skriver: "platt, ointressant, 76p"
Fistf**ka dem!!! Tänker jag. Vad har de för rätt att angripa MINA viner? Varför väljer de att vara så oförskämda mot mig och de viner jag investerat i?
(Och varför köpte jag inte FLER av det där vinet som HonestBoB prisade och färre flaskor av vinet som BeachJoe93 dissade?)

Ja den där sista obligata kvällskollen är viktig för nattsömnen, ibland blir man glad och sover gott som när man ser:

2005 Chateau Musar Bekaa Valley Red Blend 1/15/2014 - MADMAX** WROTE: 100 points

Men sen fins ju det där tillfällena när man ser:


2009 La Spinetta (Rivetti) Monferrato Pin 12/30/2013 - STEFANAKIKO
favorite@2x.png
WROTE: 80 points


och då djä....

 
Ja den där sista obligata kvällskollen är viktig för nattsömnen, ibland blir man glad och sover gott som när man ser:

2005 Chateau Musar Bekaa Valley Red Blend 1/15/2014 - MADMAX** WROTE: 100 points
Men sen fins ju det där tillfällena när man ser:

2009 La Spinetta (Rivetti) Monferrato Pin 12/30/2013 - STEFANAKIKO
favorite@2x.png
WROTE: 80 points


och då djä....
Skönt att vissa har bättre smak än andra
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2011 Chateau Suduiraut
Man undrar ju: hur kommer det bli med min låda? Har den livlig syra eller är den verkligen fadd?
Är den fläskig och kommer den bli mer elegant över åren?
Återkommer med egna noter om några år...

image.jpg
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2011 Pichon Baron
Ja... Man undrar ju onekligen hur det blir med denna halvlåda.
Lovar dock återkomma i ärendet om några år.
image.jpg
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vem LÄGGER till 2 poäng för att vinet har så fin "prisvärdhet*? :mad:
...eller skriver "I think this wine has a too high score, so 50p" eller motsatsen och 100p :mad::mad::mad:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag är generellt inte så mycket för poängsättning på saker som upplevs ur ett stort subjektivt perspektiv. Jag är ännu mindre road av att läsa kreti och pletis betyg på något de har lagt sina surt förvärvade slantar på (många gillar ju sånt man trots allt valt att köpa). Om man skall lyssna på vinrecencenter så bör det vara någon man känner till och som man har en god uppfattning om. Dessutom (med tanke på senare tidens trendsnack) så tenderar stora varumärken få högre betyg än mer okända. Viner som ligger rätt i tiden så att säga.

Nä, slopa betygshetsen och köp vin ni tror på själva eller blir rekommenderade från trovärdiga källor som har liknande smakpreferenser.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag föredrar mångfald före motsatsordet: enfald :p
På CT skrivs väldigt mckt olika om samma vin, men efter att ha läst där ett tag, så har jag "stjärnmarkerat" dem som liknar mig i bedömning eller som jag helt enkelt GILLAR för deras sköna stil och/eller djupa kunskaper. Då stjärnorna dyker upp är det lätt att snabbt bilda sig en uppfattning. Pjaines, tex. Honom skall jag avnjuta några eminenta flaskor med i mars. Sist var jag bakis i två dar, men vilka marvelösa flaskor vi inmundigar då vi råkas. Krögaren vi var hos senast bjöd på korkavgiften och dessutom maten samtidigt som han också bidrog med fantastiska flaskor. En skotte vid namn Martin. Helt underbar! Har bott i Stlm ett tag. Vi snittade drygt 3 flaskor per person och sen avec på avec på avec på det. En vinhandlare somnade faktiskt under bordet efter att ha försökt säga något som ingen förstod. Gudomligt! Bacchanaliskt!
Mångfald på absolut bästa sätt :D
 

Vino fino

Medlem
Jag föredrar mångfald före motsatsordet: enfald :p
På CT skrivs väldigt mckt olika om samma vin, men efter att ha läst där ett tag, så har jag "stjärnmarkerat" dem som liknar mig i bedömning eller som jag helt enkelt GILLAR för deras sköna stil och/eller djupa kunskaper.
Jag vet inte om du håller med @StefanAkiko , men jag tycker det finns några tydliga trender på CT beroende på användarens nationalitet och också vinregioner. Jag brukar mentalt försöka lägga till och dra av från poängen baserat på vad jag tycker mig ha upplevt som statistiska trender.

Exempelvis är jänkare alltid snålare med poäng på sina egna viner. Där brukar jag lägga på någon poäng. Fransmännen likaså är generösare med "utländska" viner och snåla med sina egna.

Sen har C9dP en otroligt hängiven supporterskara som alltid öser på med poäng. Där får man dra av några poäng från de värsta excesserna. (Vart och vartannat vin får 97 poäng trots att det behöver minst tio år för att nå toppen).

Champagne är å sin sida en region där folk har väldigt höga krav och sätter låga poäng i förhållande till kvaliteten. Jag är medskyldig till detta, tyvärr--- borde ge högre poäng, men man jämför alltid med annan Champagne, istället för att se till den inneboende kvaliteten.

Det finns flera exempel.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Mnjae, jag upplever nog att amerikaner är fantastiskt generösa med sina "egna" viner, men jag saknar statistiskt underlag för ett sådant uttalande. Har dock under några års tid valt ut balanserat folk som samvibrerar med min egen smak rätt väl. Att sedan nästan alla viner hamnar på ett medelvärde 89,1 - 91,2 ser jag mer som symtomatiskt för att smaken är som den berömda baken. Därför som jag valt att följa särskilda vinälskare snarare än grupper. Som person föredrar jag också individer före grupper.
Men, oavsett hur man väljer att nyttja CT:s unika databas, så är det ju en fantastisk samling data, som dessutom växer.

I början resonerade jag med mig själv som att CT var indikativt och RP var facit (Bordeaux) men har nu svängt till motsatsen.
 
Toppen