Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

André Clouet 2002

SV: André Clouet 2002

Drack den 2008. Då var den allt för ung, mycket citrus och tyckte då att den skulle inte drickas på ett antal år.
AC har väl tappat lite de senaste åren. 2005 var en ren besvikelse och 1911 har blivit lite sämre med tiden tycker jag.
Ska du köpa eller dricka? Har ett par i källaren så vi kan prova om du vill. Väntar mig inga stordåd men jag kan ha fel, Det händer ju någon gång per år.
 
Trådskapare
A

Andreas

Medlem
SV: André Clouet 2002

tänkte att det kunde vara ok drick och risottobubbel ;)



shorepower skrev:
Drack den 2008. Då var den allt för ung, mycket citrus och tyckte då att den skulle inte drickas på ett antal år.
AC har väl tappat lite de senaste åren. 2005 var en ren besvikelse och 1911 har blivit lite sämre med tiden tycker jag.
Ska du köpa eller dricka? Har ett par i källaren så vi kan prova om du vill. Väntar mig inga stordåd men jag kan ha fel, Det händer ju någon gång per år.
 
SV: André Clouet 2002

Andreas skrev:
tänkte att det kunde vara ok drick och risottobubbel ;)
Köp Paul Dethune från grannbyn istället. Snacka med kompisen på ön. Det är mitt tips.
Edit: Kom även på Marie-Noelle Ledru. Även denna från Ambonnay, tycker generellt mer om Ambonnay kontra Bouzy.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: André Clouet 2002

Druckit ca 5-6 st under 2011. För det priset på bolaget så är ju -02 riktigt fin. Och nu har ju -04 kommit upptill och me, den har ja inte druckit men skulle nog tro att -02 ändå är snäppet vassare. Men Andre Clouet gör alltid goda välbalanserade viner enligt mig har druckit nån cuvée 1911 som varit lite väl omogen men de är bara otur.
 
SV: André Clouet 2002

Skumpagne skrev:
Druckit ca 5-6 st under 2011. För det priset på bolaget så är ju -02 riktigt fin. Och nu har ju -04 kommit upptill och me, den har ja inte druckit men skulle nog tro att -02 ändå är snäppet vassare. Men Andre Clouet gör alltid goda välbalanserade viner enligt mig har druckit nån cuvée 1911 som varit lite väl omogen men de är bara otur.
Välkommen till forumet Skumpagne.

Jag är lite kluven till André Clouet. Hans standardcuvée har blivit sämre och sämre med åren. Vad gäller årgångarna så har de också varit varierande. 2002 var bra, men det är ett år som många har gjort bra viner av. 1911 är dock den största besvikelsen. Från att ha varit ett ganska stort vin så var den senaste utgåvan spretig och tråkig. Så att du hade synpunkter på den kanske inte bara var pga otur utan istället ett bevis på att du har smak :)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: André Clouet 2002

shorepower skrev:
Skumpagne skrev:
Druckit ca 5-6 st under 2011. För det priset på bolaget så är ju -02 riktigt fin. Och nu har ju -04 kommit upptill och me, den har ja inte druckit men skulle nog tro att -02 ändå är snäppet vassare. Men Andre Clouet gör alltid goda välbalanserade viner enligt mig har druckit nån cuvée 1911 som varit lite väl omogen men de är bara otur.
Välkommen till forumet Skumpagne.

Jag är lite kluven till André Clouet. Hans standardcuvée har blivit sämre och sämre med åren. Vad gäller årgångarna så har de också varit varierande. 2002 var bra, men det är ett år som många har gjort bra viner av. 1911 är dock den största besvikelsen. Från att ha varit ett ganska stort vin så var den senaste utgåvan spretig och tråkig. Så att du hade synpunkter på den kanske inte bara var pga otur utan istället ett bevis på att du har smak :)





Tack för det. Har ofta komma in på detta forum när jag googlat olika champagner så tänkte att det var dags.

Men om 1911 där så den första jag drack var jäkligt fin den hade mognat på ordentligt och pikade verkligen samma tid som jag valde att dricka men när jag köpte en till nått år senare så va den jäkligt omogen och ganska värdelös om jag ska vara ärlig. inget jag kommer att köpa igen på ett tag. Men annars tycker jag Andre Clouet är en schysst Bouzy odlare. Kanske inte riktigt uppe i Paul Baras klass men där nere någonstans...
 

Elvis

Medlem
SV: André Clouet 2002

Jag tycker att Silver Brut håller klassen bra. Det är faktiskt den enda André Clouet jag fortfarande köper. Grande Réserve är riktigt dålig numera och 1911 har jag också blivit besviken på.
 
SV: André Clouet 2002

Elvis, håller med. Silver Brut är konsekvent bra. Det sägs att druvmaterialet är samma som den vanliga cuvéen men att det är noll dosage.

Dock när jag var nere hos André Clouet och pratade om skillnaden mellan den vanliga cuvéen och Silver Brut så var det ganska tydligt att Jean-Francois Clouet behandlar Silver Brut på ett annat sätt. Kommentarer som att "man kan inte dölja misstag i ett vin utan dosage" , "ingen överraskning att personer som du föredrar Silver Brut" samt att på frågan om det var olika druvmaterial i de olika vinerna så svarade han "druvorma kommer från samma vingårdar men man kan ju alltid välja i vilket vin man tar vilka druvor".

Tråkigt bara att 1911 inte fortsatt håller samma standard. Det var en favorit av Clouets viner och var väl i klass med Paul Baras Comtessa
 

Keen

slan
SV: André Clouet 2002

Den enda gången jag druckit 1911 var den riktigt jävla bra. Får väl hålla fast vi det minnet och undvika det framöver...
 

Bubblaren

Medlem
SV: André Clouet 2002

Beror det inte lite på vilken 1911 man har. De jag har är 95/96/97, inköpta 2005-2006. Vilka årgångar har varit i de senare släppta 1911?
 
SV: André Clouet 2002

Bubblaren skrev:
Beror det inte lite på vilken 1911 man har. De jag har är 95/96/97, inköpta 2005-2006. Vilka årgångar har varit i de senare släppta 1911?

Kommer inte ihåg vilka årgångar som den senaste 1911 som jag drack var gjord av. tror det var 98/99/00. Svårt att slåss med 95/96/97. Den som finns nu verkar vara gjord på 2002 bas samt solera från 2000-2005 (dvs reservvin men Solera låter bättre :) ) http://www.vingruppen.se/WineWorld/Fran ... -1911.aspx

Även den som är gjort på 95/96/97 tycker jag har tappat. Mina anteckningar från augusti 2011

Den andra flaskan den senast perioden. Som senast så är vinet en ganska stor besvikelse, moussen är ganska grov, försvinner fort, doften är initalt bra med lite brödiga toner, röda bär, smörad brioche men blir snabbt platt. Smaken är likaså, tunn, kort eftersmak och dör snabbt i glaset, syran finns där men bleknar också den.. Spontant med två flaskor så känns det här vinet som det är över sin topp. Med de årgångarna borde det vara ett betydligt mer spänstigt vin
 

Elvis

Medlem
SV: André Clouet 2002

Jag har också blivit besviken på 95/96/97 ett par gånger. Jag har provat någon senare, kommer inte ihåg vilken, och också blivit besviken.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: André Clouet 2002

Men vi kan konstatera att en Comtesse marie de france är ett bra substitut för den ständiga besvikelsen ifrån cuvee 1911... comtesse -98 va super senast jag drack den för ca 1 år sedan. har fortfarande någon kvar. missade dock -99..
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: André Clouet 2002

Om jag förstått det rätt så gör dom 1911 flaskor per år men samma cuvee görs under flera år så förmodligen stor skillnad beroende på deg. datum. (sen är det väl "lite" skillnad på reservvin och solera ;) )
2002 (back to topic :)) så är den som säljs på SB inte det "riktiga" årgångsvinet, enligt uppgift är det upp till 80% Ch i denna. Årgångsvinet är normalt 50/50 PN/CH oct tappat på en flaska liknande P. Peters Cuvee Speciale med mörkblå strumpa. Tror också att detta kan vara inköpta flaskor dvs ej från Clouets egna vingårdar.
 
SV: André Clouet 2002

magnum skrev:
Om jag förstått det rätt så gör dom 1911 flaskor per år men samma cuvee görs under flera år så förmodligen stor skillnad beroende på deg. datum. (sen är det väl "lite" skillnad på reservvin och solera ;) )
2002 (back to topic :)) så är den som säljs på SB inte det "riktiga" årgångsvinet, enligt uppgift är det upp till 80% Ch i denna. Årgångsvinet är normalt 50/50 PN/CH oct tappat på en flaska liknande P. Peters Cuvee Speciale med mörkblå strumpa. Tror också att detta kan vara inköpta flaskor dvs ej från Clouets egna vingårdar.
Oj då, det hade jag missat. Nu har jag bara köpt AC på plats och inte via Systembolaget. AC har väl växt rätt kraftigt så druvorna räcker kanske inte till.

Jag vet att det är skillnad men det har blivit lite mode i namnet Solera, känns som om man bara pytsar lite reservvin i en dunk så kan man kalla det för Solera. Kanske en liten överdrift :) från min sida men varför vara modest
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: André Clouet 2002

Fast enligt Juhlin så gjorde man 50-50 fram tills -99 sen började man med 100% noir på vintage vinerna.
 

Elvis

Medlem
SV: André Clouet 2002

Enligt provningsanteckningarna på Julles sajt är det så. Eller för att vara helt korrekt:

Mellan 1959 och 1976 var det 100% PN.
Mellan 1986 och 1999 var det 50/50 PN/CH med undantag för 1996 som var 70/30.
Årgång 2000 och 2002 är 100% PN.

Men Juhlin har bara provat ett årgångsvin per årgång, så han har nog inte provat båda varianterna. Jag tror mer på magnum.
 
Toppen