Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

André Clouet 2002

magnum

Epernay, Frankrike
SV: André Clouet 2002

Elvis skrev:
Enligt provningsanteckningarna på Julles sajt är det så. Eller för att vara helt korrekt:

Mellan 1959 och 1976 var det 100% PN.
Mellan 1986 och 1999 var det 50/50 PN/CH med undantag för 1996 som var 70/30.
Årgång 2000 och 2002 är 100% PN.

Men Juhlin har bara provat ett årgångsvin per årgång, så han har nog inte provat båda varianterna. Jag tror mer på magnum.
I Juhlins böcker är infon annorlunda där har han provat 2 versioner av 96an 50/50 och 70/30 vilket om jag minns rätt han kommenterade var i standard flaska eller att 96an var i en special flaska ;). Men dom senare årgångarna finns i flera varianter!! Årgångsvinet som kommer i dom "annorlunda" flaskorna skall enligt uppgift alltid vara 50/50.
 

Elvis

Medlem
SV: André Clouet 2002

Det stämmer. Just 1996 har han provat i två varianter, en 70/30 och en 50/50, men han tycker att de är snarlika. Senare årgångar har han bara provat en av varje av.
 
SV: André Clouet 2002

Röjde lite i källaren igår och hade flaskor både direkt från huset och köpta via SB. De som är köpte via huset är till vänster (se den franska skattetiketten)

212012121228P7157.jpg




magnum skrev:
Om jag förstått det rätt så gör dom 1911 flaskor per år men samma cuvee görs under flera år så förmodligen stor skillnad beroende på deg. datum. (sen är det väl "lite" skillnad på reservvin och solera ;) )
2002 (back to topic :)) så är den som säljs på SB inte det "riktiga" årgångsvinet, enligt uppgift är det upp till 80% Ch i denna. Årgångsvinet är normalt 50/50 PN/CH oct tappat på en flaska liknande P. Peters Cuvee Speciale med mörkblå strumpa. Tror också att detta kan vara inköpta flaskor dvs ej från Clouets egna vingårdar.
 
Toppen