Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Andre Jacquart Experience Blanc de Blancs 2006

HJF

Medlem
Någon som haft möjlighet att prova Jacquarts Experience Blanc de Blancs 2006 som nu finns tillgänglig på SB? Har hört en hel del gott om producenten och planerar att beställa några flaskor. Tittade även på deras Experience NV, men 2006 brukar väl beskrivas som en bra årgång för chardonnay så det borde ju vara värt de extra slantarna. Vad jag förstår använder sig Jacquart av ekfat för en del av basvinet och låter ej vinerna genomgå malolaktisk jäsning? Någon som vet om det är ren Mesnil-frukt i basvinet?
 

Elvis

Medlem
SV: André Jacquart Experience Blanc de Blancs 2006

André Jacquart har vingårdar i Vertus också, det är därför NV Experience är en premier cru.

Däremot tror jag att Experience 2006 är en ren Mesnil och att Systembolaget därmed har fel som rubricerar vinet som en Premier Cru. Jag tycker mig till och med se på bilden att det står Grand Cru på flaskan.
 
SV: André Jacquart Experience Blanc de Blancs 2006

Elvis skrev:
André Jacquart har vingårdar i Vertus också, det är därför NV Experience är en premier cru.

Däremot tror jag att Experience 2006 är en ren Mesnil och att Systembolaget därmed har fel som rubricerar vinet som en Premier Cru. Jag tycker mig till och med se på bilden att det står Grand Cru på flaskan.

Jag tror du har rätt här Elvis. Kanske Gullberg har mer information
 
Trådskapare
H

HJF

Medlem
SV: Andre Jacquart Experience Blanc de Blancs 2006

Japp, jag har kollat runt lite och det verkar stämma bra. Deras årgångsvin ska vara ren Grand Cru. Så, någon som testat? Är det någon påtaglig ekfatskaraktär hos Jacquarts viner?
 

Elvis

Medlem
SV: Andre Jacquart Experience Blanc de Blancs 2006

Jag har inte provat 2006:an än men 2002, 2004 och 2005 har alla varit mycket bra. 2004:an, till exempel, kom trea i en blindprovning mot andra årgångs-bdbfrån 2004 och slog ett antal dyrare viner, bland annat Fleur de Passion, Guy Charlemagne och Leclapart l'Amateur. Två provare av sju hade André Jacquart som sin vinnare.

Och ja, det är en tydlig ekfatskaraktär i André Jacquarts viner (blanda inte ihop med Jacquart!) men alltid integrerad på ett bra sätt.
 
SV: André Jacquart Experience Blanc de Blancs 2006

Anders Landström skrev:
Jag tror du har rätt här Elvis. Kanske Gullberg har mer information

Helt rätt att 2006 är en Grand Cru från Mesnil. Systembolaget har även en 1er cru BdB NV från huset där druvorna kommer från både Mesnil och Vertus. I övrigt verkar flera läsare ha stenkoll på producenten här, fat används som någon sa men karaktären är alltid integrerad :) Dom har konsekvent arbetat mot lägre dosage, i aktuella viner nu så har både Grand Cru och 1er Cru 3g/liter socker.
 
Toppen