Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Anka!

Lando

Medlem
Har aldrig lagat anka, men vill prova till några NZ Pinoter som jag köpt. Fram med era idéer och recept om hur man tillagar denna ädla fågel!

Tack på förhand!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Anka!

Guayabera skrev:
Eller så kör du denna varianten: http://www.youtube.com/watch?v=mJrMr22vefo

På en mer seriös not, världens bästa snabbmat är ju annars att köra ankconfit i stekpanna och sen i med en rejäl stänk Armagnac eller Cognac och reducera.

För att kalla det snabbmat så är det väl i sig en nödvändighet att ha färdig confit. :)

Någonting som är ruskigt gott är ju som folk redan har sagt att dunka på patten med svålen/fettsidan ned (gärna ristad) och sen flippa den och köra in den i ugnen. Lågtempa är ju väldigt gott, köra den på 120 grader till rätt innertemperatur nåtts. Vill man sen lyxa till det lite extra så kan man med födel lossa svålen och knäcka till den lite extra under grillen (och högre temperatur), strimla och servera till.

En gammal klassiker som fungerar lysande till PN är att göra en sirap med färska hallon, balsamvinäger och lite nymald svartpeppar att ha till. Och kanske en potatisfondant om man vill vara riktigt mycket början på 2000-tal!
 
Trådskapare
L

Lando

Medlem
SV: Anka!

Det där låter ju sjukt gott, tack för det!

Då är ju bara frågan vad rätt temp för anka är, nån som har nån idé?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Anka!

Lando skrev:
Det där låter ju sjukt gott, tack för det!

Då är ju bara frågan vad rätt temp för anka är, nån som har nån idé?
¨

55 till 60 grader för medium. När du lågtempar den, kör den på 120 grader, så kan du faktiskt dra den upp till 60 grader, sen låter du den vila medan du fixar det andra så är den snyggt röd rätt igenom, ingen liten kärna omgiven av mer tillagat. Om jag lyckas göra mig förstådd. :)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Anka!

Guayabera skrev:
Har inte alla det? ;)

Vet iofs inte. Det är ju stapelvara.

Brukar koka min egen och förvara hemma. Perfekt att ta med till jobbet och smaska på som ett näringsriktigt mellanmål med en äppelcidersenap..
 

Per Stade

Lege artis
SV: Anka!

Jimmy Forsman skrev:
¨

55 till 60 grader för medium. När du lågtempar den, kör den på 120 grader, så kan du faktiskt dra den upp till 60 grader, sen låter du den vila medan du fixar det andra så är den snyggt röd rätt igenom, ingen liten kärna omgiven av mer tillagat. Om jag lyckas göra mig förstådd. :)

Jättebra tillagningsanvisning. Gäller samma för kalkon och kyckling?
Eller skall det vara andra temperaturer?
 
Trådskapare
L

Lando

Medlem
SV: Anka!

Jimmy Forsman skrev:
¨

55 till 60 grader för medium. När du lågtempar den, kör den på 120 grader, så kan du faktiskt dra den upp till 60 grader, sen låter du den vila medan du fixar det andra så är den snyggt röd rätt igenom, ingen liten kärna omgiven av mer tillagat. Om jag lyckas göra mig förstådd. :)

Mycket pedagogiskt, tack!
 

Dejzan

Medlem
SV: Anka!

Per Stade skrev:
Jättebra tillagningsanvisning. Gäller samma för kalkon och kyckling?
Eller skall det vara andra temperaturer?
Lågtempa gärna men öka innetempen till 65-66 och låt vila några minuter innan du serverar. Halvrå kyckling är varken bra ur ett smak eller hälsoperspektiv.
 
Trådskapare
L

Lando

Medlem
SV: Anka!

Dejzan skrev:
Lågtempa gärna men öka innetempen till 65-66 och låt vila några minuter innan du serverar. Halvrå kyckling är varken bra ur ett smak eller hälsoperspektiv.

Men det är ju anka och inte kyckling? ???
 

Dejzan

Medlem
SV: Anka!

Lando skrev:
Men det är ju anka och inte kyckling? ???

Citat från: Per Stade skrivet idag kl. 03:50:42 pm
Jättebra tillagningsanvisning. Gäller samma för kalkon och kyckling?
Eller skall det vara andra temperaturer?

Där kom kycklingen in i bilden.
 

Matts-L

Medlem
SV: Anka!

Jag är ny på forumet och hittade denna tråd av en slump, kanske är den för gammal men jag svarar ändå.
CONFIT, lätt att laga om man har lite tid. Krydda anklåren, låt dem ligga över natten. Borsta av kryddorna och confitera i ankfett ca 100grader 6-8h. lägg i en halv vitlök som kokar med under hela tiden. Pensla skinnet med honung och kör i ugnen på grill i några minuter före servering ger bra stekyta och varmt kött.
Servera med klyftpotatis, vitlök i skirat smör och en timjankvist. Till detta naturligtvis ett bra bourgogne, himlen är nära... ;D
 
Toppen