Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ankbröst!

Jos

Medlem
Har tinat ett par ankbröst men har idétorka, har du något förslag på vad jag ska göra med dem?
 
SV: Ankbröst!

Jos skrev:
Har tinat ett par ankbröst men har idétorka, har du något förslag på vad jag ska göra med dem?
In i ugnen på galler med fettsidan nedåt. Skär skåror i fettet innan så droppar det lättare.
Under ankorna kör du in ett gäng potatisar som du förkokat och klyftat. Låt ankfettet droppa ner på potatisarna medan allt går klart i ugnen.
Under tiden gör du en sås på plommon, rött vin, grädde och lite annat såsvänligt. (Typ fond och diverse krydderier)
Öppna även en sjysst bourgogne undertiden. Kommer sitta som en smäck till.

Vill man ha grönsaker så funkar sockerärter bra.
Smält smör, skilj proteinet från fettet, hacka vitlök och släng ner i pannan och fritera ett tag i smöret. Släng ner sugarsnaps och blanda runt i någon minut. Salta och peppra. Klart.

Kanske lite sent, men lycka till! :)
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Ankbröst!

Tack för tips, ska pröva nästa gång. I brist på fantasi brände jag på dem i pannan och sen in i ugnen till 50 grader innertemperatur, fräste snabbt upp rejält med spenat i smör samt kokade blomkål i grädde och champagne som jag sen mixade till puré tillsammans med parmesan och kryddor. Blev helt ok.

Men du;
hacka vitlök och släng ner i pannan och fritera ett tag i smöret

Blir det verkligen bra? Jag har som regel att aldrig bryna lök eller vitlök då jag tycker den blir besk.
 
SV: Ankbröst!

Jos skrev:
Tack för tips, ska pröva nästa gång. I brist på fantasi brände jag på dem i pannan och sen in i ugnen till 50 grader innertemperatur, fräste snabbt upp rejält med spenat i smör samt kokade blomkål i grädde och champagne som jag sen mixade till puré tillsammans med parmesan och kryddor. Blev helt ok.

Men du;
Blir det verkligen bra? Jag har som regel att aldrig bryna lök eller vitlök då jag tycker den blir besk.
Man får en jättegod rostad vitlökskaraktär. Inget beskt alls, då du friterar den i fettet och inte bryner/karamelliserar.
 

weezer

Medlem
SV: Ankbröst!

Kryssa skinnet, lägg i kall panna och låt fettet smälta sakta och svålen blir så sakteliga knaprig. Släng gärna med några krossade vitlöksklyftor å örter. baka klart i ugnen på låg värme.

Finstrimlad spetskål, fräs med lite lök, slå över lite grädde, kanske tryffelolja. låt koka in lite grann så det blir simmigt.

Bryn en delad endive i socker och lite smör, slå över apelsinsaft, skal och låt brässera. Svartpeppar från kvarn, salt. Låt koka tills den blir mjuk. Runda av med en klick smör.

Servera ankapankan med lite rostad mandel och en rödvinssky, vitkål och endive.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Ankbröst!

weezer skrev:
Kryssa skinnet, lägg i kall panna och låt fettet smälta sakta och svålen blir så sakteliga knaprig. Släng gärna med några krossade vitlöksklyftor å örter. baka klart i ugnen på låg värme.

Finstrimlad spetskål, fräs med lite lök, slå över lite grädde, kanske tryffelolja. låt koka in lite grann så det blir simmigt.

Bryn en delad endive i socker och lite smör, slå över apelsinsaft, skal och låt brässera. Svartpeppar från kvarn, salt. Låt koka tills den blir mjuk. Runda av med en klick smör.

Servera ankapankan med lite rostad mandel och en rödvinssky, vitkål och endive.

Jag testade det här receptet i helgen. Det bidde bra som tusan, men endiven upplevde jag som väldigt besk. Vad blev fel?
 

weezer

Medlem
SV: Ankbröst!

Sjödin skrev:
Jag testade det här receptet i helgen. Det bidde bra som tusan, men endiven upplevde jag som väldigt besk. Vad blev fel?

Endive har mycket beska i sig, det är väl en smaksak om man gillar det..i rå form är den inte så framträdande men när man tillagar den koncentreras smakerna lite mer..
 
Toppen