Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Anonymitet i blogg och forumvärden

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Vad är det med anonymitet som är så otroligt proverande? Vad är det som gör att man inte kan föra en diskussion utan att gorma om att motdebattörens åsikter är värdelösa om personen inte visar sin sanna identitet?

Det som är den stora behållningen med internet och diskussionsforum där medlemmarna är anonyma (eller öppna med vilka de är, det bestämmer de själva) är just att det främjar diskussioner. Det skapar möjlighet för personer som vanligtvis är förhindrade av sitt arbete att diskutera saker som systembolaget och deras inköpsprocedurer, vinskribenter och deras respektive opartiskhet (om man ser till saker som diskuterats på det här forumet). Vinsverige är så litet att alla i princip känner alla. Om inte personligen så åtminstonde ryktesvägen. Att tro att det inte finns en protektionistisk anda inom exempelvis vinskribentkåren eller att inköparna på systembolaget inte skulle vara långsinta om de sågas av någon som arbetar för en leverantör är bara naivt.

Anonymiteten ger ALLA möjlighet att diskutera på lika villkor, ger alla samma möjligheter att hämta fram källmaterial och argumentera för sin sak. Det är någonting som kan göras såväl anonymt som öppet.
 

J.S.

Medlem
SV: Anonymitet i blogg och forumvärden

Självklart är det viktigt (om man vill) att kunna få vara anonym i olika forum och bloggar, det gör väl inte åsikterna mindre intressanta. Det är väl tråkigt om någon känner sig kränkt eller förtalad, men personen i fråga kan ju alltid bemöta kritiken om han/hon anser sig vara feltolkad eller missförstådd på något sätt. Är man dessutom en offentlig person eller myndighet, får man nog lov att tåla om någon/några öppet granskar eller kritiserar vederbörande. Vem skulle våga göra detta om man inte kunde vara anonym? Inte alltför många! Jag har själv blivit föremål för diskussioner på ett forum för ett antal år sedan när jag gav ut en bok i ett helt annat ämne. Visst, det känns när folk kritiserar och bedömer ens arbete, ros & ris... men det får man ta!
 

SUPRA

Bäst
SV: Anonymitet i blogg och forumvärden

En vän besökte en HÖGT uppsatt advokat.

Han hajade till när han såg att snubben hade flashback uppe, och han noterade även att advoktaten faktiskt var reggad och hade ett par hundra inlägg på samvetet.
 

Hans A-g

Medlem
SV: Anonymitet i blogg och forumvärden

Möjligen är det här en generationsfråga.

Vi som itutades att man ska stå för sina åsikter, att man inte ska skicka anonyma brev osv, vi har väl helt enkelt inte hängt med i den nya ansvarslösheten...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Anonymitet i blogg och forumvärden

Hans A-g skrev:
Möjligen är det här en generationsfråga.

Vi som itutades att man ska stå för sina åsikter, att man inte ska skicka anonyma brev osv, vi har väl helt enkelt inte hängt med i den nya ansvarslösheten...

Och jag antar då att du på samma sätt avskyr anonyma insändare i tidningar? Någonting som mig veterligen förekommit både före och efter internets intåg i allas våra liv. Att anonymt kunna föra fram åsikter som kan betraktas som obekväma för etablissemanget är en grundförutsättning för att kunna skapa en opinion i känsliga ämnen. Tro mig, om det fanns en möjlighet att öppet kritisera Systembolag och starka, etablerade vinskribenter utan att riskera reprimander eller efterverkningar för egen del eller för det företag där man arbetar så skulle inte finnas någon hejd på det. Det finns en anledning varför det inte finns någon öppen kritik eller dialog om Systembolagets vardande eller icke vardande, eller för den delen de "stora" vinskribenterna, i det här landet. Och det är helt enkelt en rädsla för vilka efterföljder detta kan få på ett personligt och yrkesmässigt plan.

Anonymitet är helt nödvändigt för att någon ska våga börja ifrågasätta det etablerade, sen kommer det alltid en punkt när det är dags att ta fram saker och ting i offentligheten också, det håller jag helt med om. Sen har det också blivit så att det namn man skriver under på internet, speciellt de som är aktiva skribenter på bloggar och forum faktiskt är mer respekterade under sina "nick" än under sina riktiga namn, detta av den enkla anledningen att det är "nicken" om är deras offentliga person på nätet.

Som du säger, det är kanske en generationsfråga, men det tror jag är att förenkla det. Anonymiteten på internet ger ALLA möjligheten att föra fram sina åsikter på lika villkor, oavsett vilka de än må vara. Det är någonting som jag tycker är betydligt viktigare för yttrandefrihet och demokrati än huruvida någon skriver som "Redrum" eller sitt riktiga namn.
 

Lando

Medlem
SV: Anonymitet i blogg och forumvärden

Krug, någon speciell anledning att du startade denna tråd, är det bara efterdyningar av alla vinjournalistikkritiska trådar eller finns det nån ny anledning?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Anonymitet i blogg och forumvärden

Egentligen inte mer än jag tycker att ämnet behöver diskuteras. Det finns en stor motvilja mot anonyma diskussioner därute, de är inte speciellt svåra att hitta om man söker runt lite. På rak arm kan jag nämna Herr Artberg, Johan Franco Cereceda, Per Karlsson m.fl som hävdar att diskussioner som sker bakom "nick" inte är värda att tas på allvar.

Själv hävdar jag naturligtvis motsatsen.
 

Niklas J

Medlem
SV: Anonymitet i blogg och forumvärden

Om det är en lägerdelare grundat generationsskillnader vågar jag inte svara på. Själv bryr jag mig inte särskilt mycket om det är ett nick eller riktigt namn jag pratar med på diverse forum. Ämnet är ju det som roar! Råkade ut för Per Karlsson på min blogg för dryga månaden sedan. Han var ganska oförstående till anonymiteten och gav inget särskilt trevligt intryck i sina försök förklara det. Kanske ett försök till provokation men till vilken nytta?

Precis som med TV; gillar man inte programmet är det bara byta kanal. Gillar man inte en vinblogg med anonym skribent; läs inte sidan! Så enkelt är det...

/Niklas J
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Anonymitet i blogg och forumvärden

Niklas J skrev:
Om det är en lägerdelare grundat generationsskillnader vågar jag inte svara på. Själv bryr jag mig inte särskilt mycket om det är ett nick eller riktigt namn jag pratar med på diverse forum. Ämnet är ju det som roar! Råkade ut för Per Karlsson på min blogg för dryga månaden sedan. Han var ganska oförstående till anonymiteten och gav inget särskilt trevligt intryck i sina försök förklara det. Kanske ett försök till provokation men till vilken nytta?

Precis som med TV; gillar man inte programmet är det bara byta kanal. Gillar man inte en vinblogg med anonym skribent; läs inte sidan! Så enkelt är det...

/Niklas J

Hej Niklas och välkommen hit!

Jo, det var en av anledningarna till att jag nämnde just Per efter att jag såg utbytet hos dig. Jag har själv råkat ut för honom mailledes då han väl uttryckte sig på samma sätt som på din blogg. Mannen framstår inte som speciellt trevlig, och det får väl vara hans rättighet. :)
 

SUPRA

Bäst
SV: Anonymitet i blogg och forumvärden

Kan det ha att göra med att man vill identifiera "nivån" med den man diskuterar innan man ger sig in i en debatt man annars kanske hade avstått?

Så att man inte gör bort sig och börjar diskutera historia med en doktor i just det ämnet, eller besserwissrar vin med en som vunnit SM.

Att man är rädd för att göra bort sig offentligt helt enkelt, med att först visa att man kan nåt och det sedan visar sig att man var tvåa på området.
 

Elvis

Medlem
SV: Anonymitet i blogg och forumvärden

För mig bygger inte forum som finewines på anonymitet, tvärtom.

Vi skriver under våra nick och bygger på så sätt upp en personlighet inom forumet. Nu har jag träffat ganska många här, men även om jag inte hade gjort det så hade jag vetat att SUPRA gillar snabba bilar och har större champagnebudget än de flesta, osv. Vi känner varandra så väl att vi direkt kan identifiera fylleinlägg, till exempel. :) Forumet hade inte varit särskilt spännande om alla hade använt nya nick för varje inlägg, eller om det inte hade funnits några nick alls. Det är bara att titta på vad som händer i kommentarer till artiklar på exempelvis DI där läsare skriver fritt utan nick – det blir inte särskilt meningsfulla debatter.

Jag har också sett i flera debatter i andra forum hur en ny medlem skriver sitt första inlägg i en tråd och vilt försvarar någon viss person eller företag. Då blir det ganska uppenbart att personen i fråga är partisk och vanligtvis blir den personen då mosad i debatten. "Jaså, du har skapat ett konto bara för att försvara X". Så inte ens i forum ses anonymitet alltid med blida ögon.

Däremot håller jag med om att det är bra att personer i vinbranschen i ett forum som detta kan skriva fritt vad de tycker utan att riskera repressalier från SS/vinskribenter/andra.
 

Niklas J

Medlem
SV: Anonymitet i blogg och forumvärden

Tack Krug; trevligt vara här då jag ändå läser forumet ofta.

Just Per's attityd har jag lite svårt att förstå då åtminstone jag tycker han skjuter sig själv i foten. Med den inställningen han har, att samla så många ovänner som möjligt, är det ju inte de bästa förutsättningar han skaffar sig för att driva ett företag i vinbranschen (som han ändå gör).

Inte blir jag då positiv till deras resor, provningskommentarer och hemsidor och jag tycks inte vara den enda som tolkat det så. Men, men, det är deras val och vill man bara diskutera med personer man har en identitet på så lär ju i alla fall jag slippa honom på min blogg eftersom han inte vill diskutera med anonyma (något han ändå fortsatt med fast han säger raka motsatsen...)

Niklas J
 

anders

Medlem
SV: Anonymitet i blogg och forumvärden

Elvis skrev:
Det är bara att titta på vad som händer i kommentarer till artiklar på exempelvis DI där läsare skriver fritt utan nick – det blir inte särskilt meningsfulla debatter.

Själva debatten blir inte meningsfull men jag stärks i min uppfattning att det är dags att inskränka rösträtten. Det är helt enkelt inte klokt hur otroligt okunninga människor är.
Att vissa inte ståtar med sina namn kan vara fullt förståeligt när man ser stupiditeten på inläggen. Å andra sidan har man forskat fram att ju mer dum i huvudet man är dessto mindre inser man att man är dum i huvudet så det skulle vara fullt möjligt för dessa personer att vara öppna med identitet. De fattar ändå inte hur dumma de gör sig.

Vill man dra just inläggen ett steg längre, i alla fall när det gäller just DI, så kan man tänka sig in i situationen för en kvinna som är ute för att roa sig. Hur många gånger under ett år tror ni att någon går upp till henne med en "originel" öppning? Titta på DI så lär det blir klart vad hon tvingas stå ut med. Hur många "originella" inlägg om Doktorns herrgård, Kuba och Nordkorea och liknande har man inte läst. Och pundhuvudena är så övertygade om sin "originalitet" att de inte ens läser de tidigare inläggen i tråden så vad får vi läsare (dvs motsvarigheten till kvinna)? Samma skit serverad för tionde gången bara i den tråden. Jag är glad att jag inte är kvinna och slipper därmed alla original. Respekt till kvinnor som fortfarande orkar gå ut och ta detta.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Anonymitet i blogg och forumvärden

anders skrev:
Själva debatten blir inte meningsfull men jag stärks i min uppfattning att det är dags att inskränka rösträtten. Det är helt enkelt inte klokt hur otroligt okunninga människor är.
Att vissa inte ståtar med sina namn kan vara fullt förståeligt när man ser stupiditeten på inläggen. Å andra sidan har man forskat fram att ju mer dum i huvudet man är dessto mindre inser man att man är dum i huvudet så det skulle vara fullt möjligt för dessa personer att vara öppna med identitet. De fattar ändå inte hur dumma de gör sig.

Vill man dra just inläggen ett steg längre, i alla fall när det gäller just DI, så kan man tänka sig in i situationen för en kvinna som är ute för att roa sig. Hur många gånger under ett år tror ni att någon går upp till henne med en "originel" öppning? Titta på DI så lär det blir klart vad hon tvingas stå ut med. Hur många "originella" inlägg om Doktorns herrgård, Kuba och Nordkorea och liknande har man inte läst. Och pundhuvudena är så övertygade om sin "originalitet" att de inte ens läser de tidigare inläggen i tråden så vad får vi läsare (dvs motsvarigheten till kvinna)? Samma skit serverad för tionde gången bara i den tråden. Jag är glad att jag inte är kvinna och slipper därmed alla original. Respekt till kvinnor som fortfarande orkar gå ut och ta detta.

Va?
 

Hans A-g

Medlem
SV: Anonymitet i blogg och forumvärden

Krug

Jo det är riktigt - anonyma tidningsinsändare fanns långt före Bloggens tid. Men det var också dessa som gav insändarsidan dess låga status ("Arg svensk" som gnäller om hundbajs...).
Idag byter många tidningar till mer seriösa "debattsidor", med undertecknade inlägg.
Medan "Arg svensk" blir bloggare.

(Elvis hyllning till "forumgemenskapen" inger dock hopp - andas en doft av gamla goda tiders "sociala kontroll". Arg svensk får förhoppningsvis veta hut...)
 

kayaker

Cyklist
SV: Anonymitet i blogg och forumvärden

anders skrev:
Själva debatten blir inte meningsfull men jag stärks i min uppfattning att det är dags att inskränka rösträtten. Det är helt enkelt inte klokt hur otroligt okunninga människor är.
Att vissa inte ståtar med sina namn kan vara fullt förståeligt när man ser stupiditeten på inläggen. Å andra sidan har man forskat fram att ju mer dum i huvudet man är dessto mindre inser man att man är dum i huvudet så det skulle vara fullt möjligt för dessa personer att vara öppna med identitet. De fattar ändå inte hur dumma de gör sig.
En annan möjlighet är att de är för dumma för att kunna skriva sitt namn.
 

anders

Medlem
SV: Anonymitet i blogg och forumvärden

Ett stort problem med debattsidor är att där förvandlas genast trycket från offentligheten till dubbelt. Inte nog med att man först ska hitta någon som skriver obevkämt men nu ska dessutom en publicist ta riskien att bli av med annonsintäckter.
Om man inte tror att detta är ett problem kan man fundera på när man senast såg ett debattinlägg signerat Sverigedemokraterna i en seriös dagstidning. Man kan inte gärna heller bara avfärda dessa som nötter eftersom det inte är så svårt att hitta debattsidor där Sverigedemokraterna angrips (varför avsätta en hel sida för att angripa nötter?). Dessa får alltså inte ens försvara sig. Jag kallar detta ett demokratiskt underskott, allt i den politiska korrekthetens namn (har jag nämnt att jag hatar politisk korrekthet? ;) ).
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Anonymitet i blogg och forumvärden

Jag skulle vilja säga att den HÄR tråden, speciellt det första inlägget, är det ultimata beviset på att internet behöver sin anonymitet.

Sen att den också visar på den stora baskidan med forum, trollen, är ju också ett plus.

Men därmed inte sagt att det skulle bli bättre om alla skrev med ett öppet namn, på intenet är ett nick ett nick, du kan aldrig veta vem det är som gömmer sig bakom en signatur. Vare sig det är Krug, Hans A-g eller Magnus Claesson. Det står vem som helst fritt att ta vilket namn som helst. Det är det som gör att öppenhetsivrarna därute gör bäst i att bekämpa internetdiskussioner i alla dess former, om man inte ser motparten i verkligheten så kan man aldig vara säker på vem det är...
 

Hans A-g

Medlem
SV: Anonymitet i blogg och forumvärden

Anders

Jag håller med: flertalet tidningar idag har för lågt i tak.
Bloggvärlden blir då en Sherwoodskog. På gott (nedtystade får röst). Och på ont (allsköns "freaks" slinker med; men dem fixar ju Elvis...).
 
Toppen