Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Anti-allt-skoj-folk (WHO:s COVID-rekommendationer om alkohol)

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Helt fantastiskt att WHO kommer fram till att:
  • Man bör aldrig dricka alkohol, ety redan små mängder kan åstadkomma stor skada, cancer osv samt att det inte finns några "säkra" minimi-mängder.
  • Ssk under den rådande pandemin av SARS-CoV-2 är total abstinens det enda raka.
*pft*

Vem kan ens ta till sig den typen av medeltidsfaçoner av bristande logik som baseras på fanatism?

Enkel empiri: Har alkoholisterna decimerats i större andel än befolkningen i övrigt pga COVID - eller inte?
Svar: nej!
Har Googlat en hel del utan att kunna finna några som helst data eller bevis för att alkoholkonsumtion på något vis skulle försämra immunförsvarets möjligheter att bekämta en COVID-infektion i sådan utsträckning att det syns i statistiken. Vore det sant, skulle ju en högre andel alkoholister ha strukit med. Däremot finns det gott om studier och data som tydligt visar på att andelen alkoholrelaterade skador, akutsjukvårdsbehov och dödsfall ökat under pandemin. Sammalika med konsumtionen. Dock, ingen (av mig funnen) relation mellan COVID-död och alkoholkonsumtion.

Verkar som om IOGT och Systembolaget inte är de enda som köper hemlig forskning som inte får (eller tål) granskning.

Två citat:
"Alcohol use, especially heavy use, weakens the immune system and thus reduces the ability to cope with infectious diseases." Detta fick jag också lära mig i Med School. Underligt nog återspeglas allstå inte denna "sanning" (?!) i statistiken. Men, ändå väljer alltså WHO att publicera det som självklart. *pft*

"Avoid alcohol altogether so that you do not undermine your own immune system and health and do not risk the health of others." Vackert tänkt, att vi skall måna om varandra. Det är ju annars ytterst få av oss människor som är intresserade av att skada andra. Men, denna typ av extremism trodde jag nog nästan enbart hörde hemma hos världens Teetotalers och de mest militanta fanatikerna inom den svenska helnykterhetsrörelsen.

Blir i ärlighetens namn lite ledsen i ögat.
Vill ju så gärna att WHO skall ägna sig åt att göra världen till en bättre plats, vara mänsklighetens fountainhead för alla former av god hälsa och urkälla till sanning baserad på vetenskaplighet.

Bifogar WHO:s rapport: Alcohol and COVID-19: what you need to know
This publication was developed with financial assistance from the Government of Norway, the Government of Germany and the Government of the Russian Federation in the context of the WHO European Office for the Prevention and Control of NCDs.
 

Attachments

  • Alcohol-and-COVID-19-what-you-need-to-know.pdf
    425,7 KB · Visningar: 86

epeb

Medlem
Stefan, du kommer nog att gilla den här
https://www.freseniusmedicalcare.se/fileadmin/data/sv/pdf/Nefromedia/Nefromedia_Vol_6_Nr_7_2015.pdf (sid.4)

Jag åkte dit för lite mer än två år sedan på njursten och hoppla, vad hittades som biprodukt på den andra njuren…?
Jo, sånt som ingen vill uppleva, ”the big C”. Bad maddafakka.

Så nu har jag en njure kvar och förhoppningsvis gott om tid över att tömma källaren. Ja, den fylls fortsatt på som om man har evigt liv
Efter att ha läst och tagit till mig ovanstående artikel så badas min återstående njure nu dagligen i ett rikligt alkoholintag, först vin som sen toppas upp med god whisky.
Livet är gott att leva
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Bra forskning är alltid bra forskning! Tack för Fresenius artikel.
Här finns en av de refererade artiklarna: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25587707/

Vilken förfärlig combo och uppvaknande. Njursten gör ONT! och C är då sannerligen inte någon välkommen gäst. Men, bra ändå att de kunde fånga C innan symtomstart.
Tycker du gör alla rätt, även om jag personligen föredrar oekade druvdestillat före wirre. Men, det är ju en smaksak.
Fick COVID i måndags och redan på tisdagen hade jag 40,2C i feber. Trodde jag skulle dö för femte gången i detta livet. Mina första tankar gick, precis som tidigare, till hustru, barn och barnbarn, och flöt sedan över till allt gott odrucket i min humbla källare...

Finns ingen anledning att hålla tillbaka :p
 

epeb

Medlem
Njursten ja, ONT!!! är bara förnamnet. Sen ska man inte grotta ner sig i allt skit man får gå igenom innan det lättar igen, PTS, panikångestattacker m,m. Det blir mindre efter av sådant efter ett par år (sätter på "När dimman lättar" med Björn Staf) Sen, framför allt, får man inte glömma bort vägarna in/ut för undersökningsmojarna (kameror, stentar m.m.):eek:. Finns bara en väg in och den vill ingen riktig man vara med om att uppleva, njursten väger lätt i det sammanhanget.

Det blir väl sällan mer än halv flaska vin åt gången, sen kan det lät bli 7-8cl whisky dagligen:baksmälla: som avrundning på kvällen. Blev upplyst av sjuksystrarna på Urologen att jag skulle dricka mycket, det tog jag till mig och drack ett par liter öl om dan också, men det fick jag dra ner på då midjemåttet expanderade lite väl kraftigt. Nu är ölen utbytt mot kranvatten.

Jag har stort nöje av att läsa dina inlägg om vinerna du inhandlar och konsumerar. Ja, sen är det gott att du tar ut svängarna och inte håller igen i dina kommentarer, även om det blir lite yvigt emellanåt , det uppskattas!
Har själv köpt många vinpartier med god ålder på auktioner (från Danmark) innan Covid-helvetet tog vid. Nu har priserna och utbudet gjort det mindre intressant att gå den vägen. Har dock fortfarande lite godbitar kvar i källaren som väntar på rätt tillfälle (Musar-82, nån Rioja GR-68, Comtesse de Lalande-76, Col d'Orcia Poggio al Vento-1990 m.m.) får se när det kommer, lär bli inom relativ närtid i alla fall.

Jag fick Covid för första gången i april, en halv vecka innan jag skulle ta min 4:e spruta. Det var ingen höjdare, hög feber, envis hosta. Förlorad lukt och smak närmare en månads tid. Det värsta är man vet inte hur länge det sitter i. Öppnade en vinare efter två veckor, det smakade absolut nada. Där blev man lite nervös. Var det dags att sälja av vinkällaren? Som tur var kom det tillbaka efter några veckor ytterligare. Nu är det helt återställd.

 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Med anledning av WHO:s rapport kan jag bara kallt konstatera att Sveriges befolkning fick IG i compliance under Midsommarhelgen.

Enligt ViktVäktarnas (!) rapport planerade 7 av 10 svenskar att dricka på Midsommar!

Sju av tio dricker på midsommar​

Inför årets firande har företaget Viktväktarna låtit drygt tusen svenskar svara på en Sifo-undersökning om sin alkoholkonsumtion på midsommarafton. Sju av tio uppger att de kommer dricka någon form av alkohol. Snittet landar på 5,4 standardglas per person; 6,3 för män och 4,4 för kvinnor.
Länk

...och vem gissar att detta är i underkant?
Någon som har koll på försäljningssiffrorna? :)
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Njursten ja, ONT!!! är bara förnamnet. Sen ska man inte grotta ner sig i allt skit man får gå igenom innan det lättar igen, PTS, panikångestattacker m,m. Det blir mindre efter av sådant efter ett par år (sätter på "När dimman lättar" med Björn Staf) Sen, framför allt, får man inte glömma bort vägarna in/ut för undersökningsmojarna (kameror, stentar m.m.):eek:. Finns bara en väg in och den vill ingen riktig man vara med om att uppleva, njursten väger lätt i det sammanhanget.

Det blir väl sällan mer än halv flaska vin åt gången, sen kan det lät bli 7-8cl whisky dagligen:baksmälla: som avrundning på kvällen. Blev upplyst av sjuksystrarna på Urologen att jag skulle dricka mycket, det tog jag till mig och drack ett par liter öl om dan också, men det fick jag dra ner på då midjemåttet expanderade lite väl kraftigt. Nu är ölen utbytt mot kranvatten.

Jag har stort nöje av att läsa dina inlägg om vinerna du inhandlar och konsumerar. Ja, sen är det gott att du tar ut svängarna och inte håller igen i dina kommentarer, även om det blir lite yvigt emellanåt , det uppskattas!
Har själv köpt många vinpartier med god ålder på auktioner (från Danmark) innan Covid-helvetet tog vid. Nu har priserna och utbudet gjort det mindre intressant att gå den vägen. Har dock fortfarande lite godbitar kvar i källaren som väntar på rätt tillfälle (Musar-82, nån Rioja GR-68, Comtesse de Lalande-76, Col d'Orcia Poggio al Vento-1990 m.m.) får se när det kommer, lär bli inom relativ närtid i alla fall.

Jag fick Covid för första gången i april, en halv vecka innan jag skulle ta min 4:e spruta. Det var ingen höjdare, hög feber, envis hosta. Förlorad lukt och smak närmare en månads tid. Det värsta är man vet inte hur länge det sitter i. Öppnade en vinare efter två veckor, det smakade absolut nada. Där blev man lite nervös. Var det dags att sälja av vinkällaren? Som tur var kom det tillbaka efter några veckor ytterligare. Nu är det helt återställd.

Åh! Ta ut svängarna :)
Ja-Ja-Ja!!! Alla argument slutar med: "...för livet är för kort!"
Insåg att jag rent av skrämde en del forumfolk tidigare. Försöker numer alltid skriva under anfall av nykteri samt med silkesvantarna på.
Känner mig ibland slätstruken.
Vad skulle väl Hemingway, Charles Bukowskis och alla andra kulturella hjältar varit utan alkohol i stora lass?

Glädjer mig åt den värme och livsglädje som återfinns i dina inlägg. Redan din väl valda avatar gör livet goare att leva! :)
Den är fantastiskt icke-PK på ett underbart livsbejakande sätt!

Det är som om att man liksom vaknar upp, på något vis, efter det att man skakat tass med sin egen död. Det finns ett ryskt ordspråk som i översättning (apparently) blir någonting åt detta hållet:
Den som varit nära döden känner livets värde.
(Synd bara att så många ryska och ukrainska unga män aldrig får en chans att ta med sig den livsvisdomen...)

COVID - å hej å hå. Det kunde vi väl ändå fått slippa?
Testat mig i afton med en flaska 1975 Boyd Cantenac och en flaska 2015 Les Terrasses (Alvario Palacios) och det verkar som om att det olfaktoriska systemet fortfarande funkar i mig. Risken att förlora luktsinnet är i ärlighetens namn mycket skrämmande. Har gått åt en hel del sprayning med NAZAL (Japans motsvarighet till Nezeril - men med en annan aktiv kemikalie) för att hålla öppet.

Fö gjorde det AAAAAJ! ont att fantisera om både stenar som skall ut och kameror som skall in...

Nu kommer en knepig liknelse med konst:
Då jag dricker moget vin får jag känslan av att jag vill dricka något ungt. Och sen, då jag dricker något ungt vill jag genast dricka någonting moget.
Då jag går på Louvren vill jag helst till Tate. Och efter en balanserande översköljning av modern konst vill jag omedelbart till Prado i Madrid...
Undantag: Då jag läst en klassiker, vill jag genast läsa nästa klassiker!

Men, det börjar alltid med det mogna, det raffinerade, det hantverksmässigt överlägsna, som liksom sätter pendeln i rörelse.

Skulle jag börja med ett ungt vin blev nästa steg: bärs...
Blev Moderna första muséet, skulle öl bli nästa steg...
Öl är liksom ett enkelt nästa steg från allt som är oinspirerande :)
 
Last edited:

Wintermute

Medlem
Med anledning av WHO:s rapport kan jag bara kallt konstatera att Sveriges befolkning fick IG i compliance under Midsommarhelgen.

Enligt ViktVäktarnas (!) rapport planerade 7 av 10 svenskar att dricka på Midsommar!

Sju av tio dricker på midsommar​

Inför årets firande har företaget Viktväktarna låtit drygt tusen svenskar svara på en Sifo-undersökning om sin alkoholkonsumtion på midsommarafton. Sju av tio uppger att de kommer dricka någon form av alkohol. Snittet landar på 5,4 standardglas per person; 6,3 för män och 4,4 för kvinnor.
Länk

...och vem gissar att detta är i underkant?
Någon som har koll på försäljningssiffrorna? :)
Under 2020 såldes det under midsommarveckan; jämfört med en medelvecka:
  • 300 kubikmeter mer Sprit (varav 120 kbm är kryddat brännvin)
  • 1 500 kubikmeter mer Vin
  • 4 000 kubikmeter mer Öl
  • 700 kubikmeter mer Cider
  • 70 kubikmeter mer Alkoholfritt
Om vi tänker oss att det är 5 000 000 som nyttjar, blir det per person:
  • 6 cl Sprit (varav drygt 2 cl kryddat)
  • 3 dl Vin
  • 8 dl Öl
  • 1,4 dl Cider
  • 0,14 dl Alkoholfritt
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Under 2020 såldes det under midsommarveckan; jämfört med en medelvecka:
  • 300 kubikmeter mer Sprit (varav 120 kbm är kryddat brännvin)
  • 1 500 kubikmeter mer Vin
  • 4 000 kubikmeter mer Öl
  • 700 kubikmeter mer Cider
  • 70 kubikmeter mer Alkoholfritt
Om vi tänker oss att det är 5 000 000 som nyttjar, blir det per person:
  • 6 cl Sprit (varav drygt 2 cl kryddat)
  • 3 dl Vin
  • 8 dl Öl
  • 1,4 dl Cider
  • 0,14 dl Alkoholfritt
Spännande data!
Verkar som om ifall 7 av 10 dricker detta, finns ingen anledning till oro för IOGT.
Även om det alkoholfria verkar sjukt lågt (iste, vatten, cola, annat) är det ju förvisso inte produktsegment som SB excellerar inom.

Tänker mig:
Vi grillar och jag sprättar två burkar, men dricker bara en-och-en-halv för det är så varmt.
Grillen är färdig och jag delar på en flaska vin med en vän tillsammans med fläskläggen.
Hjälper hustrun med hennes skvalp avslagen, söt, sliskig jämra solk-cider så att hon skall kunna känna sig bra.
Grabbarna tar sig två hobbitsmå wirrar av de bästa wirrar vi stött på under året.
…sen snortar vi i oss lite alkoholfritt… 0,14 dl för att vara exakt.

Förvisso är detta över WHO's normer med flera tusen procent. Men, det är ju inte så att någon svensk blir bakis nästa dag…

Kanske felräkning någonstans?

Om man räknar bort alla under 20 och alla som bor på anti-tivolin (kristna ålderdomshem) landar vi på ca 6 miljoner svenska medborgare. Av dessa är flera procent nykterister, gravida, fanatiskt nyktra och Covid-19-patienter.

Då börjar vi närma oss en fest :cool:

Hur räknar du?
 
Last edited:

epeb

Medlem
Tack Stefan. Du värmer mitt hjärta.
Älskar att läsa dina inlägg även om jag inte håller om allt. Ibland när du tar svängarna får jag en vision av serien Pondus när den är som minst PK
Det enda problemet med alkohol, som jag ser det, är dess menliga inverkan på levern. Vit vecka eller månad har nog ingen större förbättringspotential vid större alkoholintag över tid. Så endast vid sjukdom blir det vit vecka/månad för mig.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tack Stefan. Du värmer mitt hjärta.
Älskar att läsa dina inlägg även om jag inte håller om allt. Ibland när du tar svängarna får jag en vision av serien Pondus när den är som minst PK
Det enda problemet med alkohol, som jag ser det, är dess menliga inverkan på levern. Vit vecka eller månad har nog ingen större förbättringspotential vid större alkoholintag över tid. Så endast vid sjukdom blir det vit vecka/månad för mig.
Trevligt med varma hjärtan! :D

Det är också stor skillnad i hälsovinst mellan att dricka "SB-lagom" 7 dagar i veckan jämfört med att parta loss 4 dagar i veckan och genomlida 2-3 leverdagars alkoholfritt varje vecka.
I Japan tvingas man leva med ganska många dagars "liver abuse" per vecka. (Jobbkultur.) Därför som det finns en hel del "lever-stärknings-drycker" att köpa i alla Convenience Stores då man raglar hemåt, samtidigt som motsvarigheten till Socialstyrelsen inte helt ovetenskapligt rekommenderar bröd (!?) men däremot rekommenderar alla till iaf minst en alkoholfri dag i veckan.

Socialstyrelsen rekommenderar:
14-28 skivor bröd om dagen!


...Brödinstitutet lyckades fint! Liksom flera andra intresseorganisationer genom åren...
5.jpg


images2.jpg


download.jpg



3.jpg



...eller som den här som saxats ur en militant svensk grupps PDF. De har förmodligen aldrig firat Midsommar. Länk till hela presentationen: här.

IMG_2214.jpg

Liten ledtråd: Alla grupperingar har rökning som en slags confounder.

Kalle tränar och äter balanserat!
Kalle dricker öl, vin och sprit varje vecka!
Kalle röker inte.
Kalle är vid god hälsa.

Var som Kalle!
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Rökare, röker mycket
mer än vad de tror!

...och förpestar mycket mer
än vad de tror!

...och dör mycket tidigare
och under mer förfärliga våndor
än vad de tror!
 

Johan L

Medlem
Rekommendationer från WHO är ju lagda utifrån ett världsperspektiv och hamnar därmed på en nivå som sällan är aktuell för ett land som Sverige. Som ett exempel rekommenderas mammor att amma sina barn till minst två års ålder, vilket säkert är vettigt i fattiga länder med dålig tillgång till rent dricksvatten och vaccinationsprogram etc men knappast en rimlig rekommendation för Sverige.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
...eller som den här som saxats ur en militant svensk grupps PDF. De har förmodligen aldrig firat Midsommar. Länk till hela presentationen: här.

Visa bifogad bild 26623
Liten ledtråd: Alla grupperingar har rökning som en slags confounder.
Jag ser att Region Jämtland Härjedalen bekymrar sig över riksbruk av alkohol. Är det de som åker till olika delar av landet för att kröka de tänker på då? ;)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Rekommendationer från WHO är ju lagda utifrån ett världsperspektiv och hamnar därmed på en nivå som sällan är aktuell för ett land som Sverige. Som ett exempel rekommenderas mammor att amma sina barn till minst två års ålder, vilket säkert är vettigt i fattiga länder med dålig tillgång till rent dricksvatten och vaccinationsprogram etc men knappast en rimlig rekommendation för Sverige.
???
Världsperspektiv?
Jag hänger inte med.
Är Trumpistisk vetenskapsflykt på något vis sanktionerbar med ett globalt perspektiv som filter? Eller skulle svenska bäbisar inte bli friskare med 2 års amning?

Alkohol skall alltså inte drickas öht, pga att immunförsvaret försvagas enligt någon slags Pomperipossavetenskap??? (Det är förmodligen 100% lögn!)

Ser inte att WHO's rekommendationer om alkoholförtäring kvalificerar som vetenskap. Eller finns det någon särskild politisk anledning till varför man rekommenderar total alkoholavhållsamhet?

Tycker det hela är befängt på en skala över *galet*. Med tanke på ordet "avhållsamhet": som om att några välmenanande (men oändligt missriktade) vänliga själar föreslagit offentligt: att katolska präster skall få gifta sig --- för då skulle pedofilin inom deras konstifika galenkyrka upphöra. I övriga samhället får man gifta sig, men, pedofili har ändå inte upphört... Hur resonerar de?

Varifrån får de allt?
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En annan aspekt som WHO på något vis missar att nämna:

Det är allmänt medicinvetenskapligt vedertaget att man efter träning (ssk efter hård träning!) har ett försämrat immunförsvar. Men, WHO har inte utlyst en varning och ett påbud att alla skall sluta träna omedelbart för att minmera risken att smittas (och bli sjuka) under pandemin...

Jag vet inte, men nog känns WHO lite svajjiga i sin (förmodat) vetenskapliga grund.

*suck*

1.png
 
Toppen