Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

App för forumet (Android - experimentellt)

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
I ett steg till att få forumet in i den moderna teknikstacken kan jag nu meddela att det för alla Android-användare (med relativt nya mobiltelefoner) nu är möjligt att installera forumet som en PWA (Progressive Web App). Den fungerar precis som en vanlig app förutom att man installerar den direkt från webbläsaren. När den är installerad hittar du den bland dina vanliga appar och funktionaliteten är precis som om du besökte forumet via webbläsaren. En fördel är att den fungerar i offline-läge (i viss mån) och att du slipper logga in upprepade gånger.

I dagsläget fungerar tyvärr inte push-notifikationer, vilket annars hade gjort att du får en notis i telefonen när en notifikation i forumet dyker upp. Det kräver lite mer arbete på vår backend för att det ska fungera och det är något jag arbetar på att få till.

Observera att det kan skilja sig från mobil till mobil när man använder appen, men en tumregel bör vara att om det fungerar bra i din mobila webbläsare ska det även fungera bra i appen.

Iphone-användare
Likt mycket annat så är tyvärr Apple sist på bollen med support för PWA's, vilket gör att detta inte är möjligt idag om man har en iOS-enhet. Förhoppningsvis får de bättre stöd för detta i framtiden!

Exempel på hur man installerar appen via Chrome eller Samsung browser finns nedan, men det bör vara lika för de flesta olika webbläsare.
Använder du Chrome i mobilen så klickar du på de tre prickarna uppe till höger och väljer "Installera appen". Ibland dyker det även upp en liten ruta längst ned som föreslår att du kan installera appen.

270378875_305214651535997_8237433474337597152_n.jpg


I Samsung browser ser det istället ut såhär, där man först klickar på nedladdningspilen uppe till höger och sedan "Installera".
271173923_672995393880086_881647943666109512_n.jpg
 

Sonderlese

Medlem
Jag är också Apple användare.
Jag kan tänka mig att Apple är mindre glad att den nya tekniken rundar App Store, både på gott och ont. Men men så är det med teknik, ständig utveckling och förändring, det är bara att gilla läget.
 
Toppen