Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Årets största överraskningar 2014, halvtid

Mattias Schyberg

Administratör
Som en spinoff på tråden Årets bästa viner, halvtid, så syftar denna tråd till att lista era största överraskningar på vinfronten sedan årsskiftet. Den stora skillnaden är - för att kvalificera sig - så bör det vara viner som inte är allmänt kända och redan erkända av de flesta. Det vill säga, de flesta "stora" vin går alltså bort. Vinerna bör alltså vara "nya upptäckter" som ändå levererar i toppklass (90p+).

Mitt bidrag till smeten är detta:
2008 Collet de Bovis Rouge (94p)
Fullkomligt fantastisk näsa med sval men varm frukt på samma gång. Körsbär, fikon och lakrits samsas ihop med härliga kryddor och blommor (fänkol, lavendel och dill) i härlig harmoni. I munnen känns det fylligt och fett, men ändå ganska lättfotat. Hög intensitet med en gnutta restsötma. Kvällens stora utropstecken och faktiskt kvällens vin om kursdeltagarna fick bestämma.

Jag googlade detta vin igår för att se vad folk tycker om det, men hittar i princip inget relevant alls förutom en del slumpmässiga omdömen. Detta trots att det faktiskt tillhör ett av mina absoluta favoritvin under året i ganska hård konkurrens, dessutom var det de flestas favoritvin i en större provning med ca 15 st "erfarna munskänkar" (tema Provence/Langeudoc). Det är inte dyrt heller, runt 200 pix. Ett riktigt kap om ni frågar mig.

Jag är dock väl medveten om att poängen som jag satte möjligen hade blivit lite lägre idag, då jag var ännu mer oerfaren kring poängsättning när denna provning genomfördes (jag är fortfarande som en ko på grönbete dock ;)).

Vad är era stora överraskningar hittills i år som ni skulle vilja förmedla till oss vinnördar?
 
Last edited:

fabio

Medlem
2010 Domaine Julien Labet Côtes du Jura Les Varrons

Ingen större överraskning att det var ett bra vin, med tanke på hur bra fingertoppskänslan är när Caviste väljer producenter, men detta var en så utsökt Chardonnay att jag hade varit nöjd även om det stått Puligny-Montrachet från en bättre producent på flaskan och den kostat det tredubbla.

Strålande längd, mineralitet och perfekt fatbehandling. Mycket bra syra och koncentration.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
2010 Domaine Julien Labet Côtes du Jura Les Varrons

Ingen större överraskning att det var ett bra vin, med tanke på hur bra fingertoppskänslan är när Caviste väljer producenter, men detta var en så utsökt Chardonnay att jag hade varit nöjd även om det stått Puligny-Montrachet från en bättre producent på flaskan och den kostat det tredubbla.

Strålande längd, mineralitet och perfekt fatbehandling. Mycket bra syra och koncentration.
Låter som att det var ett misstag att skippa den lådan från Caviste med andra ord. :(
 
Last edited:

Magnus L

urydhtfilgukj
Faustino GR 2001. Trodde det skulle vara skräp, visade sig vara riktigt bra!

Förstår ju att det inte är ett okänt vin, och decanter håsade det ordentligt. Men för mig var det en rejäl överraskning.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Faustino GR 2001. Trodde det skulle vara skräp, visade sig vara riktigt bra!
Det är bara att hålla med, men hade du till och med givit vinet 90p+? Tycker även årgång 2000 är riktigt bra förövrigt, lite stalligare om jag minns rätt.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag gav det 90poäng på CT :)
Jag tittade in på CT. Helt otroligt många som har satt typ 94-97p. Trots detta så finns det hur många flaskor som helst att köpa på SB av detta vin. :confused:

Min smaknot:
2001 Faustino I Gran Reserva (89p) Vinet öppnar direkt med tydliga drag av brett, läder, torkade körsbär, svarta vinbär och kräftspad. Faten känns, men mest som drivved på en havsstrand (saltvattenskadat trä). Syran är hög och tanninerna mjuka, men de nafsar lite lojt ändå. Riktigt bra längd med lite stendamm och fantastiskt trevlig balans.

Jag tokdiggar detta vin. Mycket moget vin för lite pengar. Härligt!

Väldigt intressant. Poängen på CT verkar ha gått i taket efter Decanters hype. Om man tittar på bedömningarna som är lite tidigare (något år gamla) så är de avsevärt lägre än de nyaste. Rioja börjar VERKLIGEN få ett uppsving hos vinnördarna!
 
Last edited:

Magnus L

urydhtfilgukj
Jag tittade in på CT. Helt otroligt många som har satt typ 94-97p. Trots detta så finns det hur många flaskor som helst att köpa på SB av detta vin. :confused:

Ja, skall definitivt köpa några flaskor innan de byter årgång. Kul vin att ha lite olika årgångar av också.

Detta levererade också över förväntan. Poäng kan dock ha blivit lite hög på grund av en fantastisk vinkväll i stort. Men 90+ def.

2004 Château des Erles Fitou (93p)
Really nice wine! Great maturity and feels like it's peaking right now!

Nose is full of funky aromas, coffee and tobacco. There's hints of Syrah as well, pepper and blackcurrant.

Good structure, medium+ acidity and vibrant, but mature fruit. This is in fantastic balance and even though it would probably keep a few years, I can't see what it would gain.


 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Ja, skall definitivt köpa några flaskor innan de byter årgång. Kul vin att ha lite olika årgångar av också.

Detta levererade också över förväntan. Poäng kan dock ha blivit lite hög på grund av en fantastisk vinkväll i stort. Men 90+ def.
Det är nog ett vin som absolut är för mig. Har för mig att du har tipsat mig om det?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tycker Conde Valdemar 1984 Gran Reserva Riojan var otroligt bra! Tyvärr köpte jag bara två flaskor :(. Har dock en kvar :). 94'an var dock en besvikelse.
Har inte druckit min flaska ännu, men det var då satan vad alla pratar Rioja. ;) Har inte Rioja alltid varit bra, dvs det är ju trots allt en av världens stora regioner, men visst CV kanske inte alltid har haft bra anseende visserligen. :confused:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har inte druckit min flaska ännu, men det var då satan vad alla pratar Rioja. ;) Har inte Rioja alltid varit bra, dvs det är ju trots allt en av världens stora regioner, men visst CV kanske inte alltid har haft bra anseende visserligen. :confused:
Wine Spectator har ett stort inflytande på den generella opinionen och hungern . . . eller törsten.
 

Rexel

Medlem
Svårt:cool:! Efter en vecka i Montalcino och några dagar i Piemonte har ganska många viner provats.
En var Bonsai Sangovise från Podere le ripi, denna kommer högt på listan eller var det Casanova di neri cerretalto 2008, kanske Bosco Agostino barolo nearine 2010 (som släpps i september, men....fick lov att köpa ett par lådor:)), eller var det ngn annan.......detta skall jag fundera på under 20 timmars hemresa, återkommer i tråden.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ärets största och mest förunderliga överraskning:
2011 Escombro (min första 100p på CT)
från Jumilla, som senare dessutom visade sig vara makat av en karaktärsfull svensk... Och på en organisk restaurang i Barcelona, under första mötet med min dotter på över ett halvår och ett start-naturvin från Jura som satte världens lägsta ribba. På restaurang: BAR BRUTAL. Med världens lägsta förväntningar...

Men många fler überbra droppar har runnit ur våra puteller:
Efter tre flaskor 100-kronors nära-Rioja, dvs Valdepenas:
1994 Raices de Espana Gran Reserva VI Generación Especial (92, 92 o 93p)
20 år gammalt och makalöst stringent utan att öht behöva ens fundera över Sildenafil.

...och 2012 Yellow Tail Pinot Noir (84-87p)
...som nu övergått i 2013. Undersöktes med 12 flaskor. Hustrun helt oförstående:
"Nej inte IGEN!"
Naturligtvis skall den nya årgången undersökas grundligt!

2011 Château Mercian Koshu Essence de Koshu 'Private Reserve' (96p)
Söt och bara alldeles uuuuunderbar! Bättre en kväll på slottet... Har jagat och jagat, men ännu inte hittat en end halvbutelj. Kommer dock snart träffa en av Mercians "predikanter" och då borde vi väl ändå kunna få tag i ett par flaskor...

Älskar Madiran sedan första mötet för över 25 år sedan. Men, två flaskor 2009 Chateau Montus har ytterligare flyttat fram vad denna region är kapabel till. Vansinnigt bra viner!

Petters kändisvin överlevererar på ett underbart sätt:
2012 P.Lex Reserva Sexto Sentido, Sociedade Agricola Herdade das Mouras de Arraiolos Vinho Regional Alentejano.

1975 Château de Sales och, som vanligt alla år, ett gäng Tüska Rieslingar som överlevererade paradisiska utgjutelser...

Och att Australien ständigt utökar sina överleveranser... 2005 Amon-Ra hjälpte mig genomföra mitt livs första saltomortal och 2002 Penna Lane Shiraz "The Willsmore" tog mig med full kraftpoesi som ett av de bästa vinerna någonsin från denna delen av världen...


Neggo:
2010 La Doriane (87p)
700 spänna fäjsplant! Fkck!

2010 Ridge Lytton Springs (90p)

Var inte alls återhållet elegant, bara fläskig sylt : - (
Bra betyg, men usel självtillfredsställelse.

1993 Chateau Gruaud-Larose (83p)
Menlös. Könlös. Hopplös.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Ärets största och mest förunderliga överraskning:
2011 Escombro (min första 100p på CT)
från Jumilla, som senare dessutom visade sig vara makat av en karaktärsfull svensk... Och på en organisk restaurang i Barcelona, under första mötet med min dotter på över ett halvår och ett start-naturvin från Jura som satte världens lägsta ribba. På restaurang: BAR BRUTAL. Med världens lägsta förväntningar...

Men många fler überbra droppar har runnit ur våra puteller:
Efter tre flaskor 100-kronors nära-Rioja, dvs Valdepenas:
1994 Raices de Espana Gran Reserva VI Generación Especial (92, 92 o 93p)
20 år gammalt och makalöst stringent utan att öht behöva ens fundera över Sildenafil.

...och 2012 Yellow Tail Pinot Noir (84-87p)
...som nu övergått i 2013. Undersöktes med 12 flaskor. Hustrun helt oförstående:
"Nej inte IGEN!"
Naturligtvis skall den nya årgången undersökas grundligt!

2011 Château Mercian Koshu Essence de Koshu 'Private Reserve' (96p)
Söt och bara alldeles uuuuunderbar! Bättre en kväll på slottet... Har jagat och jagat, men ännu inte hittat en end halvbutelj. Kommer dock snart träffa en av Mercians "predikanter" och då borde vi väl ändå kunna få tag i ett par flaskor...

Älskar Madiran sedan första mötet för över 25 år sedan. Men, två flaskor 2009 Chateau Montus har ytterligare flyttat fram vad denna region är kapabel till. Vansinnigt bra viner!

Petters kändisvin överlevererar på ett underbart sätt:
2012 P.Lex Reserva Sexto Sentido, Sociedade Agricola Herdade das Mouras de Arraiolos Vinho Regional Alentejano.

1975 Château de Sales och, som vanligt alla år, ett gäng Tüska Rieslingar som överlevererade paradisiska utgjutelser...

Och att Australien ständigt utökar sina överleveranser... 2005 Amon-Ra hjälpte mig genomföra mitt livs första saltomortal och 2002 Penna Lane Shiraz "The Willsmore" tog mig med full kraftpoesi som ett av de bästa vinerna någonsin från denna delen av världen...


Neggo:
2010 La Doriane (87p)
700 spänna fäjsplant! Fkck!

2010 Ridge Lytton Springs (90p)

Var inte alls återhållet elegant, bara fläskig sylt : - (
Bra betyg, men usel självtillfredsställelse.

1993 Chateau Gruaud-Larose (83p)
Menlös. Könlös. Hopplös.
Skönt att se att du fattat uppgiften och gjort din hemläxa. Nu slipper vi dessutom att starta en tråd som heter "Årets största besvikelser, halvtid", då du är klärvoajant nog att inkludera det här. ;)
 

Vino fino

Medlem
Jag dricker gärna en god Barolo eller Barbaresco men jag har mycket svårt för den fetisch som Monopolets inköpare lider av vad gäller italienska viner och som drabbar oss i form av ett otroligt snedvridet (och uselt) sortiment med massiv överrepresentation från Italien.

Så det var med njutning och ett hånflin som jag konstaterade, på plats i Mexiko, att LA Cetto Nebbiolo Reserva Privada 2010 troligtvis var årets positiva överraskning. Skönt att ha hittat ett lysande motargument för de tillfällen man går i clinch med italientalibanerna. Man kan göra väldigt bra Nebbiolo i Baja California. Och LA Cetto fortsätter vandringen uppför kvalitetstrappan. Även om det sannolikt aldrig kommer ge avtryck i Systembolagets hyllor så länge som fundamentalister styr.

Sen har vi det här med Washington State.... som tur är har jag några pavor Betz i källaren och där finns det inga tvivel från min sida.

Men efter att Ste Michelles representant på plats i Sthlm med stort pompa och ståt och en hel del skryt serverat Col Solare 2002, 2003, 2004, och 2006 kunde jag med viss förvåning dra slutsatsen att detta otroligt överskattade vin blev årets negativa överraskning. Långt ifrån dåliga viner men prissättningen är löjlig.
 
Toppen