Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Årgångar i beställningssortimentet – ett oskick

David W

Medlem
Börjar bli riktigt trött på att man oftast får en helt annan årgång än den som marknadsförs när man beställer från beställningssortimentet.

Jag vet inte varför, kanske någon i branschen kan upplysa mig, det ska vara så förbaskat svårt att se till att det är rätt årgång som listas på SB:s webb. Vissa producenter verkar dock vara bättre än andra på att uppdatera årgångarna.

Här om dagen var jag och hämtade ut lite beställningar. Jag hade beställt 2005Beaune Clos de l'Ecu Premier Cru, Faiveley från Carovin, det var dock inte 2005or som kom utan 2006or :mad:. De lyckades dock leverera 2002 Mercurey Premier Cru Clos des Myglands från samma producent.

Winepartners Nordic AB som säljer Potel i Sverige hävdar vi SB:s webb att de säljer Potels röda standardvin från 2003 för 109kr. Perfekt tänkte jag, det är en bra årgång och vinet har fått några år på nacken det borde vara ett alldeles utmärkt vardagsvin. Men helt säker kan man ju inte vara så jag nöjde mig med två flaskor och tur var väl det för inte levererades några 2003or utan 2006or. Man har alltså bytt årgång tre gånger, men att meddela sina kunder om detta verkar man vara helt ointresserade av – ett satans oskick.

Det värsta var dock en gång för länge sedan när jag beställde 2 flaskor 1998 Belle Epoque Rosé och fick 1997.

Då det uppenbarligen finns importörer som ser till att uppdatera sina produktnoteringar så undrar jag varför andra inte riktigt klarar av detta? Det som däremot står helt klart är att de importörer som så flagrant struntar i sina kunder beter sig på ett sätt som knappast kommer att gynna dem den dagen systembolagets monopol försvinner och de börjar med direktförsäljning. Redan idag kan man ju utan problem beställa viner från välrenommerade handlare i Europa och mindre renommerade handlare/speditörer på Östermalm. Så då kan man ju fråga sig varför man ska beställa viner från aktörer som uppenbarligen struntar i mig som konsument?

/David
 

kayaker

Cyklist
SV: Årgångar i beställningssortimentet – ett oskick

Betalar du och hämtar ut även uppenbara felleveranser?
 
Trådskapare
D

David W

Medlem
SV: Årgångar i beställningssortimentet – ett oskick

kayaker skrev:
Betalar du och hämtar ut även uppenbara felleveranser?

Ibland, det beror lite på vad man får istället men oavsett vilket är det ett oskick från importörerna som håller på detta sätt. Man sitter och letar rätt på ett vin man vill ha. Man gör sig besväret att beställa det, man går och suktar efter det i en vecka och sedan får man något annat. Även om man inte hämtar ut det har man blivit blåst på tid och engagemang.

/D
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Årgångar i beställningssortimentet – ett oskick

Det har väl mycket att göra med att folk (och med folk menar jag mindre importörer) helt enkelt är för lata för att göra pappersarbetet som är inblandat i en dylik operation. Du måste ju skicka in en ny "offert" med all information även om det bara är ett årgångsbyte. Nu är det å andra sidan inte något jättejobb, men jag kan tänka mig att det är sådant som glöms bort.

Det är ju naturligtvis skit.

Välkommen in i värmen David!
 

Hans A-g

Medlem
SV: Årgångar i beställningssortimentet – ett oskick

Lösningen är enkel: VÄGRA alla felaktiga årgångar! Så tvingas importörerna skärpa sig.
(Och även tröga Systembolaget förstås...)
 
SV: Årgångar i beställningssortimentet – ett oskick

Håller med Hans A-g. Genom att vägra köpa ut de felaktiga varorna orsakar man dem besvär för sitt oskick. Då får de intresse av att skärpa sig. Och om de klagar på att man brutit mot överenskommelsen så kan man säga att man åtagit sig att köpa just den specifika årgången av vinet som man beställt, och inget annat. Det kan knappast på allvar sägas att man gjort ett åtagande att köpa en annan vara.
 
SV: Årgångar i beställningssortimentet – ett oskick

Tyvärr finns det ju en hel del som inte anger årgång i katalogen. Belle Epoque till exempel. Sist jag tänkte beställa den så gick det inte att garantera (eller snarare SB anställda orkade väl inte kolla) vilken årgång jag skulle få.

Typ "Det blev en 2001" "Å tack så hemskt mycket, här får ni 1060 per flaska, gud vad jag är lycklig"
 
SV: Årgångar i beställningssortimentet – ett oskick

Att ändra årgång i beställningssortimentet tar lika lång tid som att skriva detta svar. Ett mail till bolaget med den nya årgången och allt är fixat. Inga nya offertar behövs numera. Importören behöver ju dock kolla upp bolagets hemsida så årgången uppdateras.
Kanske är problemet många gånger att en del kunder tittar i den tryckta katalogen och där är det nog ofta fel då ledtiden att lista varorna där är lång och när de väl kommer med så är en ny årgång redan i lager. Lösningen kan vara som med shorepower's exempel med Belle Epoque att inte lista årgången. Men då måste ju någon anställd kolla upp i datan vilken årgång som verkligen finns, (om importören har skött sitt), och det kankse är för mycket för att begära!
Håller med - hämta inte ut varor med fel årgång!
 

kayaker

Cyklist
SV: Årgångar i beställningssortimentet – ett oskick

Jag fick fel årgång själv idag och upptäckte det inte förrän efter jag hade betalat. Jag fick årgång 1996 istället för den Duval-Leroy Femme de Champagne 1995 jag hade beställt.
Både 1995:an och 1996:an finns i sortimentet under separata artikelnummer så jag trodde väl inte att det skulle kunna hända. Jag får väl trösta mig med att 1996:an i det tillfälliga sortimentet är 150 spänn dyrare...
Det blir till att beställa nytt och se om de fixar att leverera rätt den här gången. Jag vill ju prova den mognare 1995:an!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Årgångar i beställningssortimentet – ett oskick

fandersson skrev:
Att ändra årgång i beställningssortimentet tar lika lång tid som att skriva detta svar. Ett mail till bolaget med den nya årgången och allt är fixat. Inga nya offertar behövs numera. Importören behöver ju dock kolla upp bolagets hemsida så årgången uppdateras.
Kanske är problemet många gånger att en del kunder tittar i den tryckta katalogen och där är det nog ofta fel då ledtiden att lista varorna där är lång och när de väl kommer med så är en ny årgång redan i lager. Lösningen kan vara som med shorepower's exempel med Belle Epoque att inte lista årgången. Men då måste ju någon anställd kolla upp i datan vilken årgång som verkligen finns, (om importören har skött sitt), och det kankse är för mycket för att begära!
Håller med - hämta inte ut varor med fel årgång!

Jo, men nu har de ju gjort om det igen med all jävla information som måste vara inne då vinerna ska lanseras i beställningssortimentet. men det kanske fortfarande är detsamma med årgångsändringar som det varit tidigare, men att det tar lika lång tid att processa ändringen som det gör med att lägga upp nya produkter i "nya" beställningssortimentet.
 
SV: Årgångar i beställningssortimentet – ett oskick

Krug skrev:
Jo, men nu har de ju gjort om det igen med all jävla information som måste vara inne då vinerna ska lanseras i beställningssortimentet. men det kanske fortfarande är detsamma med årgångsändringar som det varit tidigare, men att det tar lika lång tid att processa ändringen som det gör med att lägga upp nya produkter i "nya" beställningssortimentet.
Har iofs inte ändrat någon årgång de senaste månaderna och vet inte om rutinerna har ändrats i och med de "nya" upplägget av best.-sortimentet. Hoppas det inte har försvårats. Men man vet aldrig, Systembolaget har ju aldrig varit någon fantast av best.-sortimentet - detta EU sortiment som det är. Brukar förklara för producenter som undrar om den Svenska marknaden att beställningssortimentet är bara där för att kunna försvara monopolet mot EU. Bolaget har inget egentligt motiv med detta sortiment förutom att värna om monopolet. Tro inte för ett ögonblick att det är för att kunna erbjuda mer produkter till kunden. Det är tack vare alla importörer som lägger in varor i best.-sortimentet Systembolaget "ser bra ut" mot EU och alla monopolvänner kan påpeka att sortimentet hos Systembolaget är ju kanonbra om man räknar in alla produkter i best.-sortimentet. Så på något vis kanske importörerna bidrar genom detta till att monopolet blir kvar ett bra tag. Hur skulle sortimentet se ut om alla importörer slutade att sälja produkter genom best.-sortimentet och hur snabbt skulle EU få upp ögonen igen? Lite off topic det sista kanske.....
 
Toppen