Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Årgångar Rheinhessen

Mattias Schyberg

Administratör
Jäklar i min lilla låda. Du har fått ett helt forum att tystna. :)

Jag har inte en susning, men jag delegerar ut detta till någon som kanske har en aning!
Ja, lite dåligt av oss faktiskt. Hade jag haft koll så hade jag stått i givakt för denna delikata fråga. Någon här måste ju veta kan jag tycka, eller behöver vi rekrytera lite kompetens rörande tyska viner från Rheinhessen?

@vintomas kanske har koll?
 
Last edited:

Gurto

Medlem
Kan bara svara generellt för Tyskland av vad jag fått för uppfattning av vad jag druckit och läst (gäller Riesling):
2010: Bra år. Ordentligt med syra och koncentration. Långlivade viner.
2011: Ok år. Lite mindre syra och känns som en årgång som är mer tidigt tillgänglig.
2012: Som 2010.

Som sagt inte facit utan min uppfattning.
 
Trådskapare
Mats Petri

Mats Petri

Österlen
Jäklar i min lilla låda. Du har fått ett helt forum att tystna. :)
Ha, ha! Jo, jag noterade det.
Rheinhessen har traditionellt varit bulkvinsparadis men senaste decenniet har det skett en generationsväxling med ett gäng unga, hungriga och ambitiösa vinmakare. Drack t ex i fredags en 2010 BattenfeldSpanier Riesling "Kirchenstück" som var fantastisk. Finns naturligtvis inte på SB så jag tänkte lägga en beställning hos AtomWine i Danmark men kom på att jag har noll koll på årgångarna. Därav frågan.
 

chambertin

Medlem
Inte för att jag är särskilt kunnig på området men har beställt lite 2011 från Nahe, Pfalz och Hessen senaste året. Har dock inte provat spec mycket av det ännu. Vad jag har kunnat läsa mig till så verkar både 2011 och 2012 vara utmärtkta årgångar för Riesling i flera av de klassiska dirstrikten medan 2010 verkar klassas lite lägre.

Som vanligt skall man dock ta årgångsbedömningar för hela regioner med en stor nypa salt. I Tyskkland finns ju dessutom viner som skördas alltifrån oktober till december så forutsättningarn kan givetvis variera för vintyperna och druvsorterna även under en och samma årgång.

Från Atomwine i Dk har jag hittills köpt och provat Chardonnay (bra) och Pinot Noir (inte så kul) från Seehof (Rheinhessen). En Blanc de Noir (Pinot Noir) Brut från Raumland (också Rheinhessen) var också riktigt bra. Kellers Riesling Trocken 2011 har jag köpt men inte provat liksom Kühling-Gillot (Rheinhessen).

Har personligen varit ganska nyfken på Nahe-vinerna och handlat några flaskor från Diel och Schäfer-Fröhlich men de flesta är ännu otestade.

Winpunker brukar prova ganska mycket torr tysk Riseling så om du söker i hans blogg ( http://www.winepunk.net/index.html ) så hittar du säkert en hel del matnyttigt.

@kayaker här påforumet brukar köpa en hel del tysk Riesling har jag för mig så han kanske har lite tips också.
 

kayaker

Cyklist
Kan bara svara generellt för Tyskland av vad jag fått för uppfattning av vad jag druckit och läst (gäller Riesling):
2010: Bra år. Ordentligt med syra och koncentration. Långlivade viner.
2011: Ok år. Lite mindre syra och känns som en årgång som är mer tidigt tillgänglig.
2012: Som 2010.

Som sagt inte facit utan min uppfattning.
Stämmer bra med min uppfattning. Från mer officiellt(?) håll, bl.a. German Wine Institute, så verkar de mer nöjda med 2011, men jag tror att de lägger för stor vikt vid volymen jämfört med ffa. 2010.
 
Last edited:

kayaker

Cyklist
Från Atomwine i Dk har jag hittills köpt och provat Chardonnay (bra) och Pinot Noir (inte så kul) från Seehof (Rheinhessen). En Blanc de Noir (Pinot Noir) Brut från Raumland (också Rheinhessen) var också riktigt bra. Kellers Riesling Trocken 2011 har jag köpt men inte provat liksom Kühling-Gillot (Rheinhessen).
Keller går från klarhet till klarhet och verkar inte kunna misslyckas.
Förutom @Winepunker så testar Finare Vinare mycket riesling.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Håller mig nästan enbart i Mosel och navigerar riktigt väl tack vare Mosel Wine Report. Är dock inte till ngn nytta för denna frågeställning.

Med vänlig hälsning, Ignoramus
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ha, ha! Jo, jag noterade det.
Rheinhessen har traditionellt varit bulkvinsparadis men senaste decenniet har det skett en generationsväxling med ett gäng unga, hungriga och ambitiösa vinmakare. Drack t ex i fredags en 2010 BattenfeldSpanier Riesling "Kirchenstück" som var fantastisk. Finns naturligtvis inte på SB så jag tänkte lägga en beställning hos AtomWine i Danmark men kom på att jag har noll koll på årgångarna. Därav frågan.
Som du märker så är bara forumet lite långsamt i starten. När det väl kommer igång så är det med besked. :)
 

fabio

Medlem
Jag drack Kellers Riesling Abtserde 2011 ute på lokal för ett tag sedan och var klart nöjd. Keller själv är mer än nöjd med 2011:
"ein Ausnahmejahr". Om du kan läsa tyska så rekommenderar jag årgångsrapporterna från just Keller:

Årgång 2010
Årgång 2011
Årgång 2012

Keller är en stor favorit hos mig, Von der Fels har alltid levererat och vad gäller GG så är Hubacker 2011 mycket bra och funkar absolut nu, men det är också den vingård som oftast är mest tillgänglig ung. Abtserde 2011 är ett ruggigt bra vin, men det går en ännu bättre framtid till mötes. Kommer att bli stort.

Någon som provat G-max?

Kan också slå ett slag för Wittmans GG Morstein 2010 & 2011. Grym vingård.
 

fabio

Medlem
Har 2011 Wittmann Chardonnay (!) trocken "S" i källaren. Har du testat den, Fabio?

Bara Riesling "S" 2010 denna midsommar. Har inga dock inga exakta noteringar men minns att den levererade bra...

Skulle vara kul att höra hur bra de lyckas med Chardonnay
 
2010 kallt vått och jobbigt. Liten skörd. Man fick detta år lov att deacidifiera. De som inte valde att göra detta upplevde extrema syranivåer i sina viner. Ett av de mest extrema viner jag någonsin provat är Schloss Johannisberg Goldkapsel Beerenauslesee. Jag trodde munnen skulle explodera och magsäcken fräta sönder. Syrahalten i detta vin ligger på 22g/liter.
Generellt sett goda viner som unga. Framförallt Mosel. Med ålder gissar jag att syran aldrig kommer lägga sig och frukten kommer dö ut långt innan syran lugnat ner sig, vilket den förmodligen aldrig kommer göra.

2011 Ett relativt varmt år. Ok skörd storleksmässigt. Kvalitetsmässigt ett bra år men se upp med redan normalt varma lägen här har alkoholen många gånger gått upp till över 13,5% och det märks. Har inte hunnit prova så mycket ännu förutom en del toppar från Battenfeld Spanier och Khuling Gilot i Rheinhessen samt en del från Gut Herrmansberg och Kruger-Rumpf i Nahe. Det mesta är lovande men ingen toppårgång. Grosses Gewächs vinerna är idag lite klumpiga många med en lite högre alkoholhalt än normalt vilket gör att dom inte är i perfekt balans. Man kan hoppas att det reder ut sig med ålder.

2012 säger många är en drömårgång. Svalare än 2011 och torrare än 2010. Mycket bättre balans än 2010, men med pigga syror och en ännu oförlöst frukt. Framförallt Mosel har lyckats formidabelt. Har inte öppnat så mycket mer än viner på kabinettnivå och i stort sett alla områden visar upp en magnifik balans. Köp!
 
Toppen