Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Argentinska årgångar (rött vin)

Ejdern

Medlem
Jag undrar om någon eller några här på forumet har koll på hur de argentinska vinåren har varit.
Enligt Systembolagets Årgångstabell kan man enbart se 2018 och 2019. Jag skulle gärna vilja veta från och med 2010 och uppåt om någon har koll på de.
Vinner dessa viner på lagring och i så fall är det några speciella distrikt? Jag har själv druckit några olika men alldeles för lite för att kunna dra någon ordentlig slutsats om de.

Tacksam för era svar!
 

Adamanko

Medlem
Ingen koll men två mycket bra röda viner har jag druckit. Superuco gualtary-13 och Trapiche terroir series-13 som båda var fantastiska och, misstänker jag, mycket lagringsdugliga. Så på litet statistiskt underlag kan man misstänka att -13 var en bra årgång. Nicolas-14 av Catena Zapata var alldeles för mycket kraft för mig men gillar man det så... Vet dock att våra provsmakare har gillat Zapatas viner i dom lägre prisklasserna så det kan vara värt att utforska.

Kommer öppna Perse La Craie-13 i dagarna, så får jag se om -13 fortfarande gäller som en bra årgång. :)

Edit: Gran Enemigo var världsklass. Där tyckte jag årgång 12 var bättre än 13 dock. Drack också Alfa Crux-10 nyligen men det var också lite mer kraftpaket för att passa mina smakgommar.
 
Last edited:

HerrDruva

Medlem
Från 2010 och frammåt så är väl 2010, 2012, 2013, 2017, 2018, 2019 bättre årgångar där 2018 är riktigt bra.
Huruvida objektiv lagringsduglighet föreligger hos vinerna är ju helt klart beroende på kvalité. Dock ska de flesta argentinska vinerna (främst malbec) drickas relativt unga. Visst kan många bli balanserade och fina med tid men tenderar att tappa frukt utan att ge komplexitet som motprestation.
 

HerrDruva

Medlem
Catena Zapata
Adrianna vineyards (särskilt Gran enemigo serien som tål lagring)
Susana balbo
Trapiche
Weinert
Zuccardi
Cobos
Dessa producenter tycker jag själv om mycket. Särskilda områden får vara Altamira & Gualtallary.
 
Trådskapare
Ejdern

Ejdern

Medlem
Catena Zapata
Adrianna vineyards (särskilt Gran enemigo serien som tål lagring)
Susana balbo
Trapiche
Weinert
Zuccardi
Cobos
Dessa producenter tycker jag själv om mycket. Särskilda områden får vara Altamira & Gualtallary.
Ingen koll men två mycket bra röda viner har jag druckit. Superuco gualtary-13 och Trapiche terroir series-13 som båda var fantastiska och, misstänker jag, mycket lagringsdugliga. Så på litet statistiskt underlag kan man misstänka att -13 var en bra årgång. Nicolas-14 av Catena Zapata var alldeles för mycket kraft för mig men gillar man det så... Vet dock att våra provsmakare har gillat Zapatas viner i dom lägre prisklasserna så det kan vara värt att utforska.

Kommer öppna Perse La Craie-13 i dagarna, så får jag se om -13 fortfarande gäller som en bra årgång. :)

Edit: Gran Enemigo var världsklass. Där tyckte jag årgång 12 var bättre än 13 dock. Drack också Alfa Crux-10 nyligen men det var också lite mer kraftpaket för att passa mina smakgommar.

Tack för era svar!
När det kommer till Gran enemigo som ni båda nämner. Vet ni om denna får att få tag på vi SB? Vet ni möjligtvis när dessa brukar släppas?
Har några flaskor från 11, 15, 16 som inte verkar ha varit någon toppen årgång då :D:vägg:
Dock så var 11 riktigt god och har druckit några 2010or som var väldigt bra. Får nog kanske ta och prova samtliga nu under jul om de inte ska lagras så länge. :)
 

HerrDruva

Medlem
Gran enemigo på SB släpps lite då och då, mig veterligen är de inte återkommande under samma perioder som andra viner på små partier brukar vara. Annars är winefinder att rekommendera.

Vad jag menade med att de inte ska lagras syftade jag på att argentinska malbecs framförallt, inte gör sig bra av 20+ år av lagring.
:)
Angående årgången bör du nog inte haka upp dig på det för mycket vid bra flaskor såsom Gran enemigo. Du kommer inte bli missnöjd för att flaskan är från 2016. De leverar ändå :D Dessa går också att lagra längre än vanliga argentinska viner så akut bråttom har du inte.
 
Trådskapare
Ejdern

Ejdern

Medlem
Gran enemigo på SB släpps lite då och då, mig veterligen är de inte återkommande under samma perioder som andra viner på små partier brukar vara. Annars är winefinder att rekommendera.

Vad jag menade med att de inte ska lagras syftade jag på att argentinska malbecs framförallt, inte gör sig bra av 20+ år av lagring.
:)
Angående årgången bör du nog inte haka upp dig på det för mycket vid bra flaskor såsom Gran enemigo. Du kommer inte bli missnöjd för att flaskan är från 2016. De leverar ändå :D Dessa går också att lagra längre än vanliga argentinska viner så akut bråttom har du inte.
Haha ja super bråttom är det nog inte men var en bra anledning till att få dricka några också :D
Men tack för tippset ska hålla utkik efter Gran enemigo. Själv gillar jag just malbecs från Mendoza :)
 

Magikern

Medlem
Vad jag menade med att de inte ska lagras syftade jag på att argentinska malbecs framförallt, inte gör sig bra av 20+ år av lagring.
:)

Weinerts bästa viner lär vara riktigt lagringsdugliga. Deras Estrella 77 anses väl vara ett av de bästa vinerna som gjorts i Sydamerika. De hade en 97:a (inte Estrella då) på systemet härom året som var mycket trevlig. Jag hade gissat på att det var en Pomerol 98 för 1200 spänn flaskan blint.
 

Martin F

Medlem
Vad tror ni om dessa? Spanat ett par gånger men inte köpt.

Screenshot_20201211-123727_Systembolaget.jpg
 

HerrDruva

Medlem
Weinerts bästa viner lär vara riktigt lagringsdugliga. Deras Estrella 77 anses väl vara ett av de bästa vinerna som gjorts i Sydamerika. De hade en 97:a (inte Estrella då) på systemet härom året som var mycket trevlig. Jag hade gissat på att det var en Pomerol 98 för 1200 spänn flaskan blint.
Där har du rätt. Weinert får anses vara ett undantag. De använder rankor över 100 år vilka är förhållandevis ovanliga i mendoza. De lagrar också vinerna länge och i botti vilket heller inte är det vanligaste där.
Var det cabben du testade? Blev tämligen lockad nu.

Vad tror ni om dessa? Spanat ett par gånger men inte köpt.

Visa bifogad bild 21573
Cavas de weinert har jag hört gott om och har själv en som väntar på mig i källaren.
Dock gör Magikerns uttalande att jag mer blickar åt 97an.
 

Magikern

Medlem
Där har du rätt. Weinert får anses vara ett undantag. De använder rankor över 100 år vilka är förhållandevis ovanliga i mendoza. De lagrar också vinerna länge och i botti vilket heller inte är det vanligaste där.
Var det cabben du testade? Blev tämligen lockad nu.


Cavas de weinert har jag hört gott om och har själv en som väntar på mig i källaren.
Dock gör Magikerns uttalande att jag mer blickar åt 97an.

Det var en 95:a Malbec ser jag nu i mina anteckningar. :)
 

HerrDruva

Medlem
Jag skulle nog våga höja ett varnande finger när det gäller alla dessa vinet. Jag köpte Cavas och Malbecen när de släpptes de var 100 procent fullmogna redan då och jag har en känsla av att de är "over the hill" idag.
Okej, tack så mycket för input. Jag har ju cavas från 1997 hemma. Då kanske det är dags att dricka den?
 
Trådskapare
Ejdern

Ejdern

Medlem
Drack denna flaska idag, som var fantastiskt god :D
Det enda problemet är att de var min sista, då jag provat den även för nåra år sedan. Skulle gärna vilja ha lite fler från producenten men har svårt att hitta några. Någon här som har tips?
166315006_1180211019085123_3994060782615129366_n.jpg
 
Toppen