Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Armagnac

...förbarmade mig över sista flaskan Clos des Saveurs 1979 på Regeringsgatan idag, och ser fram emot att få ställa den mot Marquis de Montesquiou 1963 senare idag... Kanske inte helt fair - men jämförelsen blir i vilket fall intressant.

Är dessutom svårt schuuuk så detta räknas definitivt som självmedicinering...

Vore annars kul att få höra lite om ärade medlemmars Armagnac-erfarenheter - själv har jag ju länge föredragit cognac och först på senare år fått upp ögonen för detta njutbara destillat.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Armagnac

NonPlusUltra skrev:
Är dessutom svårt schuuuk så detta räknas definitivt som självmedicinering...

Låter som du har en mycket klok doktor.

NonPlusUltra skrev:
Vore annars kul att få höra lite om ärade medlemmars Armagnac-erfarenheter -
själv har jag ju länge föredragit cognac och först på senare år fått upp ögonen för detta njutbara destillat.

Har bara druckit Armagnac en gång, på en provning av single malts!
Spöade skiten ur whiskyn. Föredrar också cognac framför andra destillat. Bör dock
ha lagrats minst 15 år på ekfat. Av den anledningen köper jag mest årgångscognac.

Tar dock gärna emot rekommendationer på bra Armagnac.
 
SV: Armagnac

Kan inte riktigt komma ihåg namnen på de armagnacer jag druckit som varit riktigt goda, men det är roligt att köpa hos vinbönder i Frankrike...man kan hitta riktiga guldklimpar. En del femtio -och sextiotalare slår de flesta cognacer i min mening.
 

Krug88

Medlem
SV: Armagnac

NonPlusUltra skrev:
...förbarmade mig över sista flaskan Clos des Saveurs 1979 på Regeringsgatan idag, och ser fram emot att få ställa den mot Marquis de Montesquiou 1963 senare idag... Kanske inte helt fair - men jämförelsen blir i vilket fall intressant.
Köpte nämnda 63:a åt brorsan i födelsedagspresent, måste säga att jag var otroligt besviken!
Spritig och obalanserad är vad jag minns.
Jättetråkigt, hade förväntat mig åtminstone en hyfsat trevlig upplevelse för dryga 1000 lappen... :(
 
Trådskapare
N

NonPlusUltra

Medlem
SV: Armagnac

Krug88 skrev:
Köpte nämnda 63:a åt brorsan i födelsedagspresent, måste säga att jag var otroligt besviken!
Spritig och obalanserad är vad jag minns.
Jättetråkigt, hade förväntat mig åtminstone en hyfsat trevlig upplevelse för dryga 1000 lappen... :(

...synd att du inte nämnde detta för några veckor sedan... :)

Helt odrickbar var dock inte Markisen - men alldeles för spritig, på det där viset som skvallrar om att det finns något att dölja... Har tyvärr råkat ut för liknande magplask förr, och har en teori om att det helt enkelt beror på kombinationen (alltför) låg kvalité och (alltför) hög ålder...

Clos des Saveurs 1979 - som jag egentligen inte vet ett skvatt om - visade sig däremot vara en angenäm bekantskap, fylld med sammetsmjuka vanilj- och chokladtoner och bomullsinlindade kryddnejlikor. Eftersmaken - ehuru mycket behaglig - var kanske i kortaste laget för att nå de allra högsta höjderna, men summa summarum får detta anses mycket prisvärt...
 
Trådskapare
N

NonPlusUltra

Medlem
SV: Armagnac

Har precis hittat det perfekta användningsområdet för Marquis de Montesquiou 1963 (och andra besvikelser på Bas Armagnac-fronten) - ner med en skvätt eller tre i kakbaket! Dagens provbak av en uppiffad kardemummakaka blev mycket lyckat, och om sanning skall fram så har nog ingen av oss någonsin ätit en så god kaka... :)

Måste även passa på att rekommendera kakformarna Rolls Royce - Nordic Wares amerikanska formar i gjuten aluminum. (Vem sa att bakning inte kan vara en prylsport? ;))
 

Krug88

Medlem
SV: Armagnac

NonPlusUltra skrev:
Har precis hittat det perfekta användningsområdet för Marquis de Montesquiou 1963 (och andra besvikelser på Bas Armagnac-fronten) - ner med en skvätt eller tre i kakbaket! Dagens provbak av en uppiffad kardemummakaka blev mycket lyckat, och om sanning skall fram så har nog ingen av oss någonsin ätit en så god kaka... :)
Hahaha, ska tipsa brorsan om det...
 
Toppen