Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Armand de Brignac, FWM och deras topplista [utbruten från LG tråden]

Andreas L

Medlem
SV: Armand de Brignac, FWM och deras topplista [utbruten från LG tråden]

Okej då, det jag menar är att det fins få viner som beter sig absolut perfekt gång på gång på gång, mycket är beroende på tillfälle och omständigheter. À propos L´Ermite så kan jag inte annat än buga, faan det är ett av världens stora viner, jag lovar att bjuda på en pava nästa gång vi ses... :p
 

Jos

Medlem
SV: Armand de Brignac, FWM och deras topplista [utbruten från LG tråden]

Andreas L skrev:
Okej då, det jag menar är att det fins få viner som beter sig absolut perfekt gång på gång på gång, mycket är beroende på tillfälle och omständigheter. À propos L´Ermite så kan jag inte annat än buga, faan det är ett av världens stora viner, jag lovar att bjuda på en pava nästa gång vi ses... :p

Nu när vi ändå är lite OT så passar jag på att fråga dig som har benkoll;

Fick precis erbjudande om De L'Oree Ermitage Blanc 2002 och Le Meal Blanc 2001, - något att hänga i granen? Är 02:an så kass som den borde vara med tanke på året?
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Armand de Brignac, FWM och deras topplista [utbruten från LG tråden]

Jos skrev:
Fick precis erbjudande om De L'Oree Ermitage Blanc 2002 och Le Meal Blanc 2001, - något att hänga i granen? Är 02:an så kass som den borde vara med tanke på året?

Jag tar mig friheten att citera Andreas L ur LG:

De Méal Blanc 2001: 92 LGP
De l'Orée 2002: 90 LGP

Om 2002:an skrev Andreas: "befinner sig i ett knutet stadium med vissa oxidtoner, lägg tillbaka i källaren!"
 

Jos

Medlem
SV: Armand de Brignac, FWM och deras topplista [utbruten från LG tråden]

Elvis skrev:
Jag tar mig friheten att citera Andreas L ur LG:

De Méal Blanc 2001: 92 LGP
De l'Orée 2002: 90 LGP

Om 2002:an skrev Andreas: "befinner sig i ett knutet stadium med vissa oxidtoner, lägg tillbaka i källaren!"

Grymt, tack! Fick precis ett mail och jag har ju tidningen hemma... 529 kr för Oree och 699 för meal är väl annars ok priser gissar jag. 02an låter ju tyvärr lika tråkig som man trodde.
 
SV: Armand de Brignac, FWM och deras topplista [utbruten från LG tråden]

Jos skrev:
Nu när vi ändå är lite OT så passar jag på att fråga dig som har benkoll;

Fick precis erbjudande om De L'Oree Ermitage Blanc 2002 och Le Meal Blanc 2001, - något att hänga i granen? Är 02:an så kass som den borde vara med tanke på året?
Nu sticker jag ut hakan lite...
Skippa allt vad 02 heter i norra rhone.
Vit Le meal är ett av världens mest överskattade viner.

Så enligt mig, skall du glömma detta.

Jag brukar föredra Chante Alouette som är en betydligt billigare vit Hermitage från Chapoutier. Åtminstone om man skall dricka dem lite yngre.
Hans övriga vita Hermitager undantaget Le Meal som nästan alltid underpresterar uppskattar jag mest lite svalare år då syran är något högre. Men då är dom fullständigt storartade.
Generellt sett för vita viner från norra Rhone är en förhållandevis låg syra. För alla champagnetorskar här så kanske inte det rimmar så bra med era egna smakpreferenser.
Därför bör ni kanske testa er fram försiktigt innan ni slår på stort och tycker att ni plötsligt står med ett helt obegripligt vin framför er.
 

Jos

Medlem
SV: Armand de Brignac, FWM och deras topplista [utbruten från LG tråden]

El burro grande skrev:
Nu sticker jag ut hakan lite...
Skippa allt vad 02 heter i norra rhone.
Vit Le meal är ett av världens mest överskattade viner.

Så enligt mig, skall du glömma detta.

Jag brukar föredra Chante Alouette som är en betydligt billigare vit Hermitage från Chapoutier. Åtminstone om man skall dricka dem lite yngre.
Hans övriga vita Hermitager undantaget Le Meal som nästan alltid underpresterar uppskattar jag mest lite svalare år då syran är något högre. Men då är dom fullständigt storartade.
Generellt sett för vita viner från norra Rhone är en förhållandevis låg syra. För alla champagnetorskar här så kanske inte det rimmar så bra med era egna smakpreferenser.
Därför bör ni kanske testa er fram försiktigt innan ni slår på stort och tycker att ni plötsligt står med ett helt obegripligt vin framför er.
Jo jag känner till 02 i Rhone. Det finns faktiskt undantag och man kan hitta godbitar även om de inte är så många..
 
Toppen