Detta måste väl vara det rätta stället att göra lite reklam. Sen en månad tillbaka så samarbetar jag med Winefinder, och hjälper dem hitta viner som jag tycker är goda och spännande. Tekniskt sett är jag inte vinhandlare och urvalet är inte från deras sortiment. Jag rekommenderar snarare bara vad de ska köpa in, av viner jag stöter på ute i världen. Fokus kommer vara på lite klurigare grejer, som deras kunder kanske inte självmant skulle plockat ner från hyllorna. Det är också ett experiment i att se om folk vill handla på personlig rekommendation, vilket är något som vi aldrig gjort i sterila vin-Sverige. Den möjligheten finns nu, via Internet. April-släppet finns på hemsidan nu.
Synd att Winefinder inte levererar till Umeå... annars hade jag beställt Produttori del Barbaresco 2010 på studs! De gjorde ju inga riservor detta år, allt det goda hamnade i standardbarbarescon. Bra pris också!
Måste man köpa lådvis? Hade oändligt mycket hellre velat komponera ihop en egen låda, eller halvlåda.
Var tvungen att kolla. Tydligen kan man det. Men man får leta upp vinerna på denna sida: http://www.winefinder.se/mixa-din-egen-lada.aspx Definitivt inte världsklass att man inte kan göra det direkt från samlingssidan, har vidarefört den önskan. God förnöjelse!
Och en snyggare lösning på det problemet (alltså att man från varje vins sida ska kunna lägga x antal flaskor i inköpskorgen istället) kommer om ca en månad informerar WF.
Så är utvalet för Juni uppe på nätet. Mycket klassiskt råkade det bli denna gången, men det är ju heller inte så tokigt! http://www.winefinder.dk/arvids-vinresa.aspx
Chateau des Graviers är en riktigt bra budget-Bordeaux, bra val. Har dock bara testat 08:an, men 10:an borde ju inte vara sämre. Här är lite smaknoter (köpt på vinbaren R Winebar i Köpenhamn): Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner
2008:an är riktigt bra. Tyvärr finns det inte mer kvar av den. Produktionen är ju för att vara Bordeaux, pytteliten. 2010 är ett steg upp, så klart, även om vinet kanske är en aning mer otillgängligt. Även 2011 blir bra, i stil med 2008.