Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

asien

Jos

Medlem
SV: asien

Har dykt en del i Thailand och Similan(stavning) Ilands var bra. Röda havet och aquaba-bukten(ingen aning om hur det stavas) är också bra.

Har varit i Porbandar, Mumbai, Cochin, Goa och Trivandrum i Indien. Kommer aldrig sätta min fot i Indien igen om jag slipper, - skitigt, fattigt och trist. Sri Lanka är väl inte heller någon höjdare... Sist jag var där var ett tag sen men då var höjdpunkten Pizza Hut i Colombo.. Iofs smånervöst när det sitter två triggerhappy soldater med största ksp:en bakom ett gäng sandsäckar utanför fönstret..

Jag skulle satsa på Thailand, Vietnam och Kambodja.
 

v_skogh

Medlem
SV: asien

Krug88 skrev:
Uppenbarligen har du aldrig gjort ett riktigt grymt dyk ???
Kan vara helt och totalt magiskt...

Nej det har jag inte och det är precis det jag är bitter för.
Tog certet för att kunna använda det på exotiska platser, dessvärre har jag inte besökt några sådana sedan certet fanns i min hand.
 

matage

Medlem
SV: asien

Lite senatillkomna tips.

Jag dök på Similans med Liquid Adventure i Khao Lak som jag tyckte var mycket bra. Fräsch utrustning, bra säkerhetstänk och mycket serviceminded.
http://www.liquid-adventure.com/

Klart Khao Lak är "turistigt", men det verkar vara 80% dykfanatiker där så jag såg inte mycket av thailandsturismens baksida.
Se till att du kör en PADI-kurs bara (av det enkla skälet att det är mest välkänt i Europa om inte annat) medan SSI verkar vara mer Oceanien/Asien.

När det gäller Malaysia och Kuala Lumpur så kan jag tipsa om Traders Hotel vid Petronas Tower. Se till att uppgradera till Traders Club Rooms för nån hundring per natt. Det är helt klart värt det. Egen incheckning och lounge där man kan se solen gå ner bakom tornen från 30'e våningen, Afternoon tea och Free Cocktail Hour (2 faktiskt) med plockmatsbuffe som ingår varje dag. Väldigt trivsamt ställe.

Floating Village utanför Siam Reap / Kambodja är en turistfälla utan like. Dyrt att åka ut, tiggare, guider som försöker pusha dig att köpa överprissatta pennor och block att ge till skolbarnen och berusade båtförare som ber rakt ut om dricks.

Intressant att ha sett, men jag kommer inte att åka tillbaka. Templen i Angkor-området är däremot riktigt sevärda.
 
Trådskapare
hampus86

hampus86

Medlem
SV: asien

najs, spec om floating village. Då kanske jag stryker det från listan. Åker först 24 maj så du är inte sent ute i det perspektivet.
Dykning är lagt på hyllan, similian vi tänkt åka till är tydligen stängt under sommaren av miljöskäl, så det blir någon annan gång.
Däremot bokade jag in en natt på oberoi grand i calcutta, som tydligen ska vara ett av indiens bästa hotel? Någon som bott där?
Tänkte även boka en natt på "bondhotellet" i udaipur som jag tror nämdes tidigare i denna tråd.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: asien

Padawan skrev:
Floating Village utanför Siam Reap / Kambodja är en turistfälla utan like. Dyrt att åka ut, tiggare, guider som försöker pusha dig att köpa överprissatta pennor och block att ge till skolbarnen och berusade båtförare som ber rakt ut om dricks.

Intressant att ha sett, men jag kommer inte att åka tillbaka. Templen i Angkor-området är däremot riktigt sevärda.
Lustigt vilka olika upplevelser man kan ha.... Jag upplevde inte alls Floating Village så som du beskriver. Det var inte dyrt, jag såg inga tiggare, inga jobbiga guider och inga berusade båtförare. Vi hade en kanondag där ute. Om Angkor håller jag med, det var fantastiskt.
 

matage

Medlem
SV: asien

Intressant vad olika det kan vara. Inte utan att jag blir lite avundsjuk för Floating Village verkade vara ett intressant ställe att uppleva, men vi längtade därifrån efter de första 10 minuterna på grund av approachen..

Så... Your Mileage May Vary :)

När det gäller Angkor så kan det vara värt att ta en guidad TukTuk så man får höra lite mer om de olika templen.
Angkor självt i all ära men Bayon, Ta Prohm och Terrace of the Elephants var nog de jag minns bäst.

När det gäller viner så såg jag (från en krypkörande tuktuk) en butik som verkade ha bra utbud på bordeaux och till schyssta priser.. men jag hade inte möjlighet att kliva av och kolla närmare så jag kan ju ha sjukt fel...
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: asien

Padawan skrev:
När det gäller viner så såg jag (från en krypkörande tuktuk) en butik som verkade ha bra utbud på bordeaux och till schyssta priser.. men jag hade inte möjlighet att kliva av och kolla närmare så jag kan ju ha sjukt fel...
Vilket du troligen har... ;D
 
Trådskapare
hampus86

hampus86

Medlem
SV: asien

hmm..hade tänkt boka en pontoon dinner eller lunch på taj lake palace i udaipur. 10 000 rupies/pers vilket är runt en 1700 kr/pers(endast för maten).
Undrar dock om det är värt det. Maten ska vara bra i några av restaurangerna på hotellet, men undrar hur bra det blir på en pontoon mitt ute på sjön...
Lunch eller middag? Middag är väl första tanken, men om det är becksvart kanske det inte är så kul :p.
 
Trådskapare
hampus86

hampus86

Medlem
SV: asien

Imorn bär det iväg. En massa dollar på fickan(och plastkort), nästintill tom ryggsäck och några flygbiljetter är allt som tas med. Resten fixas på vägen. "Bondhotellet" i Udaipur blir coolt, annars inte sådär jättemycket inbokat. Får ta det som det kommer! Om jag slutar mina dagar på jorden i tusen bitar p ga nån gammal landmina i indokina, så testamenterar jag mina flaskor till forumets medlemmar ;D.

Avslutar med ett citat från en av dom stora poeterna:
Oh squiggly line in my eye fluid.
I see you their lurking on the periphery of my vision. But when I try to look at you, you scurry away.
Are you shy squiggly line?
Why only when I ignore you do you return to the center of my eye,
Oh squiggly line!
its all right you are forgiven.

Må väl, drick gott!

/hampus(utveckling av lågtyskans hamprecht,"hemmets ljus)
 

CH

Medlem
SV: asien

hampus86 skrev:
Om jag slutar mina dagar på jorden i tusen bitar p ga nån gammal landmina i indokina, så testamenterar jag mina flaskor till forumets medlemmar ;D.

Kan du få med det i ett giltigt testamente innan du sticker?
Skulle vara bra om du beskrev hur de ska fördels också eller om det blir ett stort vinferno av det hela.
 
Toppen