Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Atmosfär, Malmö

Gurto

Medlem
Var på restaurang Atmosfär i Malmö och käkade. Trevligt ställe med mellanrättskoncept. Ingen superbred vinlista men gick att hitta lite gott i alla fall. Följande åts (var där med familj så andras rätter smakades):

Vänern Löjrom: Crème Fraiche, Rödlök, Citron, Toast

Pilgrimsmusslor ”Kataifi”: Chili, Rättika, Rädisa, Gräslök

Sockersaltat Ankbröst: Getost, Krasse, Rödbeta

Halstrad Foie Gras: Rabarber, Brioche

Råbiff: Harsyra, Schalottenlök, Oxmärg

Fröjalax: Dill, Gurka, Laxrom

Marulk: Ärtor, Smörad Fiskbuljong, Citron

Vaktel: Tryffel, Jordärtsskocka, Gräslök

Bra rätter genomgående. Foie gras, vaktel, fröjalax och ankbröst stack ut som mycket bra.

Drack
Domaine des Baumard "Clos de saint Yves", Savennières 2009

Frisk, vaxig med äpplen, citron, petroleum och gummi. Bra.

Clos du Val Cabernet Sauvignon, Napa Valley 2010

Doftar svarta vinbär, ceder, blyertsväss, tobak, kryddigt. Fruktig (mörkfruktig) och kraftig men inte syltig. Mycket bra Napa-cab

Desserterna höll inte samma standard som övrig mat:
Crème Brûlée: Tahitivanilj

Citron x 4: Sorbet, Skum, Crumble, Verbena

Ost: skånsk blåmögel och dansk kittost. Fanns Västerbotten också men kändes för oinspirerat.

Visst var de goda men absolut inget speciellt.

Överlag dock väldigt nöjd med besöket.

Sorry för att jag återigen glömde det här med att fota.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Var på restaurang Atmosfär i Malmö och käkade. Trevligt ställe med mellanrättskoncept. Ingen superbred vinlista men gick att hitta lite gott i alla fall. Följande åts (var där med familj så andras rätter smakades):

Vänern Löjrom: Crème Fraiche, Rödlök, Citron, Toast

Pilgrimsmusslor ”Kataifi”: Chili, Rättika, Rädisa, Gräslök

Sockersaltat Ankbröst: Getost, Krasse, Rödbeta

Halstrad Foie Gras: Rabarber, Brioche

Råbiff: Harsyra, Schalottenlök, Oxmärg

Fröjalax: Dill, Gurka, Laxrom

Marulk: Ärtor, Smörad Fiskbuljong, Citron

Vaktel: Tryffel, Jordärtsskocka, Gräslök

Bra rätter genomgående. Foie gras, vaktel, fröjalax och ankbröst stack ut som mycket bra.

Drack
Domaine des Baumard "Clos de saint Yves", Savennières 2009

Frisk, vaxig med äpplen, citron, petroleum och gummi. Bra.

Clos du Val Cabernet Sauvignon, Napa Valley 2010

Doftar svarta vinbär, ceder, blyertsväss, tobak, kryddigt. Fruktig (mörkfruktig) och kraftig men inte syltig. Mycket bra Napa-cab

Desserterna höll inte samma standard som övrig mat:
Crème Brûlée: Tahitivanilj

Citron x 4: Sorbet, Skum, Crumble, Verbena

Ost: skånsk blåmögel och dansk kittost. Fanns Västerbotten också men kändes för oinspirerat.

Visst var de goda men absolut inget speciellt.

Överlag dock väldigt nöjd med besöket.

Sorry för att jag återigen glömde det här med att fota.
Bra restaurang att testa när man har vägarna förbi Malmö med andra ord. :)
 

mmh

Medlem
Jag skall till Malmo pa en kort arbetsresa, och tankte kolla med det allvetande forumet vart jag borde soka mig for att ata middag. Atmosfar verkar lovande men av nagon anledning kommer jag inte in pa deras hemsida for att kolla meny etc. Andra tips i centrala malmo?

Jag landar i Kastrup 20 tiden ikvall, sa jag kommer att vara i malmo relativt sent. Jag ar inte ute efter en utdragen fine dining upplevelse men vill garna ata nagot intressantare an kebabpizza. En bra vinlista (per glas) vore ett stort plus.
 

mmh

Medlem
Tack för tipset, verkar intressant. Sjukt jobbig hemsida att läsa med iPhone, dock. Tålamodet tog slut före jag kom åt menyn. Har inte bestämt mig ännu, så flera åsikter är välkomna under knappa 2 timmar före jag boardar och förlorar nätet.
 

Helen

Medlem
Jag var där i lördags, vi skulle med färjan till Travemünde och för att slippa den oätliga maten på färjan blev det en snabbis här ( 2 mellanrättet och 2 glas vin på 35 minuter ):). Det var superduper gott! Kommer absolut att åka hit igen för att få sitta ner och äta i 2 timmar.
 

mmh

Medlem
Det blev bastard ikväll och jag är väldigt tacksam för tipset @merlotsmile. Precis vad jag behövde för att få i mig en snabb men bra ensam-middag.

Laherte Bdb brut nature var en fräsch och knastrande torr aperitif helt i min stil. Jag tog rödbetorna och svinet och båda var alldeles utmärkta. Drack ett glas poulsard 2012 från Arbois (glömt producenten) som var mer intressant än fantastiskt men det passade bra med maten och jag har nu provat en druva flera än igår. Snabb och trevlig service dessutom.

Riktigt trevligt ställe jag gärna skulle bekanta mig närmare med.
 
Toppen