Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Atomwine, Köpenhamn, 3e maj

Karl

Medlem
Jag var på vinprovningen anordnad av Atomwine. Lite kort om provningen följer här:
Lite trånga lokaler, det blir smått omöjligt att känna dofter av de små droppar man får upphällda i glasen. Dofterna slåss mot parfymer (ofattbart att parfymera sig kraftig inför en vinprovning) och andra kroppsodörer från medprovare. Men hur som helst trevligt anordnat. En provning som denna får man ta för vad den är. Bra producenter var där och stora vinpersonligheter.
Jag tycker det är som sagt svårt att göra några professionella bedömningar på dessa tillställningar men man kan alltid kort säga vad som förmodligen är bra respektive dåligt.
Vad gäller riesling 2012 så blir jag nog lätt besviken när jag smakar mig igenom dryckerna. Men detta är ett år som sägs belöna lite väntan så kanske gör 2012 sig som sämst i en genomhastad vinprovning. Jag kunde endast i vissa fall känna fin mineralitet och de fina steniga tonerna som jag gärna hittar inlindade i härliga avslut i GG vinerna.
Heymann-Löwstein: Torrare år men ändå inte någon snustorr stil. Röttgen GG kändes tom lite söt och gles. Uhlen B och Uhlen Rothlay levererar dock. Efter viss tvekan blev det köp av några flaskor Rothlay.
SF blev jag mest besviken av. Ingen ide att köpa Vulkangestein och Schiefergestein som var så bra i 11:ans version. Kanske behöver dessa andrasorterade viner lite varmare år, jag vet inte men 2012orna är jag inte nöjd med. Det är först Halenberg och Felseneck GG som levererar men det är inte så att jag vill jubla heller. De söta vinerna var mest bara söta och inte så mycket mer.
Battenfeld, Am Schwarzen var bästa av deras viner.
KuhlingGillot - vinerna var ingen höjdare, Pettenthal GG kändes helt sluten.
VonWinning. Jag gillade mest Langenmorgen, lagom konc, elegantare och mest balanserade vinet. Många verkade gilla Pechstein, ett tyngre vin där eken slår igenom, men också lite kraftigare dofter man normalt inte hittar i riesling, kanske lagras längre på sin fällning också? En riesling för de som inte brukar dricka riesling?
Hermannsberg. Hermannsberg GG, bästa vinet av lineupen. Trevligaste gubben att prata med tillsammans med VonWinning för övrigt.
Jag provade lite champagner även om det inte är mitt område. De flesta var rätt tråkiga, korta och moussen låg liksom utanpå. Coulon 2006 Blanc de Noirs och Gonet Roy Soleil GC var de som jag han prova som var något att ha.
Le Macchiole. Paleo kraftpaket som är riktigt sträv just nu, men det kan bli bra på sikt. Jag köpte några. Scrio hade en kraftig och rolig doft. Inte direkt Syrah doft från norra rhone men det här kan säkert många tycka om, behöver också vila ett tag. Jag passade på denna. Messorio kändes betydligt tråkigare efter de två tidigare kraftpaketen.
Il Carnasciale. Caberlotdruvan. Roligt med lite variation. Jag köper ett par flaskor. Il Caberlot var bättre men dubbelt så dyr och finns bara på magnum, det fick bli Carnasciale för mig.
Montevertine. Jag har alla senare årgångar och dessa övertrumfar 2011an. Jag passar på denna. Hoppas att det bara var provningsmiljön för nu är det trångt! 2012 Pian del Ciampolo har bästa doften och är riktigt fin att dofta på.
Ok. Lite kort blev det om provningen, hoppas att det kan vara till hjälp för någon i alla fall.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tack att du delar med dig. Von Winning har jag släppt pga deras arvegods (Deinhard).
Paleo är fö ett riktigt knakelibrakvin som trots sina 100% CF inte har den där stjälkiga grönheten som många verkar utveckla grimaser av.
Fantastiskt att få blanda Brett med armhåla och blommig Riesling med tant.
 
Toppen