Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Att handla vin utomlands och ta hem över flyget...

Jag funderar på hur väl detta fungerar. Är bagaget försäkrat och till hur högt värde? Är det någon som vet? Jag har visserligen tagit hem vinflaskor tidigare och det gick bra och kom ej bort, men nu ämnar jag kanske ta hem flaskor till lite högre värde och undrar om det innebär stora risker för investeringen och hur man bör göra detta på bästa sätt.

Fördelen med att handla på detta sätt är givetvis att man kommer runt krångliga skatteregler om man handlar i ett annat land jämfört med om man beställer hem över nätet.

Tackar på förhand!
 

anders

Medlem
SV: Att handla vin utomlands och ta hem över flyget...

Det som jag kommer att tänka på är reseförsäkring, hemförsäkring samt ev försäkring om resan är betalad med något kreditkort. Det är nog till att syna villkoren i dessa.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Att handla vin utomlands och ta hem över flyget...

Darth Angelus skrev:
Jag funderar på hur väl detta fungerar. Är bagaget försäkrat och till hur högt värde? Är det någon som vet? Jag har visserligen tagit hem vinflaskor tidigare och det gick bra och kom ej bort, men nu ämnar jag kanske ta hem flaskor till lite högre värde och undrar om det innebär stora risker för investeringen och hur man bör göra detta på bästa sätt.

Fördelen med att handla på detta sätt är givetvis att man kommer runt krångliga skatteregler om man handlar i ett annat land jämfört med om man beställer hem över nätet.

Tackar på förhand!

Som jag skrev i en annan tråd härom dagen så har du som resenär vissa skyldigheter om dina pavor går sönder och läcker ut samt "befläckar" annat bagage - du kommer att få ta tvisten med den andra resenären som förmodligen ställer krav på t ex kemtvätt, nya kläder och ny väska.

Om dina pavor går sönder betalar inte flygbolaget dig någon ersättning om det inte själva har godkänt att du checkar in flaskor. Det blir lite av moment 22, för inget flygbolag kommer att godkänna att du checkar in pavor. sorry!

Leta fatt på tråden om väskor för vätskor, där fanns tips om specialinredda väskor.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Att handla vin utomlands och ta hem över flyget...

Bubblaren skrev:
Som jag skrev i en annan tråd härom dagen så har du som resenär vissa skyldigheter om dina pavor går sönder och läcker ut samt "befläckar" annat bagage - du kommer att få ta tvisten med den andra resenären som förmodligen ställer krav på t ex kemtvätt, nya kläder och ny väska.

Om dina pavor går sönder betalar inte flygbolaget dig någon ersättning om det inte själva har godkänt att du checkar in flaskor. Det blir lite av moment 22, för inget flygbolag kommer att godkänna att du checkar in pavor. sorry!

Leta fatt på tråden om väskor för vätskor, där fanns tips om specialinredda väskor.
Tack för svaret!

Som tur är tror jag att risken att flaskorna skulle gå sönder är minimal, då de är emballerade i trälådor. Syftet med tråden var snarare om vad som händer om bagaget gå förlorat.
 

SUPRA

Bäst
SV: Att handla vin utomlands och ta hem över flyget...

Man brukar få ersättning "per kilo" dvs. vikt.

Om du gillar H&M eller märkeskläder skiter de med andra ord i.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Att handla vin utomlands och ta hem över flyget...

SUPRA skrev:
Man brukar få ersättning "per kilo" dvs. vikt.

Om du gillar H&M eller märkeskläder skiter de med andra ord i.
Hmmm. That's not quite fair.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Att handla vin utomlands och ta hem över flyget...

Darth Angelus skrev:
Tack för svaret!

Som tur är tror jag att risken att flaskorna skulle gå sönder är minimal, då de är emballerade i trälådor. Syftet med tråden var snarare om vad som händer om bagaget gå förlorat.

Då ska du kolla med ditt försäkringsbolag - d v s dem du har hemförsäkring hos, eller om du tagit reseförsäkring, samt om du köper resan via ett kontokortsföretag så kolla med dem.

Som info bör du veta att bagagehanteringen på ARN har en del som kallas "krossen".

Jag har arbetat med bagagehantering - jag checkar INTE in glasvaror!
 

SUPRA

Bäst
SV: Att handla vin utomlands och ta hem över flyget...

Finns 2 olika problem väl?

1) Din flaska går sönder inuti väskan.

Där kan du själv snarare bli ersättningsskyldig än tvärtom. Hur de nu ska identifiera din väska som syndabock.
Efter att nyligen ha tagit emot ett paket med en krossad Krug kan jag meddela att det luktar inte godis om paketet precis.
Räkna inte med några pengar.

2) Din väska kommer bort.


SAS
http://www.sas.se/sv/allt-om-resan/Baga ... at-bagage/

http://www.sas.se/upload/CoC29JUN07.pdf
15.2.2 Except in the case of an act or omission done with intent to cause Damage or recklessly and with knowledge that Damage would probably result, our liability in the case of Damage to Baggage shall be limited to 1000 SDR per passenger.


15.2.3 If the value of your Checked Baggage is greater than our maximum liability you should inform us at check in or ensure that the Checked Baggage is fully insured prior to travel.

osv.

SDR, är det nån ny valuta? ???

“SDR” means a Special Drawing Right, which is the composite unit of currency that is the official unit of exchange of the International Monetary Fund. Information about the current rate of a Special Drawing Right in one of the Scandina
 

Bubblaren

Medlem
SV: Att handla vin utomlands och ta hem över flyget...

SUPRA skrev:
Finns 2 olika problem väl?

1) Din flaska går sönder inuti väskan.

Där kan du själv snarare bli ersättningsskyldig än tvärtom. Hur de nu ska identifiera din väska som syndabock.
Efter att nyligen ha tagit emot ett paket med en krossad Krug kan jag meddela att det luktar inte godis om paketet precis.
Räkna inte med några pengar.

Man identifierar den medels att man ser/känner/luktar sig till att den är vinsmutsig/blöt/luktar vin - hur enkelt som helst, spec om det är rödvin.

Grabbarna i "krossen" som lastar av ser ngt hänt och läckt. De tar väskan till bagageservice i terminalen. När du inte finner din väska på bandet går du dit och frågar efter den. Om ngn annan väska blivit förstörd så kommer de oxå dit till disken och du får tala med din medresenär. Kan bli riktigt kul kan jag intyga av egen erfarenhet. [NOT)
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Att handla vin utomlands och ta hem över flyget...

Men en trälåda torde göra det mycket mindre sannolikt att glaset i flaskan inuti skulle spricka. I värsta fall blir det väl liter repor. Endast om väskan blir totalt söndermanglad bör glaset kunna gå sönder, och skulle det ske så har de nog varit så oförsiktiga att de ändå blir ersättningsskyldiga.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Att handla vin utomlands och ta hem över flyget...

Vilket flygbolag och vilka flygplatser är det som trälådan skall hanteras av och på?

Hur som, mitt vettigaste råd är att kolla nogrannt med både flygbolag och försäkringsbolag. Självrisk kommer man ju aldrig undan, men det vet du säkert.
 

kayaker

Cyklist
SV: Att handla vin utomlands och ta hem över flyget...

Bubblaren skrev:
Vilket flygbolag och vilka flygplatser är det som trälådan skall hanteras av och på?
Det är ju helt klart läge att undvika Schiphol...
 

anders

Medlem
SV: Att handla vin utomlands och ta hem över flyget...

När jag checkar in flaskor sveper jag ALLTID in dessa i plast för att just minimera skadeverkningarna av en ev krossad butelj. Brukar ta en stadig kasse, i med flaskan, rulla ihop, tejpa.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Att handla vin utomlands och ta hem över flyget...

Jag reste väldigt mycket i jobbet för ett par år sedan och fraktade viner rätt ofta. Ofta 4-5 flaskor i en vanlig "kabinväska"
Aldrig vid något tillfälle har jag fått en flaska krossad. Vira-vira-vira mellan smutstvätten åsså lite plast runt.
 

ae

Medlem
SV: Att handla vin utomlands och ta hem över flyget...

brukar spara på mig bubbelplast som jag slår in flaskorna med. Sen lite kläder och en plastpåse. funkar jämt. flyger inte via schipol så ofta iofs.
 

chambertin

Medlem
SV: Att handla vin utomlands och ta hem över flyget...

Har baggagefraktat vin i 20 års tid (i snitt ung 15 resor/år) meddelst incheckat baggage och har aldrig förlorat ngt baggage. Försenat ha det varit och en och annan flaska har väl gått sönder men det har alltid varit pga dåligt emballage eller dåligt fylld väska så att innehållet kan röra på sig.
För det mesta går resorna numera via Schiphol eller Charles de Gaulle.

En väska med hårt skal och max 12-15 flaskor (välemballerade i t.ex bubbelplast) samt lite klädbulk och annat tjafs för att fylla upp resten av utrymmet så går det bra.
En annan variant som jag provat också är att ta en större wellpapplåda (av tjock dubbelväggig wellpap) och ställa flaskorna i denna (samma emballering som i väskan). Hela paketet blir lättare än en resväska men lika bra skyddat.

Sen finns det färdiga frigolitlådor för 1 och 3 flaskor som posten i bl.a Frankrike, Spanien och Portugal säljer som är utmärkta att ha i väskan. I dom är flaskorna superbra skyddade. Har fått vin via flygfrakt och bilfrakt i sådana många gånger utan några som helst problem. Bl.a UPS använder sådana. Dom tar lite mer plats i väskan men det kan det ju vara värt om man har lite dyrare grejer. Vet inte om Krug går ner i dom här men en "vanlig" skumpaflaska går att rycka i med lite god vilja.
25902515.jpg
 
Toppen